Ποιοί είναι οι “λευκοί Τούρκοι” και γιατί τα έχει βάλει μαζί τους ο Ερντογάν
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση για τον πολιτιστικό αναβρασμό με τις πολιτικές προεκτάσεις του στην Τουρκία και τον Recep Tayyip Erdogan κάνει ο πρώην αρχισυντάκτης της Cumhuriyet Can Dündar, με αφορμή την έκρηξη του προέδρου της χώρας κατά των «λευκών Τούρκων», τους οποίους εγκάλεσε «να βάλουν χαλινάρι».
Ο δημοσιογράφος σε άρθρο του στην εφημερίδα Die Zeit, υπενθυμίζει ότι «ο όρος «λευκοί Τούρκοι» χρησιμοποιείται τα τελευταία 40 χρόνια για να χαρακτηρίσει τις ελίτ, συνήθως με μία διάθεση απαξίωσης» καταλήγοντας στο εξής συμπέρασμα: «Ο Erdogan ανήλθε στην εξουσία άλλοτε προσεγγίζοντας και άλλοτε επιδιώκοντας τη σύγκρουση με τις αστικές ελίτ.
Ποτέ όμως δεν κατάφερε να κρύψει τη μνησικακία του απέναντι στους «λευκούς Τούρκους».
Στα μάτια του οι «λευκοί Τούρκοι» έχουν εκφυλιστεί λόγω των συναναστροφών / συναλλαγών τους με την Ευρώπη, έχουν απομακρυνθεί από το Ισλάμ, είχαν αποξενωθεί από τον πολιτισμό τους.
Οι «εκφυλισμένοι λευκοί Τούρκοι» και ο «εκπρόσωπος των φτωχών» Erdogan
Την ίδια στιγμή ο ίδιος αυτοπροβάλλεται ως εκπρόσωπος των φτωχών που είχαν υποστεί διακρίσεις από τις ελίτ, των αμόρφωτων που είχαν δεχθεί την περιφρόνησή τους, των ευσεβών που ήθελαν να τους κρατήσουν μακριά από την εξουσία, της παραμελημένης επαρχίας».
Αφορμή για να έρθει στην επιφάνεια αυτή η απαξίωση, ήταν ο σοβαρός τραυματισμός ενός κοριτσιού από σκυλί πίτμπουλ στην πόλη Γκαζιαντέπ, αλλά κυρίως η ασυνήθιστη πολιτική αντίδραση που ακολούθησε, με τον πρόεδρο Erdogan να ξεσπαθώνει: «Βάλτε χαλινάρι στα σκυλιά σας, λευκοί Τούρκοι».
«Οξεία πόλωση»
Ο Can Dündar εξηγεί περαιτέρω, πως «Στην Τουρκία δεν υπάρχει ζήτημα που να μην προκαλεί πολύωρες συζητήσεις και οξεία πόλωση, οδηγώντας τελικά σε μία σύγκρουση πολιτισμών.
Είτε πρόκειται για την κατανάλωση αλκοόλ σε τηλεοπτικές σειρές, είτε για τη χρήση μαντίλας σε σχολεία και πανεπιστήμια, την επιλογή τραγουδιού για την «Γιουροβίζιον» ή και τον εορταστικό στολισμό των δρόμων, όλα αυτά τα θέματα οδηγούν ένα κομμάτι της χώρας στην αγκαλιά της Ευρώπης και ένα άλλο στην Ασία, για να πυροδοτήσουν κάθε τόσο μία διηπειρωτική σύγκρουση πολιτισμών.
Τις τελευταίες εβδομάδες του χρόνου η συζήτηση είχε αναζωπυρωθεί με αφορμή τα χριστουγεννιάτικα δέντρα και τους Αγιοβασίληδες, που εμφανίστηκαν σε εμπορικά κέντρα και δέχθηκαν επίθεση από ακραιφνείς συντηρητικούς, οι οποίοι κάνουν λόγο για χριστιανικές συνήθειες της Δύσης.
Αυτή τη χρονιά όμως η συζήτηση περί πολιτισμών ξεκίνησε με αφορμή ένα πίτμπουλ».
Υπενθυμίζεται ότι, ο Can Dündar ζει αυτοεξόριστος στο Βερολίνο και αρθρογραφεί στη γερμανική εφημερίδα Die Zeit, ενώ είχε φυλακιστεί στην Τουρκία, όπου το 2016 δέχθηκε επίθεση από ενόπλους στην Κωνσταντινούπολη.
www.bankingnews.gr