Η τουρκική αμυντική βιομηχανία προσέλαβε μία από τις πιο διάσημες δικηγορικές εταιρείες της Ουάσινγκτον για να προσπαθήσει να παραμείνει στο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών F-35 αφού η κυβέρνηση Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι θα διώξει την Τουρκία πριν από δύο χρόνια λόγω της αγοράς ρωσικών συστημάτων αεροπορικής άμυνας. Η SSTEK Savunma Sanayi Teknolojiler με έδρα την Άγκυρα (Αμυντική Βιομηχανική Τεχνολογία) προσέλαβε την Arnold & Porter για 750.000 $ για στρατηγικές συμβουλές και επικοινωνία με τους αμερικανούς εμπορικούς εταίρους και ενδιαφερόμενους φορείς του προγράμματος.
Το συμβόλαιο τέθηκε σε ισχύ την 1η Φεβρουαρίου και διαρκεί έξι μήνες. Η SSTEK ανήκει εξ ολοκλήρου στην Προεδρία των αμυντικών βιομηχανιών (SSB), το κυβερνητικό γραφείο που διαχειρίζεται την αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας. Η Arnold & Porter θα “συμβουλεύει για μια στρατηγική για το SSB και τους Τούρκους εργολάβους να παραμείνουν στο Κοινό Πρόγραμμα Μαχητικών Αεροσκαφών, λαμβάνοντας υπόψη και αντιμετωπίζοντας τους περίπλοκους γεωπολιτικούς και εμπορικούς παράγοντες που παίζουν”, αναφέρει η εταιρεία. Η εταιρεία “θα αναλάβει επίσης μια στοχευμένη προσέγγιση στους εμπορικούς εταίρους και τους ενδιαφερόμενους φορείς των ΗΠΑ στο Πρόγραμμα JSF για να εκφραστεί και να κατανοήσει τα ενδιαφέροντά τους σχετικά με τη συνεχιζόμενη συμμετοχή της SSB ως στρατηγικού συμμάχου και αξιόλογου συνεργάτη στο Πρόγραμμα JSF”, αναφέρει το αρχείο.
Η Arnold & Porter δεσμεύεται επίσης να «παρακολουθεί συνεχώς τους ελέγχους των εξαγωγών και τις εμπορικές κυρώσεις… που μπορεί να είναι σχετικές και να εξηγεί τυχόν εν λόγω κυρώσεις. Ο Λευκός Οίκος επί Τραμπ ανακοίνωσε τον Ιούλιο του 2019 ότι είχε απομακρύνει την Τουρκία από το πολυεθνικό πρόγραμμα F-35, αν και το Πεντάγωνο έχει από τότε διευκρινίσει ότι θα συνεχίσει να εξαρτάται από τους Τούρκους εργολάβους άμυνας για βασικά στοιχεία έως το επόμενο έτος. Το SSB αντιμετωπίζει τις δικές του προκλήσεις, με τον τότε υπουργό Εξωτερικών Mike Pompeo να ανακοινώνει κυρώσεις εναντίον του οργανισμού τον Δεκέμβριο στο πλαίσιο του νόμου Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) για τη συνεργασία του με τη Rosoboronexport, την κύρια εταιρεία εξαγωγών όπλων της Ρωσίας.
«Η διατήρηση της Τουρκίας στο πρόγραμμα (F-35) είναι σίγουρα μία από τις προτεραιότητες της τουρκικής κυβέρνησης». Ο Τούρκος αναλυτής άμυνας Ozgur Eksi, ανώτερος σύμβουλος διεθνούς πολιτικής της Arnold & Porter, Miomir Zuzul, πρώην μέλος του Κοινοβουλίου στην Κροατία και πρώην πρέσβης στις Ηνωμένες Πολιτείες και τα Ηνωμένα Έθνη, είναι εγγεγραμμένος στο λόμπι για τη σύμβαση. Συμμετέχοντάς του είναι ο σταθερός συνεργάτης Raul Herrera, πρώην γενικός σύμβουλος της Inter-American Investment Corporation και ανώτερος σύμβουλος L. Charles Landgraf. Η SSTEK και η Arnold & Porter δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Ο Ozgur Eksi, ο ιδρυτής και αρχισυντάκτης της τουρκικής δημοσίευσης ειδήσεων για την άμυνα Turdef.com, δήλωσε ότι δεν υπήρχε καμία αλληλεπικάλυψη μεταξύ των συνεργατών της SSTEK και του προγράμματος F-35, υποδηλώνοντας ότι η υπογραφή της σύμβασης από την εταιρεία θα μπορούσε να είναι τρόπος για το SSB να παρακάμψει τους περιορισμούς των ΗΠΑ στις δραστηριότητές του. Είπε ότι η διοίκηση του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει δεσμευτεί να επανέλθει στο πρόγραμμα. «Η διατήρηση της Τουρκίας στο πρόγραμμα είναι σίγουρα μία από τις προτεραιότητες της τουρκικής κυβέρνησης», δήλωσε ο Eksi. «Η SSB επαναλαμβάνει συνεχώς ότι είναι πιστή στις διεθνείς δεσμεύσεις τους.»
