«Να που η ανθρώπινη φύση μάς εκπλήσσει, δυστυχώς όχι πάντα ευχάριστα. Ο συγκεκριμένος, ακολουθώντας τη μοίρα των τραγικών ηρώων…»
Ο Χάρης Ρώμας μιλά έξω από τα δόντια για όλα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες στον χώρο του θεάτρου, με συνέντευξή του στο ένθετο του πολιτισμού «Secret» της εφημερίδας Παραπολιτικά και τον Γιάννη Ξυνόπουλο.
Ο δημοφιλής ηθοποιός σε μια συνέντευξη ποταμό δεν μασάει τα λόγια του.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα η κοινή γνώμη έχει στραφεί στο ελληνικό κίνημα «Me too» με όλες αυτές τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις. Εσείς, τόσα χρόνια στον χώρο είχατε αντίληψη για όλο αυτό που θα ακολουθούσε;
«Είχα απλά δυσφορία για περιπτώσεις κατάχρησης εξουσίας, μεγαλομανίας, αλαζονικής συμπεριφοράς, και μια αίσθηση ότι κάποιοι νομίζουν ότι δικαιωματικά τους ανήκει ο χώρος του θεάματος. Περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης, πράγμα το οποίο είχε συμβεί και σ΄ εμένα όταν ήμουν νεότερος, ήξερα ότι υπάρχουν λόγο της μεγάλης ανεργίας των καλλιτεχνικών κλάδων. αλλά νόμιζα ότι ήταν ελεγχόμενες όπως είχε συμβεί στην δική μου περίπτωση, που το αντιμετώπισα μόνος μου παρά το σοκ που πέρασα όταν μου έγιναν οι ανήθικες προτάσεις.
Κάποιες συνάδελφοι που έπαιξαν μαζί μου τα τελευταία χρόνια σε θιάσους μου μου ανέφεραν για πρώτη φορά ανήκουστες συμπεριφορές και προσβολές της γενετήσιας αξιοπρέπειας. Τις συμβούλεψα να μιλήσουν αλλά μου είπαν ότι δεν ήταν ακόμη έτοιμες για να μιλήσουν δημόσια.
Για την ακραία περίπτωση του σκηνοθέτη – ηθοποιού που φέρεται ως κατηγορούμενος για ψυχολογική χειραγώγηση και βιασμό ανηλίκων είχα ακούσει κάτι ψιθύρους που φαντάστηκα ότι είναι ανυπόστατες κακοήθεις. Τελικά χρειάσθηκε να βγουν μπροστά γενναία κάποιοι και να καταγγείλουν αυτά που κατήγγειλαν για να ξεκινήσει η κάθαρση».
Σας είδαμε κι εσάς να «απασφαλίζεται» για κάποιο κακόβουλo δημοσίευμα που αφορούσε το πρόσωπό σας; Πως το αντιμετωπίζεται;
«Μετά το πρώτο σοκ.. γιατί όταν διάβασα τον ισχυρισμό της “εφημερίδας” αυτής ήταν σαν να μου λέγανε ότι είμαι αρειανός και θα βομβαρδίσω τον Πλούτωνα, τόσο άσχετο ήταν αυτό το δημοσίευμα με την ζωή μου και την προσωπικότητά μου.
Μετά το σοκ αυτό έπρεπε να κινηθώ με τους δικηγόρους μου αστικά και ποινικά, παρότι η συγκεκριμένη φυλλάδα και ο συγκεκριμένος ρυπαρογράφος που κρύβεται από πίσω της είναι γνωστό της πάση ότι ανήκουν στα κατακάθια της δημοσιογραφίας.
Όσο ανυπόστατο όμως είναι το κατάπτυστο δημοσίευμα δεν παύει να είναι ένα πρωτοσέλιδο που σε κάποιους λίγους αφελής ή αρρωστημένους εξυπνάκηδες δημιουργεί φαντασιώσεις και συνειρμούς. Δεδομένου ότι εκτός της καλλιτεχνικής μου υπόστασης είμαι και τομεάρχης πολιτισμού της Περιφέρειας Αττικής αποφάσισα ότι είναι μια ευκαιρία να ηγηθώ μια εκστρατείας κατά του κιτρινισμού και της χυδαιότητας. Η κάθαρση πρέπει να γίνει σε όλα τα επίπεδα.
Η υπόθεση Δ. Λιγνάδη σας αιφνιδίασε;
« Η υπόθεση αυτού του ανθρώπου όπως προ είπα με έπιασε απροετοίμαστο κυρίως γιατί δεν χωρούσε το μυαλό μου τέτοιες εγκληματικές συμπεριφορές, από έναν τόσο καλλιεργημένο άνθρωπο. Να όμως που η ανθρώπινη φύση μας εκπλήσσει, δυστυχώς όχι πάντα ευχάριστα.
Ο συγκεκριμένος ακολουθώντας την μοίρα των τραγικών ηρώων που του άρεσε να σκηνοθετεί και να ερμηνεύει, όπως ο Μάκβεθ, μέθυσε από την απόλυτη εξουσία, την καταχράστηκε και κατρακυλάει τώρα από την κορυφή του κόσμου στον πάτο, τον διασυρμό και την πλήρη απαξίωση.
