Προς το Αιγαίο κινείται το τουρκικό ωκεανογραφικό Cesme. Αν και δεν είναι εφικτό να προσδιοριστεί η ακριβής θέση του, φαίνεται πως κινείται με σχετικά χαμηλή ταχύτητα, προς την περιοχή που έχει δεσμευτεί με την τουρκική NAVTEX (δυτικά της Λήμνου και στα βορειοανατολικά της Χίου και της Αλοννήσου).
Η Αθήνα έχει αντιδράσει με προφορικό διάβημα στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, ενώ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Χρήστος Ταραντίλης, έκανε λόγο για μια αχρείαστη ενέργεια και επεσήμανε ότι η Αθήνα έχει προτείνει στην Άγκυρα ημερομηνίες για τον 62ο γύρο διερευνητικών επαφών, αλλά ακόμα δεν έχει λάβει απάντηση από την τουρκική πλευρά.
H κομβική διαφορά των ερευνών του Cesme με του Oruc Reis, είναι το πρώτο -επί του παρόντος- τουλάχιστον δεν συνοδεύεται από τουρκικά πολεμικά.
Η ελληνική πλευρά παρακολουθεί στενά την κατάσταση και είναι έτοιμη να απαντήσει σε περίπτωση που αλλάξουν τα δεδομένα, καθώς δεν θα διστάσει -όπως και στην περίπτωση με το Oruc Reis- να στείλει πολεμικά πλοία στην περιοχή για να επιβλέπουν τις κινήσεις του Cesme.
Το… μήνυμα του Erdogan
Ποια είναι τα δεδομένα αυτή τη φορά;
1. Το Cesme κινείται σε διεθνή ύδατα κατά συνέπεια δεν τίθεται θέμα καταπάτησης της ελληνικής κυριαρχίας.
2. Το Cesme κινείται σε απόσταση μεταξύ 6 και 12 ναυτικών μιλίων από τη Λήμνο και τον Άγιο Ευστράτιο.
3. Το Cesme σε αντίθεση με το Oruc Reis πραγματοποιεί έρευνες στην επιφάνεια της θάλασσας και όχι σεισμογραφικές. Αυτό σημαίνει ότι διεξάγει έρευνες που δεν αφορούν την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ.
4. Το Cesme θεωρείται «γηρασμένο» καθώς ναυπηγήθηκε το 1965, ενώ διαθέτει πεπαλαιωμένο εξοπλισμό.
Κατά συνέπεια, σύμφωνα με γεωπολιτικούς αναλυτές, το «μήνυμα» που θέλει να στείλει ο Τούρκος πρόεδρος, Recep Tayyip Erdogan, προς την ελληνική πλευρά -ενόψει και των διερευνητικών επαφών– είναι ότι δεν αναγνωρίζει το ελληνικό δικαίωμα για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Τουρκία έχει κάθε δικαίωμα σε τέτοιου είδους έρευνα σε διεθνή ύδατα όμως προχώρησε σε έκδοση NAVTEX από τον αναρμόδιο σταθμό της Σμύρνης και δεν ζήτησε τη σχετική άδεια από τις ελληνικές Αρχές αφού έχουν την ευθύνη για έκδοση ναυτικών οδηγιών στη συγκεκριμένη περιοχή όπως και παντού εντός του FIR Αθηνών.
«Δεν πρέπει να ανεβάσουμε το θέμα. Δεν οριοθετήσαμε ΑΟΖ για να πούμε ότι πρέπει να μας ζητήσουν άδεια για τις έρευνες. Είναι σε διεθνή ύδατα, σε μη οριοθετημένη ΑΟΖ. Δεν κάνει σεισμικές έρευνες. Άρα κινείται πάνω σε αμφιλεγόμενες ζώνες του Διεθνούς Δικαίου» σημείωσε μιλώντας στο MEGA, για την τουρκική ναυτική οδηγία, o υποναύαρχος ε.α., Στέλιος Φενέκος.
Πρόσθεσε, εντούτοις, πως η Άγκυρα θα έπρεπε να απέχει από πράξεις «που θα προκαλέσουν την οποιαδήποτε διευθέτηση θα μπορούσε να υπάρχει στις διερευνητικές. Να αναδείξουμε την προκλητικότητα χωρίς να το στρατικοποιήσουμε».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Τουρκία «θέλει να προκαλέσει τα εξαρτημένα αντανακλαστικά μας.
Να φανούμε εμείς πολύ επιθετικοί» αν και όπως επανέλαβε δεν συνίσταται εν προκειμένω ουσιαστική παραβίαση του διεθνούς δικαίου από την πλευρά των γειτόνων.
Η στάση της Αθήνας
Στον αντίποδα, η Αθήνα παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της Τουρκίας αν και δεν κρύβει την ενόχληση της καθώς η τουρκική NAVTEX εκδόθηκε τη στιγμή που η ελληνική πλευρά αναμένεται την απάντηση της Άγκυρας για τον 62ο γύρο διερευνητικών επαφών.
Αν το Cesme βγει στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου χωρίς συνοδεία από πολεμικά πλοία, την παρακολούθησή του θα αναλάβει το Λιμενικό Σώμα, όπως άλλωστε γίνεται σε ανάλογες περιπτώσεις υδρογραφικών ερευνών.
Στην περίπτωση, όμως, που η Τουρκία αποφασίσει να κλιμακώσει και στείλει πολεμικά πλοία για να συνοδέψουν το Cesme, τότε θα αναλάβει δράση το ελληνικό πολεμικό ναυτικό, που θα πρέπει να γίνει σκιά του τουρκικού ωκεανογραφικού.
www.bankingnews.gr