Συνέντευξη του Αντώνη Σιάρκου στον Γιάννη Πανάγο
Θεωρεί ότι οι Έλληνες βαµβακοπαραγωγοί έχουν πλέον αναπτύξει υψηλή τεχνογνωσία γύρω από την καλλιέργεια, η οποία είναι από τις λίγες που «ευνοούνται» από την κλιµατική αλλαγή, ενώ είναι πεπεισµένος πως έχει έρθει ο καιρός το ελληνικό βαµβάκι να ακολουθήσει µια διαδροµή υπεραξίας, η οποία αναµφίβολα περνά από την υψηλών προδιαγραφών βιοµηχανία µόδας της Ευρώπης. Για αυτό άλλωστε είναι και ένας από τους πρωτεργάτες του σήµατος EUCOTTON που σιγά σιγά πείθει τους µεγάλους οίκους µόδας να πληρώσουν την προστιθέµενη αξία που συνεπάγεται το εγχείρηµα. Αναφορικά µε το κλίµα που επικρατεί στη διεθνή αγορά βάµβακος, εκτιµά πως τους επόµενους µήνες θα υπάρξει µια ανοδική αντίδραση στην αγορά που θα δώσει ευκαιρίες στους παραγωγούς να κλείσουν σε καλές τιµές την επερχόµενη παραγωγή. Για τις προπωλήσεις, ο έµπειρος εκκοκκιστής πιστεύει πως ο παραγωγός εκµεταλλευόµενος το εύρος της διακύµανσης των τιµών µπορεί και εξασφαλίζει συνθήκες βιωσιµότητας µπαίνοντας σε µια συναλλαγή µε εξασφαλισµένη κερδοφορία. Αρκεί να έχει ως γνώµονα το κοστολόγιο του αλλά και να εξοικειωθεί µε την έννοια του «µέσου όρου» ως προς την τιµή.
Είναι το βαµβάκι µια καλλιέργεια που µπορεί να φιλοξενηθεί αποδοτικά στην ελληνική γη και να προσφέρει ένα αξιόλογο οικονοµικό αποτέλεσµα για τον Έλληνα παραγωγό;
H βαµβακοκαλλιέργεια στη χώρα µας έχει πολύ βαθιές ρίζες. Στήριξε, στηρίζει και θα στηρίζει τον οικονοµικό, κοινωνικό και παραγωγικό ιστό της χώρας µας. Αναµφίβολα έχει να επιδείξει διάρκεια, ανθεκτικότητα και µεγάλη προσαρµοστικότητα στο πρόσφατο παρελθόν της. Αυτό θα µπορούσα να επιβεβαιώσω ως εκκοκκιστής 3ης γενιάς. Το µικροκλίµα, το έδαφος οι τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί και οι µεταχειρίσεις συνετέλεσαν στην υψηλή παραγόµενη ποιότητα οι οποία είναι ιδιαίτερα αναγνωρίσιµη σε παγκόσµιο επίπεδο µε µεγάλη σηµασία για το διεθνές εξαγωγικό εµπόριο βάµβακος. ∆εν είναι τυχαίο που η χώρα µας παρόλο που αναλογεί στο 1,5% της παγκόσµιας παραγωγής καταλαµβάνει την όγδοη θέση ανάµεσα στους µεγαλύτερους εξαγωγείς βάµβακος. Το βαµβάκι σταθερά συγκαταλέγεται ανάµεσα στα δέκα πιο εξαγώγιµα ελληνικά προϊόντα µε συνεισφορά στο εθνικό ισοζύγιο συναλλαγών που ξεπερνά το 1 δις ευρώ εξασφαλίζοντας ικανοποιητικό εισόδηµα για 45000 Έλληνες παραγωγούς και άλλους τουλάχιστον 50000 απασχολουµένους σε συναφή επαγγέλµατα όπως συµβουλευτικές υπηρεσίες, αγροεφόδια, εµπόριο, µεταφορές, επεξεργασία και αξιοποίηση των προϊόντων αυτού. Καταλαµβάνει περίπου το 10 % των καλλιεργούµενων εκτάσεων της χώρας και θα µπορούσε να ειπωθεί ότι είναι η εκτατική καλλιέργεια µε την µεγαλύτερη προστιθέµενη αξία για αυτήν. Στον κλάδο έχουν πραγµατοποιηθεί επενδύσεις εκατοντάδων εκατοµµυρίων τόσο από τους µεταποιητές όσο και τους καλλιεργητές οι οποίοι πλέον έχουν αναπτύξει υψηλή τεχνογνωσία για την παραγωγή του.