Με την διττή ιδιότητα του αιρετού αλλά και το καλλιτέχνη, πως σχολιάζεται την αντιμετώπιση του ζητήματος από την κ. Μενδώνη;
«Η κ. Μενδώνη ήταν αντιπαθής στο μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων του Πολιτισμού από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το πόστο στο ευαίσθητο υπουργείο. Δικαίως ή αδίκως χρησιμοποιήθηκε σαν σάκος του μποξ με αποκορύφωμα την χρησιμοποίησή της στην πρόσφατη πολιτική διελκυστίνδα. Τις επικοινωνιακές αστοχίες της η κυβέρνηση προσπαθεί να τις ελαχιστοποιήσει και να τις παρουσιάσει ως πταίσματα. Αντίθετα η αντιπολίτευση, η αξιωματική κυρίως νομίζει ότι βρέθηκε επιτέλους η ευκαιρία να πάρει την ρεβάνς από τον δημοφιλή σε πολύ κόσμο πρωθυπουργό.
Έτσι ζητάει να κοπεί η υπουργός του σε μικρά κομματάκια και να περάσει από την μηχανή του κιμά».
Χωρίς διάθεση κουτσομπολιού, πως φαντάζεστε την επομένη ήμερα στο χώρο του θεάτρου; Πιστεύεται ότι θα μπουν ηθικοί κανόνες στον εργασιακό χώρο;
«Όχι μόνο την φαντάζομαι αλλά και την επιδιώκω πολύ – πολύ καλύτερη. Οι επίδοξοι καταχραστές της εξουσίας πιστεύω ότι θα είναι πλέον σε ύφεση και αποδυναμωμένοι, ενώ θα τεθεί ένα πλαίσιο δεοντολογίας από το σωματείο Ελλήνων ηθοποιών, το ΣΕΗ. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψει να υπάρχει αξιοκρατία στον χώρο και ότι οι σκηνοθέτες ή οι θιασάρχες εγνωσμένης αξίας δεν θα έχουν τον πρώτο λόγο προσπαθώντας να βάζουν πάντα τον πήχη ψηλά, αλλά πάντα με όρια, με κανόνες, και με ηθικούς φραγμούς».
Αποκαθηλώθηκαν άτομα που είχαμε ψηλά μετά τις αποκαλύψεις που είδαν το φως της δημοσιότητας;
«Δεν ξέρω αν δικαιούται να είναι ψηλά κάποιος που δηλώνει μόνος του “είμαι το μεγαλύτερο ταλέντο της γενιάς μου” ή κάποιος που αναλαμβάνει τα εργασιακά ως υπουργός της προηγούμενης κυβέρνησης την εποχή που ο κοσμάκης πιάνεται εκφέροντας εξυπνάδες του τύπου “πήρα μια καυτή πατάτα και θα προσπαθήσω να την δροσίσω”.
Δεν φτάνει μόνο το ταλέντο και οι σκηνικές δεξιότητες για να είναι κάποιος ψηλά. Το ηθικό ανάστημα μετράει περισσότερο, η σοβαρότητα, η σεμνότητα, και η καλοσύνη.
Η όλη κατάσταση σας έχει επηρεάσει στο έργο σας;
«Έχω γράψει ένα θεατρικό έργο για την κατάχρηση της εξουσίας στο θέατρο. Θα ανέβει του χρόνου στο “Alabra Art Theater” και δεν θα παίξω ούτε θα σκηνοθετήσω, απλά είμαι ο συγγραφέας και το αγαπώ πάρα πολύ, και θα χαρώ να το δω να υλοποιείται επί σκηνής. Ο τίτλος του έργου είναι “Στη σκιά του Λόρκα”».
Μετά το «Καφέ της Χαράς» έρχεται νέα τηλεοπτική στέγη, και νέα δημιουργία; Πείτε μας γι αυτό το νέο που έρχεται, αν είναι κάτι ανακοινώσιμο.
«Δεν θα πω τίποτα απολύτως κυρίως γιατί είμαι προληπτικός. Είναι αλήθεια ότι γίνονται οι απαραίτητες συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα κυρίως ποιότητας και πιστότητας προϊόντος, αλλά και στο οικονομικό επίπεδο. Πιστεύω ότι είμαστε σε πολύ καλό δρόμο».
Είστε ένας από τους αγαπημένους ανθρώπους του χώρου, με περίσσιο ταλέντο, που αγαπάτε το ελληνικό σινεμά. Είδαμε προηγούμενη ταινία σας, που μάλιστα σημείωσε επιτυχία, αλλά μαθαίνουμε ότι ετοιμάζεστε και για νέα. Πείτε μας γι αυτό το εγχείρημα.
