Με το 10% του φακέλου των άµεσων ενισχύσεων, θα είναι σε θέση η Ελλάδα να «παίξει» µεταξύ τριών βασικών σεναρίων, σύµφωνα µε το συµβιβαστικό κείµενο της γερµανικής προεδρίας για τα στρατηγικά σχέδια της νέας ΚΑΠ, που θα συζητηθεί 19-20 Οκτωβρίου στο υπουργικό συµβούλιο. Το παραπάνω ποσοστό προκύπτει από τις υποχρεώσεις και τα προαιρετικά µέτρα που ορίζει ο νέος κανονισµός, ο οποίος αφενός προβλέπει προαιρετικό χαρακτήρα στην αναδιανεµητική ενίσχυση και αφετέρου υποχρεωτικό χαρακτήρα στα eco-schemes στο 20% του εθνικού φακέλου.
Παρακάτω λοιπόν παρουσιάζεται η σύγκριση του τρέχοντος φακέλου άµεσων ενισχύσεων µε τον µελλοντικό:
Εθνικός φάκελος 2014-2020
Bασική ενίσχυση:58 %, 1,1 δις ευρώ
Πρασίνισµα: 30%, 570 εκατ. ευρώ
Ενίσχυση νέων αγροτών: 2% 38 εκατ. ευρώ
Συνδεδεµένες ενισχύσεις: 8% συν 2% για πρωτεϊνούχες: 180 εκατ. ευρώ
Επιπλέον 96 εκατ. ευρώ µεταφέρθηκαν στον Πυλώνα 2 για την εξισωτική και η ειδική ενίσχυση βάµβακος απορροφά ετησίως 187 εκατ. ευρώ.
Τη νέα περίοδο θα είναι διαθέσιµα 2.075.656.043. Εφόσον αφαιρεθεί η ειδική ενίσχυση βάµβακος, το ποσό διαµορφώνεται στα 1.891.660.043 ευρώ.
Αν υποθέσουµε πως θα γίνει η ίδια µεταφορά πόρων για την εξισωτική όπως την τρέχουσα περίοδο, ο εθνικός φάκελος διαµορφώνεται ως εξής:
Εθνικός φάκελος 2021-2027
Βασική ενίσχυση: 58%, 1,08 δις.
Eco-Schemes: 20%, 410 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση νέων αγροτών: 2%, 37,83 εκατ. ευρώ.
Συνδεδεµένες: 10%: 176 εκατ. ευρώ
Τα παραπάνω ποσοστά βγάζουν ένα 90%, οπότε αυτό το «10%» δηλαδή 180 εκατ. ευρώ ετησίως, µένει να φανεί πώς θα µοιραστεί. Ένα σενάριο είναι να διατεθεί εξολοκλήρου στην Αναδιανεµητική Ενίσχυση, που θα αφορά µόνο τους κατ’ επάγγελµα αγρότες.
∆εύτερο σενάριο είναι το 5% να πάει στη συνδεδεµένη (13% είναι το µέγιστο όριο που ορίζεται Κοινοτικά) και το υπόλοιπο στη βασική ενίσχυση ή την αναδιανεµητική. Τρίτο σενάριο είναι να απορροφηθεί το 10% εξολοκλήρου από τη βασική ενίσχυση για να καλυφθούν επιπλέον επιλέξιµα στρέµµατα ή η «χασούρα» από το πρασίνισµα.
Αναλυτικότερα τώρα, τα κύρια σηµεία που τροποποιεί η γερµανική προεδρία στο νέο κανονισµό έχουν ως εξής:
Αναδιανεµητική ενίσχυση: Προαιρετική για τα στρατηγικά σχέδια. Όσα κράτη-µέλη το επιλέξουν, θα µπορούν να παρέχουν ένα ποσό ανά εκτάριο ή διαφορετικά ποσά ανά εύρος εκταρίων, ανά γεωργό, που δεν θα υπερβαίνει τον εθνικό µέσο όρο των άµεσων ενισχύσεων ανά εκτάριο για το εν λόγω έτος.
Όριο στις ενισχύσεις: Το Άρθρο 15 «Περιορισµός και προοδευτική µείωση των ενισχύσεων» τροποποιείται και ορίζεται ως προαιρετική η απαίτηση τα κράτη-µέλη να ορίζουν ένα µέγιστο όριο ενισχύσεων το οποίο δεν θα ξεπερνά τα 100.000 ευρώ ανά εκµετάλλευση. Επίσης προαιρετική θα είναι και η µείωση των ενισχύσεων µεταξύ των 60.000 και 100.000 ευρώ.
Eco-Schemes (Οικο-προγράµµατα): Υποχρεώνονται όλα τα κράτη-µέλη να δεσµεύσουν τουλάχιστον το 20% των πόρων των άµεσων ενισχύσεων για δράσεις «eco-schemes» σύµφωνα µε το Άρθρο 86 παράγραφος 6α. Μόνο για τα έτη 2023 έως 2025 όσα χρήµατα δεν αξιοποιούνται από αυτό το καθεστώς, µπορούν να πηγαίνουν σε άλλα καθεστώτα άµεσων ενισχύσεων.
Διαβάστε αναλυτικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα Agrenda που κυκλοφόρησε το Σάββατο 17 Οκτωβρίου.
Κοινοποιήστε το:
Διαβάστε Επίσης