Ποια είναι η µεγαλύτερη πρόκληση της βαµβακοκαλλιέργεια για το µέλλον;
Κατά τη γνώµη µου η µεγαλύτερη πρόκληση για το µέλλον θα µπορούσε να θεωρηθεί η διασφάλιση ικανοποιητικού εισοδήµατος για τους βαµβακοπαραγωγούς και η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της καλλιέργειας σε επίπεδο διεθνούς ανταγωνισµού στα πλαίσια των επιταγών της νέας ΚΑΠ µε τους αυξηµένους περιβαλλοντικούς περιορισµούς, την υποχρεωτική ένταξη σε οικολογικά σχήµατα για τη λήψη άµεσων ενισχύσεων, και τη µείωση των δραστικών ουσιών στη χρήση φυτοφαρµάκων και ζιζανιοκτόνων.
Η υιοθέτηση σε ευρεία κλίµακα σύγχρονων γεωργικών πρακτικών, όπως αυτών της γεωργίας ακριβείας, που συντελούν στη σωστή διαχείριση των εισροών, τη µείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τη µείωση του κόστους παραγωγής είναι το στοίχηµα που καλείται να κερδίσει ο κλάδος και προς αυτήν την κατεύθυνση καλούµαστε να συνεισφέρουµε όλοι. Παράλληλα η βελτίωση της ποιότητας, η πιστοποίηση και η δηµιουργία ταυτότητας θα πρέπει να είναι οι άξονες που θα δηµιουργήσουν προστιθέµενη αξία και υπεραξία για το προϊόν που παράγουν οι Έλληνες βαµβακοκαλλιεργητές. Προστιθέµενη αξία ικανή να υπερκεράσει το οποιοδήποτε αυξηµένο κόστος από τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Κατ’ αρχήν πώς επηρεάζεται η καλλιέργεια από τη λεγόµενη κλιµατική αλλαγή;
Σε µελέτη που έχει ανατεθεί από τη ∆ΟΒ στο Γεωπονικό Πανεπιστήµιο Αθηνών για να αναλυθούν οι πιθανές επιπτώσεις από την κλιµατική αλλαγή στην καλλιέργεια του βαµβακιού έγιναν µια σειρά από διαπιστώσεις που καταλήγουν στο ότι, το βαµβάκι είναι από τα προϊόντα που η κλιµατική αλλαγή θα έχει θετική επίδραση στην καλλιέργεια του λόγω της αύξησης των βαθµοηµερών/έτος που θα συµβάλλουν στην εκτιµώµενη µείωση του βιολογικού του κύκλου κατά 10%, στην επίσπευση της περιόδου φύτευσης αλλά και συγκοµιδής του και στη διεύρυνση των ζωνών καλλιέργειάς του σε περιοχές της Βορείου Ελλάδος και της Θράκης. Σε Νοτιότερες περιοχές θα δύναται η καλλιέργεια ποικιλιών µεγαλύτερου βιολογικού κύκλου µε βελτιωµένες αποδόσεις. Αυτό άλλωστε επισηµαίνεται και στο Σ.Σ. της ΚΑΠ της χώρας µας όπου αναφέρεται ότι το βαµβάκι είναι από τα προϊόντα στα οποία η κλιµατική αλλαγή θα έχει ευεργετικά αποτελέσµατα στις αποδόσεις.