«Το να κάνω κινηματογράφο επιθυμώ διακαώς, ακριβός γιατί δεν έχω κάνει πολύ. Αντίθετα έχω κάνει πάρα πολύ τηλεόραση. Πρέπει να πούμε βέβαια ότι η βιομηχανία του κινηματογράφου στην Ελλάδα είναι πολύ μικρή. Υπάρχει ένα αγγλόφωνο σενάριο υπέροχο, που έχω το όνειρο να υλοποιείται άμεσα. Το άμεσα είναι λίγο σχετικό. Εκτός από την χρηματοδότηση που είναι το σημαντικότερο πρόβλημα πάντα, πρέπει να βρεθεί και ο χρόνος για να γυριστεί, που στην δική μου περίπτωση είναι επίσης βασικό. Πραγματικά, χρειάζομαι δυο ζωές για να κάνω όλα αυτά που κάνω, και σχεδιάζω να κάνω στο μέλλον».
Τελικά το διάστημα της πανδημίας ήταν δημιουργικό; Άλλαξε κάποιες από τις συνήθειές σας; Πότε πιστεύεται πως θα μας δοθεί η δυνατότητα να σφίγγουμε τα χέρια ο ένας τους άλλου, και πότε θα δούμε να ξανά ανοίγουν τα θέατρα;
«Έχω την εντύπωση ότι από αυτό το καλοκαίρι, που θα βοηθήσουν και οι καιρικές συνθήκες το θέατρο θα αρχίσει να λειτουργεί, μπορεί ακόμη με κάποιους περιορισμούς αλλά ο επόμενος χειμώνας θα μας βρει πολύ κοντά στην κανονικότητα και σε σχέση με τα θέατρα.
Αν με ρωτάτε αν ο κοροναϊός ήταν μια περίοδος δημιουργική για μένα θα σας πω ότι εμένα μ΄ έσωσε, με τρία θαυμαστικά. Βρήκα τον χρόνο να τελειώσω μαζί με την Άννα Χατζησοφιά το σενάριο του “Καφέ της χαράς” και κάναμε γυρίσματα συνεχώς, επίσης έκανα συχνές τηλεδιασκέψεις και κλειστά μίτινγκ για τα θέματα της Περιφέρειας Αττικής, και μια φορά την εβδομάδα συνέχιζα να κάνω ραντεβού με μάσκες και εξ αποστάσεως με ανθρώπους που ήθελαν οπωσδήποτε να με δουν για ζητήματα της Περιφέρειας.
Μην ξεχνάτε ότι η Περιφέρεια Αττικής ήταν ο πρώτος φορέας που πρόσφερε Live streaming ή online streaming θεάματα. Οι άλλοι ακολούθησαν μετά, αφού πρώτα εγώ είχα ακούσει τα εξ αμάξης από του αιώνιους αρνητές των πάντων».
Σχετικά με την παράσταση «Ο Κλέαρχος η Μαρίνα και ο κοντός» που διέκοψε την επιτυχία της η πανδημία, υπάρχει περίπτωση να την δούμε να περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα, όταν αυτό επιτραπεί;
«Φυσικά θα περιοδεύσουμε σε όλη την Ελλάδα, και το περιμένω πως και πως, να έρθω σε επαφή με όλους του Έλληνες. Τον επόμενο χειμώνα θα επαναληφθεί στο πανέμορφο “Alabra Art Theater” μαζί με την άλλη παράσταση που προανέφερα “Στην σκιά του Λόρκα”. Πολλά άλλα πράγματα θα συμβούν σε αυτό το υπέροχο θέατρο που θα το μετατρέψουμε σε πολυχώρο. Θα έλεγα απλά να μας έρθετε».
Να ζητήσω και ένα τελευταίο σχόλιο για τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και το ΣΕΗ που αυτό το διάστημα έχει πάρει διαστάσεις;
«Θα σας πως χωρίς να είμαι πλήρως ενημερωμένος για την ανακοίνωση του ΣΕΗ που “φωτογράφισε” τον Κωνσταντίνο, ούτε και για την απάντηση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη.
Θα σας πω ότι η ειδική περίπτωση που μ΄ ένα άνθρωπο ο οποίος φέρεται ως κακοποιός ή ότι έχει κάνει αξιόποινα αδικήματα είναι πολύ δύσκολη όταν είσαι φίλος αυτού του ανθρώπου.
Και αυτό γιατί από την μία πρέπει να ακολουθήσεις τις ηθικές αρχές που θεσπίζει το κοινωνικό σύνολο στο οποίο ζούμε, που όλοι μαζί έχουμε θεσπίσει, και να τις προασπιστείς, από την άλλη το συναισθηματικό φορτίο όταν γνωρίζεις την φωτεινή πλευρά ενός ανθρώπου, γιατί προφανώς την φωτεινή πλευρά θα γνώριζε, είναι δυσβάστακτο. Πραγματικά δεν θα ήθελα να είμαι σε μια τέτοια θέση όπως αυτή του Κ. Μαρκουλάκη, υποθέτοντας βέβαια πάντα ότι δεν ήταν ενήμερος γι αυτές τις ανοίκειες πράξεις τις ανήκουστες και αποτρόπαιες».