Η αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα συμπαραγωγής των μαχητικών F-35, μια τυπική επισφράγιση της απόφασης της Ουάσιγκτον, αναγκάζει την Τουρκία να προβεί σε ανορθόδοξες λύσεις ενίσχυσης της εγχώριας αεροπορικής βιομηχανίας.
Όπως μεταδίδει ο ανταποκριτής της «Καθημερινής» και του «ΣΚΑΪ» στην Τουρκία, Μανώλης Κωστίδης, σε τουλάχιστον δυο μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες, εμφανίστηκε την Κυριακή ολοσέλιδη διαφήμιση – αγγελία, με την οποία ζητούνται Τούρκοι μηχανικοί για να συνδράμουν στην κατασκευή του τουρκικού μαχητικού.
Τα (υπερ)φιλόδοξα σχέδια της Τουρκίας για την κατασκευή του δικού της μαχητικού «αναβαθμίζονται» μέσω αγγελιών της εταιρεία παραγωγής κινητήρων, TUSAS Engine Industries (θυγατρική της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας – SSB), με την Άγκυρα να «έχει πάρει απόφαση» ότι F-35 δεν θα «ντυθεί» με τα γειτονικά χρώματα.
Σημειώνεται πως η απόφαση των ΗΠΑ άλλαξε ολόκληρο το εξοπλιστικό πρόγραμμα της τουρκικής αεροπορίας, που στόχευε στην παραλαβή 100 F-35, και θεωρείται πως δημιουργεί τεράστιο κενό για τις μελλοντικές ανάγκες.
Η Τουρκία συμμετείχε στην παραγωγή του F-35 με 1.005 ανταλλακτικά, ωστόσο μεγάλο μέρος της συμμετοχής των τουρκικών εταιρειών στη συμπαραγωγή είχε ήδη «παγώσει».
Για τη σχεδίαση και κατασκευή ενός σύγχρονου, και μάλιστα stealth, μαχητικού τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Απαιτείται το κατάλληλο λογισμικό και ηλεκτρονικά συστήματα, και τελευταίο και ίσως πιο σημαντικό, οι κατάλληλοι κινητήρες για τους οποίους απαιτούνται πολλά χρόνια, τουλάχιστον 10 με 15, έρευνας και ανάπτυξης ώστε να κατασκευαστεί.
Επιπλέον, το μίνι αεροπλανοφόρο της Τουρκίας μένει «ορφανό», καθώς δεν υπάρχουν αεροπλάνα που να μπορούν να επιχειρήσουν σε αυτό, ενώ υπάρχει και θέμα ανταλλακτικών των F-16.
ΠΗΓΗ: Kathimerini.gr