Τι δείχνουν τα δικά σας στοιχεία για την εξέλιξη των στρεµµατικών αποδόσεων στην Ελλάδα;
Η διαχρονική εξέλιξη των στρεµµατικών αποδόσεων της βαµβακοκαλλιέργειας στην Ελλάδα δείχνει µια σταδιακή βελτίωση µε σταθεροποίηση άνω των 300 κιλών ανά στρέµµα την τελευταία 5ετία. Όσον αφορά τη φετινή χρονιά, µε τα προσωρινά και µέχρι στιγµής στοιχεία διαφαίνεται από τις καλύτερες όλων των εποχών, µε εξαίρεση τις κατά τόπους χαλαζοπτώσεις σε περιοχές των Σερρών, της Πέλλας, της Θεσσαλονίκης και του Κιλκίς. Συνολικά περίπου 110.000 στρέµµατα βαµβακιού «χτυπήθηκαν» από το χαλάζι. Παρά τις χαλαζοπτώσεις όµως, η µέση στρεµµατική απόδοση της χώρας (µε προσωρινά στοιχεία) είναι 357 κιλά συσπόρου ανά στρέµµα, όταν στην καλύτερη χρονιά του 2019 ήταν 358 κιλά συσπόρου ανά στρέµµα (που ήταν χρονιά χωρίς ζηµιές).
Πάµε τώρα στην αγορά του προϊόντος. Αρκούν τα 2-3 λεπτά παραπάνω στην τιµή για να αµειφθεί ο παραγωγός που ακολουθεί πιστά συγκεκριµένα συστήµατα (π.χ. FiberMax) και ορθές πρακτικές καλλιέργειας;
Τα τελευταία χρόνια οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ∆ΟΒ έχουν συµβάλει ουσιαστικά στη δηµιουργία προϋποθέσεων για τη βελτίωση των τιµών που απολαµβάνουν οι παραγωγοί. Το πρόγραµµα αξιολόγησης των ποικιλιών που καλλιεργούνται στην ελληνική επικράτεια και η ανάδειξη αυτών µε τη µεγαλύτερη αξία, η θεσµοθέτηση µέτρησης της υγρασίας και ξένων υλών του παραδιδόµενου συσπόρου βάµβακος και η υπόδειξη ενός αντικειµενικού τρόπου προσδιορισµού µπόνους τιµής όταν η υγρασία είναι µικρότερη του 13% και οι ξένες ύλες κάτω του 3%, είναι µερικές από τις πρωτοβουλίες που έχουν συµβάλλει στην παραγωγή καλύτερης ποιότητας βαµβακιού. Με την άνω κατεύθυνση πολλές εκκοκκιστικές επιχειρήσεις σε συνεργασία µε τις εταιρίες παραγωγής και εµπορίας πολλαπλασιαστικού υλικού, εφαρµόζουν εξειδικευµένα προγράµµατα ποιότητας και ιδιωτικά πρωτόκολλα στην καλλιέργεια και στη διαχείριση του παραγόµενου προϊόντος, που εξασφαλίζουν την καταγραφή και ιχνηλάτιση των καλλιεργούµενων πρακτικών και ποικιλιών που οδηγούν στην παραγωγή ενός καλύτερου ποιοτικά προϊόντος.