Σύμφωνα με το Bloomberg, 10 τουρκικές εταιρείες βρίσκονταν σε καλό δρόμο για να βγάλουν περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια σε ανταλλακτικά F-35, συμπεριλαμβανομένης της κεντρικής ατράκτου που παρήγαγε η Τουρκική Aerospace Industries, πριν το Πεντάγωνο ακυρώσει τα σχέδια πώλησης 100 μαχητικών πέμπτης γενιάς στην Τουρκία μετά την αγορά των S-400, το οποίο οι ΗΠΑ λένε ότι απειλεί την άμυνα του ΝΑΤΟ. Η Turkish Aerospace Industries ασκεί χωριστά πιέσεις για την άρση του Κογκρέσου για την πώληση ελικοπτέρων στο Πακιστάν.
Ο Eksi είπε ότι η απομάκρυνση από το πρόγραμμα ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για τους Τούρκους εργολάβους άμυνας, όπως η κατασκευάστρια πυραύλων Roketsan, η οποία θα μπορούσε να ξεκινήσει τη συνεργασία της με την Lockheed Martin σε εξοπλισμούς F-35 για να πουλήσει τα προϊόντα της σε πελάτες σε όλο τον κόσμο.
«Η Roketsan προωθούσε το προϊόν της σε άλλες υποψήφιες χώρες», είπε. «Μόλις η Τουρκία βρίσκεται εκτός [της εταιρικής σχέσης], οι αεροπορικές δυνάμεις γνωρίζουν ότι η Rokestan δεν θα λάβει καμία περαιτέρω αναβάθμιση ή βοήθεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ποιος είναι λοιπόν ο σκοπός της αγοράς πυραύλων από την Τουρκία όταν η Τουρκία δεν εμπλέκεται στο αεροσκάφος; “
«Το ζήτημα S-400 ανάγκασε δυστυχώς την προηγούμενη αμερικανική κυβέρνηση να εκτελέσει τον αμερικανικό νόμο και να επιβάλει κυρώσεις σύμφωνα με τη νομοθεσία CAATSA», ανέφερε ο Satterfield. «Αλλά στοχεύσαμε σε αυτήν την κύρωση με ακρίβεια. Δεν στοχεύσαμε να επηρεάσουμε τον τουρκικό αμυντικό τομέα στο σύνολό του, αλλά συγκεκριμένες άδειες για την SSB.
Ακόμα, η άρνηση της Τουρκίας να εγκαταλείψει το S-400 και η διμερής οργή των ΗΠΑ εναντίον της Άγκυρας καθιστούν δύσκολη την επιστροφή στο F-35. Σε ένα νεύμα στις μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας, το συμβόλαιο με την Arnold & Porter καθορίζει ότι η εταιρεία «δεν κάνει υποσχέσεις ή εγγυήσεις» σχετικά με το αποτέλεσμα.
«Εάν το ζήτημα δεν καταλήξει σε επιτυχημένο συμπέρασμα, για οποιονδήποτε λόγο, η SSTEK θα εξακολουθήσει να είναι υπεύθυνη για όλα τα τέλη και τις εκταμιεύσεις που χρεώνει η εταιρεία σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Συμφωνίας. “
Μετάφραση Χωριανόπουλος Άγγελος
πηγή: foreignlobby