Να ξαναδώσει «φτερά» στα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130, που βρίσκονται εδώ και
χρόνια καθηλωμένα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, επιθυμεί η πολιτική και
στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Η επανένταξή τους στον Στόλο
θα αναβαθμίσει σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Ελληνικών
Ενόπλων Δυνάμεων όσο στον τομέα της εκπαίδευσης των Ειδικών Δυνάμεων όσο και
στη μεταφορά προσωπικού και υλικών.
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης – stavros.ion@gmail.com
Οι πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες και τα χρόνια προβλήματα της ΕΑΒ οδήγησαν το
ΥΠΕΘΑ στην αναζήτηση λύσης εκτός συνόρων. Προ ημερών ο υπουργός Εθνικής Άμυνας
Νίκος Παναγιωτόπουλος αποκάλυψε ότι έχει υποβληθεί πρόταση από την εταιρεία
Israel Aerospace Industries (ΙΑΙ) του Ισραήλ για τη συντήρηση και απόδοση στην
Πολεμική Αεροπορία τριών αεροσκαφών C-130, με τους Ισραηλινούς να εγγυώνται
την παράδοση του πρώτου ακόμα και εντός του 2021.
Όσο για τα υπόλοιπα τέσσερα που παραμένουν επί χρόνια «παρκαρισμένα» στην ΕΑΒ,
ασκείται πίεση από το ΥΠΕΘΑ ώστε να τρέξουν γρηγορότερα οι διαδικασίες. Η
εταιρεία έχει δεσμευτεί εγγράφως ότι μέσα στο 2021 θα αποδοθούν τρία
αεροσκάφη, ενώ το τέταρτο θα δοθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2022.
Η «ανάσταση» των C-130 ανοίγει και ένα νέο παράθυρο ευκαιρίας στην Πολεμική
Αεροπορία για να αποκτήσει αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού. Στο σενάριο αυτό
είχε αναφερθεί πρόσφατα ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, τονίζοντας ότι «στην
υπάρχουσα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων έχει προβλεφθεί η προμήθεια αεροσκαφών
ρόλου Air to Air Refueling». Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σενάριο αυτό έχει
ωριμάσει αρκετά και η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει τη μετατροπή δύο C-130 σε
ιπτάμενα τάνκερ.
Η μετατροπή τους, μάλιστα, ενδέχεται να γίνει από την ισραηλινή ΙΑΙ, την ίδια
εταιρεία, δηλαδή, που, όπως όλα
δείχνουν, θα αναλάβει και τη συντήρηση των ελληνικών μεταγωγικών αεροσκαφών.
Στην πρόταση του Ισραήλ γίνεται λόγος για μετατροπή δύο αεροσκαφών με σχετικά
χαμηλό κόστος. Στα δύο C-130 θα τοποθετηθεί ειδική δεξαμενή μέσα στο
αεροσκάφος, θα εγκατασταθούν συστήματα ελέγχου των ατρακτιδίων ανεφοδιασμού
αλλά και οι χαρακτηριστικές «μάνικες» στις πτέρυγες.
Η πρόσφατη εμπειρία από τον εναέριο ανεφοδιασμό των ελληνικών μαχητικών F-16
και Mirage 2000-5 από το ιπτάμενο τάνκερ Α330 της γαλλικής Πολεμικής
Αεροπορίας, στο πλαίσιο της επιχείρησης «Skyros 21», έδειξε στο ελληνικό
επιτελείο τα τρομερά πλεονεκτήματα της χρήσης αεροσκάφους «Air to Air
Refueling». Άλλωστε, οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις αλλά και η εκδήλωση
της τουρκικής προκλητικότητας σε περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, εκεί όπου
βρίσκονται τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, άλλαξαν τα δεδομένα και
καθιστούν πλέον επιτακτική την ανάγκη να επιχειρούν τα ελληνικά «φτερά» σε
περιοχές που απέχουν αρκετά μιλιά από τις βάσεις τους. Επιπλέον, οι Έλληνες
ιπτάμενοι έχουν μεγάλη εμπειρία στον εναέριο ανεφοδιασμό, αφού δεν χάνουν
ευκαιρία για εκπαίδευση, στο πλαίσιο των ΝΑΤΟϊκών ασκήσεων. Η Πολεμική
Αεροπορία, άλλωστε, χρησιμοποιούσε ως αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού τα
μαχητικά Α-7 Corsair II, τα οποία αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση το 2014.
Αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού έχει και η Τουρκία. Οι γείτονες διαθέτουν επτά
ΚC-135, τα οποία συχνά εμφανίζονται σε περιοχές του Νοτίου Αιγαίο και της
Ανατολικής Μεσογείου, δίνοντας τη δυνατότητα στα μαχητικά τους να παραμένουν
για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον αέρα. Οι Τούρκοι, μάλιστα,
χρησιμοποιούντο ΚC-135 και για τις καθημερινές προκλήσεις τους στο Αιγαίο,
αφού ανεφοδιάζουν με καύσιμα τα μαχητικά που παραβιάζουν το ελληνικό εναέριο
χώρο.
ΠΗΓΗ: POLITICAL – [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]