Επιπρόσθετα, έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς η στρατηγική στόχευση και πρωτοβουλία της ∆ΟΒ για αύξηση της πιστοποιηµένης ποσότητας παραγόµενου προϊόντος σύµφωνα µε τα καλλιεργητικά πρότυπα της ολοκληρωµένης διαχείρισης και της εφαρµογής των ορθών καλλιεργητικών πρακτικών του εθνικού προτύπου AGRO 2. Προς την κατεύθυνση αυτή η ∆ΟΒ σε συνεργασία µε τον ΕΛΓΟ ∆ΗΜΗΤΡΑ έχει προχωρήσει στην αναθεώρηση και εκσυγχρονισµό του εθνικού προτύπου σύµφωνα µε τις απαιτήσεις της ΕΕ και στην εναρµόνισή του µε το διεθνές πρότυπο BCI, µιας διεθνούς πρωτοβουλίας για παραγωγή καλύτερο βαµβακιού όπως λέγεται η οποία χαίρει ολοένα και µεγαλύτερη αναγνωρισιµότητα από τις διεθνείς αγορές, έτσι ώστε το βαµβάκι που παράγεται σύµφωνα µε τα πρότυπα του AGRO να πιστοποιείται ταυτόχρονα ως βαµβάκι BCI. Κατά την περσινή χρονιά µε πρωτοβουλία των εκκοκκιστικών επιχειρήσεων αλλά και των συλλογικών συνεταιριστιστών σχηµάτων έχουν οργανωθεί προγράµµατα εφαρµογής της ολοκληρωµένης διαχείρισης που έχουν οδηγήσει σε πιστοποίηση περίπου του 40% των καλλιεργούµενων στρεµµάτων. Το προσεχές διάστηµα µάλιστα εξετάζεται από τους αρµόδιους φορείς του Υπουργείου και η δηµοσίευση ειδικού προγράµµατος χρηµατοδοτούµενο από το ΠΑΑ για την πιστοποίηση. Τα 2-3 λεπτά, κατά µέσο όρο, µπόνους που µε ρωτάτε µπορούν να γίνουν υπό προϋποθέσεις ακόµη περισσότερα υπολογίζοντας ότι το σύνολο των χρηµάτων που έχουν κερδηθεί από τους παραγωγούς που έχουν συµµετάσχει σε τέτοια προγράµµατα µόνο για την περσινή χρονιά ξεπερνούν τα 20 εκ ευρώ. ∆ιόλου ευκαταφρόνητα. Η επιτυγχανόµενη βελτίωση της τιµής κατά 5-7% που τελικά συµβαίνει σίγουρα δεν είναι game changer εάν αυτό εννοείτε αλλά θα πρέπει να το δούµε ως προαπαιτούµενο.
Αν η λύση για το βαµβάκι είναι η δηµιουργία πρόσθετης υπεραξίας τι κάνει προς αυτή την κατεύθυνση ο κλάδος στη Ελλάδα;
Με δεδοµένη την ουσία, την παραγωγή προϊόντος µε υψηλές προδιαγραφές, η προσοχή πλέον στρέφεται στη δηµιουργία ισχυρής ταυτότητας και εµπορικού σήµατος που θα προσδώσει υπεραξία για το βαµβάκι µας. Αυτό θα µπορούσε σίγουρα να αλλάξει τη ροή των γεγονότων. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούνται οι ενέργειες της Ευρωπαϊκής Συµµαχίας Βάµβακος η οποία έχει συσταθεί µε πρωτοβουλία της ∆ΟΒ και συµµετέχοντες όλους τους παραγωγικούς φορείς (καλλιεργητές, Εκκοκκιστές, έµπορους και κλωστοϋφαντουργούς) στις χώρες παραγωγής της ΕΕ, έχοντας αναλάβει δράση για τη συντονισµένη προώθηση του προϊόντος στις αγορές του εξωτερικού.
Ως κορωνίδα όλων των προσπαθειών που γίνονται είναι η δηµιουργία και κατοχύρωση του Ευρωπαϊκού Σήµατος Βάµβακος “EUCOTTON”. Το ευρωπαϊκό σήµα ενσωµατώνει τις αξίες που φέρει το προϊόν µας όπως αποτυπώνονται στα ιδιαίτερα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του και τον υπεύθυνο τρόπο που αυτό παράγεται. Ήδη από της εµπορική περίοδο 2019-2020 το σήµα EUCOTTON™ συνοδεύει όλα τα παραγόµενα δέµατα Ευρωπαϊκού εκκοκκισµένου βάµβακος, και στόχος είναι η χρήση του να επεκταθεί σε όλα τα στάδια της αλυσίδας αξίας βάµβακος, µέχρι και τα τελικά προϊόντα ένδυσης µε στόχο την ενηµέρωση του τελικού καταναλωτή-χρήστη για την ασφάλεια και την κοινωνική αξία του προϊόντος. Η προσέγγιση είναι Ευρωπαϊκή και όχι µόνο Ελληνική διότι αφενός η Ελλάδα αναλογεί για το 80% της Ευρωπαϊκής παραγωγής και αφετέρου η Ευρωπαϊκή σήµανση έχει πολύ µεγάλη αναγνωρισιµότητα στις αγορές ενδιαφέροντος.
