Ένα νέο κύκλο εκδηλώσεων με συναυλίες έργων κλασσικής μουσικής και ρεπερτορίου ανοίγει ο δήμος Νεάπολης-Συκεών, προετοιμαζόμενος να προσφέρει στο φιλόμουσο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει και να απολαύσει έργα υψηλής ποιότητας.
Πρόκειται για την παρουσίαση δύο έργων του μουσικοσυνθέτη Θωμά Μπακαλάκου, και συγκεκριμένα των ορατορίων «Ο Ύμνος της Αγάπης» και ο «Ιπποκράτειος Όρκος».
Το πρώτο ορατόριο «Ο Ύμνος της Αγάπης» προγραμματίζεται να παρουσιασθεί κατά τον θεσμικό κύκλο των «ΑΓΙΟΠΑΥΛΙΤΙΚΩΝ», και συγκεκριμένα στις 29 Ιουνίου, με αφορμή τον εορτασμό του Ι.Ν. Αποστόλου Παύλου της Δ.Ε. Αγ. Παύλου. Πρόκειται για μελοποίηση του 13ου Κεφαλαίου της Προς Κορινθίους Α΄ Επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς την Εκκλησία της Αρχαίας Κορίνθου και το οποίο είναι ένα από τα πιο αξιόλογα κείμενα της Αγίας Γραφής.
Το δεύτερο ορατόριο «Ιπποκράτειος Όρκος» αποτελεί μελοποίηση του Όρκου του Ιπποκράτη, έργο που προτάθηκε και στον Ιατρικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης για τη σύμπραξή του στη διοργάνωση της ειδικής συναυλίας.
Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες διοργάνωσης των δυο συναυλιών, με τα δύο έργα να προτείνονται για τη συμπερίληψή τους στο εορταστικό πρόγραμμα του «ΕΛΛΑΔΑ 2021» στο πλαίσιο των δράσεων για την επέτειο των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Σήμερα στο Κανάλι της Βουλής
Μια πρώτη και καλή γεύση για τα έργα του Θωμά Μπακαλάκου μπορούν να πάρουν οι φίλοι της κλασικής μουσικής και ρεπερτορίου παρακολουθώντας τη συναυλία που θα μεταδώσει σήμερα, Τετάρτη 7 Απριλίου 2021, ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας.
Πρόκειται για το ορατόριο «Ιπποκράτειος Όρκος» που θα μεταδοθεί στις 9:30-11 το βράδυ, και αποτελεί μετάδοση της παγκόσμια πρώτης παρουσίασης του έργου που έγινε τον Αύγουστο του 2001 στο θέατρο Ηρώδου του Αττικού.
Το συμφωνικό έργο ερμηνεύει η «Νέα Συμφωνική Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Σόφιας» και η χορωδία «ΑΝΙΜΑΤΟ» της Σόφιας, με σολίστ τη σοπράνο Μάρθα Αράπη, τη μεσόφωνο Λυδία Αγγελοπούλου, τον τενόρο Σταμάτη Μπερή και τον βαρύτονο Παντελή Ψύχα, υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή και παρουσίαση τον Μιχάλη Μεσσίνη.
«Η ισχυρή μελωδική φαντασία του Θωμά Μπακαλάκου στο ορατόριο ‘‘ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟΣ ΟΡΚΟΣ’’, δημιούργησε μια ωραία ‘‘μοντέρνα’’ σελίδα βασισμένη σε αρχαίες ρίζες», αποφαίνεται η σπουδαία Ιταλίδα καθηγήτρια Ιστορίας και Αισθητικής της Μουσικής Κλαούντια Γκάλη, στο σημείωμά της για το ορατόριο Συν.2 που συμπεριλήφθηκε ως ένθετο στο πρόγραμμα της παγκόσμιας πρώτης του έργου στο Ηρώδειο το 2001, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Βύρωνα Φιδετζή.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ
«Αισθάνομαι την υποχρέωση να αφιερώσω το συμφωνικό μου έργο ‘‘ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟΣ ΟΡΚΟΣ’’, ορατόριο, στους ιατρούς και νοσηλευτές της Ελλάδας πρώτα, αλλά και του κόσμου ολόκληρου, οι οποίοι δίνουν με αυτοθυσία αγώνα για να προστατέψουν την ανθρωπότητα από την πανδημία του κορωνοϊού και να θεραπεύσουν τους πάσχοντες.