Είδαµε το περασµένο Φθινόπωρο µια επίδειξη µόδας σε βαµβακοφυτεία. Σηµαίνει αυτό κάτι παραπάνω για τη συνέχεια;
Ήταν µια πολύ ενδιαφέρουσα ιδιωτική πρωτοβουλία που αναδείκνυε τη σχέση της πρώτης ύλης µε τα τελικά προϊόντα που παράγονται µε έναν πολύ πρωτότυπο και ενδιαφέρον τρόπο. Όλες οι πρακτικές που φέρνουν το προϊόν κοντά στον πολίτη των αστικών κέντρων, να γνωρίσουν τους ανθρώπους του, να γνωρίσουν τις αξίες του, βοηθούν το προϊόν, βοηθούν τον κλάδο, βοηθούν τον τοµέα! Τη διασύνδεση αυτή, της πρώτης ύλης µε τα τελικά παραγόµενα προϊόντα είναι που θα πρέπει να επιδιώξουµε σε ευρεία κλίµακα όταν συζητάµε για εθνική στρατηγική και αναβάθµιση της αξίας του ελληνικού βάµβακος.
Τι κάνει ο «κρίκος» της εκκόκκισης του προϊόντος για να γίνει το ελληνικό – ευρωπαϊκό βαµβάκι διεθνές brand και να δέσει µε τη βιοµηχανία µόδας;
Από τα µέσα του 2022 η Ευρωπαϊκή Συµµαχία Βάµβακος υλοποιεί πρόταση προώθησης του Ευρωπαϊκού βάµβακος σε χώρες εντός της Ε.Ε. στα πλαίσια του σχετικού προγράµµατος προώθησης «Enjoy, it’s from Europe». Οµάδες στόχοι της καµπάνιας είναι οι Καταναλωτές, τα Brands και οι επιχειρήσεις Λιανεµπορίου καθώς επίσης και οι Κατασκευαστές σε όλη την αλυσίδα παραγωγής κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. «Non GMO, High quality, Responsible produced» είναι το «µότο» της προωθητικής καµπάνιας που τρέχει αυτή τη στιγµή που ενσωµατώνει µηνύµατα σχετικά µε την υψηλή ποιότητα, την ασφάλεια, και την αυξηµένη περιβαλλοντική και κοινωνική αξία του προϊόντος.
Παράλληλα µε την προωθητική καµπάνια, σχεδιάζεται και ειδικό πρόγραµµα χρήσης του Ευρωπαϊκού Σήµατος Βάµβακος EUCOTTON απευθυνόµενο στην αλυσίδα αξίας εντός της ΕΕ επιδιώκοντας την δυνατότητα χρήσης του σήµατος στα τελικά προϊόντα ένδυσης µέσα από µια απόλυτα διάφανη και ιχνηλατίσιµη διαδικασία που να εξασφαλίζει τη διασύνδεση της χρησιµοποιούµενης πρώτης ύλης µε το τελικό παραδοτέο. Μια υψηλής ποιότητας Ευρωπαϊκή πρώτη ύλη, αυξηµένης περιβαλλοντικής και κοινωνικής αξίας. Αυτή είναι η στρατηγική και το όραµά µας για να δηµιουργήσουµε αναγνωρίσιµη ταυτότητα και ισχυρό εµπορικό σήµα για το βαµβάκι που παράγουµε που θα φέρει ουσιαστική υπεραξία για τους παραγωγούς και µέλλον για τον κλάδο και την ελληνική οικονοµία. Η διαδικασία απαιτεί χρόνο, υποµονή, προσήλωση και σκληρή δουλειά αλλά είµαστε αισιόδοξοι γιατί υπάρχει σχέδιο και στρατηγική.
Ποια είναι σήµερα η καλύτερη αγορά για το ελληνικό βαµβάκι, σε ποια αγορά επιτυγχάνεται καλύτερη τιµή και µε ποιες προϋποθέσεις;
Αναµφίβολα µε βάση τα τρέχοντα δεδοµένα η µεγαλύτερη αγορά για το ελληνικό βαµβάκι είναι αυτή της Τουρκίας. Η Τουρκία είναι µεγάλη παραγωγός κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και σηµαντικός εισαγωγέας βάµβακος. Είναι πλεονέκτηµα για τη χώρα µας η εγγύτητα µε τη γείτονα χώρα η οποία εξασφαλίζει σταθερή ζήτηση για το προϊόν µας και ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα έναντι άλλων προελεύσεων. Η υγιής ζήτηση συνήθως εξασφαλίζει και καλύτερες τιµές σε σχέση µε άλλους προορισµούς του Ελληνικού βάµβακος. Σε κάθε περίπτωση όµως νοµίζω ότι ο δρόµος για τη δηµιουργία ταυτότητας και αναγνωρίσουµε εµπορικού σήµατος µε µεγάλη υπεραξία για το ελληνικό βαµβάκι περνάει µέσα από την Ευρώπη όπως προανέφερα.
Ποια η εµπειρία σας από τις προπωλήσεις συσπόρου βάµβακος;
Στο βαµβάκι, λόγου της διεθνούς υπόστασης του εµπορίου που συµβαίνει, υπάρχει µεγάλη συσχέτιση της χρηµατιστηριακής και της φυσικής αγοράς του προϊόντος, γεγονός που το καθιστά µοναδικό σε σχέση µε άλλα ανταγωνιστικά αγροτικά προϊόντα. Αυτό επιτρέπει στις εκκοκκιστικές επιχειρήσεις να προσφέρουν στον παραγωγό τιµή ηµέρας για το σύσπορο βαµβάκι καθ’ όλη τη διάρκεια της εµπορικής περιόδου. Ο παραγωγός στα πλαίσια του µηχανισµού των προπωλήσεων δύναται να πουλήσει το προϊόν του πριν από τη σπορά, κατά τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου, µετά τη συγκοµιδή του προϊόντος, σε στιγµή που αυτός επιθυµεί. Με αυτόν τον τρόπο, ο παραγωγός εκµεταλλευόµενος το εύρος της διακύµανσης των τιµών και των πιθανόν ευκαιριών της αγοράς καθ’ όλη τη διάρκεια της εµπορικής περιόδου µπορεί και εξασφαλίζει συνθήκες βιωσιµότητας µπαίνοντας σε µια συναλλαγή µε εξασφαλισµένη κερδοφορία. Αυτός ο τρόπος εµπορίας του προϊόντος τους από µέρους των παραγωγών είναι µοναδικός και δεν υπάρχει σε κανένα άλλο αγροτικό προϊόν στη χώρα µας. Οι προπωλήσεις είναι ένα «εργαλείο» στα χέρια του κάθε παραγωγού. Ο τρόπος χρήσης όµως εξαρτάται από τον ίδιο. Απαιτείται επαγγελµατισµός, συνέπεια και συνετή διαχείριση από τα συναλλασσόµενα µέρη, παραγωγούς και επιχειρήσεις για τη µακροχρόνια επιτυχία του θεσµού.
Γιατί έµειναν πίσω τόσα φιξαρίσµατα, µε αποτέλεσµα οι παραγωγοί να µην είναι ευχαριστηµένοι από τον µέσο όρο τιµής τους προηγούµενης περιόδου;
∆υστυχώς φέτος, πολλοί παραγωγοί πήραν ως δεδοµένο και πορεύτηκαν µε βάση την περσινή χρονιά (που ξεκίνησε χαµηλά και έδωσε τα ψηλά στο τέλος) ενώ η φετινή χρονιά ξεκίνησε από πολύ ψηλά και γύρισε στα χαµηλά, στο τέλος, στις µέρες µας. Αδιαµφισβήτητα η φετινή πορεία της αγοράς µας έδωσε πολλές ευκαιρίες για φιξαρίσµατα σε υψηλά επίπεδα τιµών που από πολλούς πέρασαν ανεκµετάλλευτες. «Ευαγγέλιο» προπωλήσεων και πωλήσεων δεν υπάρχει. Κάθε χρονιά είναι διαφορετική και σε κάθε χρονιά υπάρχουν ευκαιρίες και δυσκολίες. Απλώς µε γνώµονα το προσωπικό κοστολόγιο ο κάθε παραγωγός θα πρέπει να αποφασίζει, έχοντας τη λογική του «µέσου όρου», ως µία συνετή και λογική διαχείριση.