»Θέλω να ευχαριστήσω το Τηλεοπτικό Κανάλι της Βουλής που αγκάλιασε το έργο μου και το προβάλλει, καθώς και τον ιδεολόγο ιατρό καθηγητή του πανεπιστημίου Αθηνών Σακελλάρη Καρπάθειου, που ως πρόεδρος του ‘‘Ομίλου Φίλων του Ιπποκρατείου Όρκου’’ μού έδωσε το 1994 την παραγγελία μελοποίησης του διάσημου κειμένου του Ιπποκράτη.
»Ο Ιπποκράτης χρησιμοποιούσε και τη μουσική ως θεραπευτικό μέσο. Έπαιρνε μαζί του σε κάποιες θεραπείες και έναν μουσικό που έπαιζε σε διάφορους τόνους μουσική. Στον τόνο στον οποίο ο ασθενής αντιδρούσε θετικά ο μουσικός τού έπαιζε διάφορα μουσικά κομμάτια, με αποτέλεσμα ο ασθενής να δείχνει σημεία ανάκαμψης. Από τότε έμεινε μέχρι και σήμερα στην ιατρική επιστήμη ο όρος ‘‘τόνωση του ασθενούς’’.
»Σήμερα που η ανθρωπότητα δικαίως είναι φοβισμένη, καθώς η πανδημία παίρνει διαστάσεις λαίλαπας, παραχωρώ χωρίς αμοιβή το ορατόριό μου στο Κανάλι της Βουλής, να προβάλλεται ως μέσον τόνωσης του ηθικού όλων των ανθρώπων.
»Αυτό σημαίνει ότι η μουσική του ορατορίου μπορεί να επιδράσει ευεργετικά στους ανθρώπους και περισσότερο στους Έλληνες, γιατί ενεργοποιώντας τη συλλογική μας μνήμη θα ανασύρει αρχέγονους ήχους, από αυτούς που αποτέλεσαν τη μαγιά για να πλάσει ο λαός μας τα μουσικά μας αρχέτυπα και να δημιουργήσει τους ελληνικούς μουσικούς νόμους.
»Οι εναλλαγές τους μέσα στους αιώνες, και οι μουσικοί τους σχηματισμοί, συνόδεψαν την μυθικών διαστάσεων πορεία του λαού μας, για να πετύχει το μεγαλύτερο ίσως πολιτιστικό άθλο στον πλανήτη, που είναι να φέρει αδιάλειπτα τη γλωσσομάνα Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα ζωντανή μέχρι σήμερα.
»Πρόκειται για τα μουσικά μας αρχέτυπα τα οποία αποτελούν τη βάση του λεξιλογίου της παραμελημένης δυστυχώς Ελληνικής Μουσικής Γλώσσας, αλλά πλούσιας και εκφραστικής όσο και η δίδυμη αδερφή της, η Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα.
»Το κείμενο του όρκου του Ιπποκράτη, που μελοποίησα στην Ιωνική Διάλεκτο, όπως ακριβώς μας παραδόθηκε, είναι το μεγαλύτερο σε έκταση κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που έχει μελοποιηθεί και το πρώτο μου έργο που μελοποίησα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα.
»Αυτό το έργο, μαζί με τις μουσικές μου νουβέλες, οργανικά έργα μουσικής δωματίου που εμπνέομαι από το δημοτικό μας τραγούδι, αποτελούν, πέραν των άλλων, και την εμπροσθοφυλακή του αγώνα να έρθει στο προσκήνιο η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, εξίσου πλούσια και εκφραστική με τη γλωσσομάνα Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα, από την οποία πηγάζουν όλα τα της μουσικής μου. Γι’ αυτό η μουσική αυτών των έργων είναι σαν να μας μιλάει ελληνικά».