Ποιες είναι οι εκτιµήσεις για τη νέα εµπορική περίοδο. Ποια είναι τα θεµελιώδη στη διεθνή αγορά βάµβακος και τι πιστεύετε ότι θα επηρεάσει την εξέλιξη των τιµών;
Μπορεί η συγκυρία που διατρέχουµε να µην είναι η ευνοϊκότερη για το διαµορφούµενο επίπεδο τιµών αλλά είµαι αισιόδοξος για την νέα καλλιεργητική περίοδο. Η αλήθεια είναι ότι διανύσαµε µια έντονη περίοδο µεταβλητότητας, µεγάλης διάρκειας µάλιστα, η οποία κορυφώθηκε µε την εκτόξευση των τιµών του βάµβακος αλλά και άλλων εµπορευµάτων. Ο υψηλός πληθωρισµός χτύπησε καµπανάκι για την παγκόσµια οικονοµία που σήµανε την επέµβαση των κεντρικών τραπεζών. Απώτερος στόχος η πρόκληση ελεγχόµενης ύφεσης και τιθάσευσης των τιµών. Στα πλαίσια αυτά το βαµβάκι µάλλον καταγράφεται αδικηµένο ως προς το βάθος της διόρθωσης που έχει υποστεί σε σχέση µε άλλα αγροτικά προϊόντα. Αυτός είναι και ο λόγος που αναµένουµε και τη µεγαλύτερη ανάκαµψη όταν οι συνθήκες οµαλοποιηθούν. Ήδη διαφαίνονται τα πρώτα σηµάδια επαναφοράς από την αγορά της Κίνας και φιλοδοξούµε να είναι βραχύβιες οι υφεσιακές συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση τα στρέµµατα του βάµβακος παγκοσµίως δεν φαίνονται να του περισσεύουν οπότε και θεωρείτε εύλογη µια µελλοντική αντίδραση που θα δώσει ευκαιρίες µε το υπάρχον πλαίσιο καθορισµού των τιµών.
«Είναι οι ποικιλίες, η άρδευση, η λίπανση ή η φυτοπροστασία που παίζει το σηµαντικότερο ρόλο;
Αναµφίβολα ο συνδυασµός όλων των ανωτέρω είναι που φέρνει το επιθυµητό αποτέλεσµα. Ο παράγοντας βαµβακοπαραγωγός, µε την εµπειρία του, τις γνώσεις του και τους διαθέσιµους πόρους του, τις εισροές, τις καλλιεργητικές πρακτικές, χρησιµοποιώντας τα εργαλεία της έρευνας, της γνώσης και της αγοράς µπορεί και πετυχαίνει άριστα παραγωγικά αποτελέσµατα µε την ενεργή υποστήριξη όλων των συντελεστών παραγωγής του προϊόντος. Και στο βαµβάκι το έχουµε πετύχει αυτό, όλοι οι συντελεστές του χώρου να συνεργαζόµαστε άριστα βοΗθώντας τους παραγωγούς και το προϊόν.
Αν ο Αντώνης Σιάρκος δεν ήταν εκκοκκιστής τι θα ήθελε να είναι;
Είναι από τις δυσκολότερες ερωτήσεις που µου έχουν γίνει ποτέ. Ως απόγονος και ως µέλος της 3ης γενιάς, από οικογενειακή παράδοση, ασχολούµενων µε το βαµβάκι, δεν µπορώ να φανταστώ τον εαυτό µου µακριά και έξω από το προϊόν. Το βαµβάκι είναι η ζωή µου, όπως και για πολλούς που αγαπούν το προϊόν! Η αγωνία µου είναι να συµβάλω ώστε να δηµιουργηθούν οι προϋποθέσεις για τη συνέχιση της δουλειάς και την ευµάρεια του κλάδου στις επόµενες γενεές.
Κοινοποιήστε το:
Διαβάστε Επίσης