Το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (masterplan), που βρίσκεται σε διαβούλευση ως τις 10 Νοεμβρίου (opengov.gr), εδράζεται σε πέντε πυλώνες ανάπτυξης (καθαρή ενέργεια, βιομηχανία, βιοτεχνία και εμπόριο, έξυπνη αγροτική παραγωγή, βιώσιμος τουρισμός, τεχνολογία και εκπαίδευση), που εναρμονίζονται με τους στόχους πολιτικής της Ε.Ε. για μία εξυπνότερη, πιο πράσινη, πιο συνδεδεμένη και πιο κοινωνική Ευρώπη. Στόχος στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης η προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και η δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας που θα υπερκαλύψουν αυτές που θα χαθούν λόγω της απολιγνιτοποίησης. Εκτιμώνται περίπου 2.500 συνολικές θέσεις εργασίας έως το 2023.
Αναμφίβολα, η Δ. Μακεδονία κατατάσσεται στα κύρια κέντρα παραγωγής οίνου στην Ελλάδα, δεδομένου ότι το Αμύνταιο κατατάσσεται ανάμεσα στις κυριότερες ζώνες ΠΟΠ κρασιού στη χώρα, διαθέτοντας ποικιλίες διεθνούς φήμης, διαθέτοντας παράλληλα φημισμένα οινοποιία. Όλα τα οινοποιία είναι επισκέψιμα, όμως δεν φαίνεται να διαθέτουν καταλύματα για τη διαμονή των επισκεπτών. Εκτιμάται ότι τα οινοποιία της περιοχής υποδέχονται περίπου 19 εκατ. επισκέπτες κάθε χρόνο. Επενδύσεις σε εγκαταστάσεις καταλυμάτων στα πρότυπα της Βόρειας Ιταλίας θα μπορούσαν να ενισχύσουν το προφίλ της περιοχής και των τοπικών προϊόντων της.
Με βάση εξάλλου και την εξατομίκευση των εγγενών πλεονεκτημάτων της περιοχής ο οινοτουρισμός φέρει έως και διπλάσια κατανάλωση από το μέσο επισκέπτη στη Δ. Μακεδονία καθώς υπολογίζεται ότι: Η μέση κατανάλωση ανά επισκέπτη στη Δ. Μακεδονία είναι περίπου 250 ευρώ, ενώ η αντίστοιχη μέση δαπάνη ενός επισκέπτη οινοτουρισμού είναι έως περίπου 500 ευρώ.
Εμβληματική επένδυση σε οινοποιεία
Το masterplan για την ανάπτυξη οικοσυστήματος οινικού τουρισμού α λα Βόρεια Ιταλία, αφορά σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην οινοπαραγωγή, με την συνολική επένδυση να εκτιμάται σε 20-25 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε 2 έτη έως το 2025, δημιουργώντας έως περίπου 100 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και έως 300 κατά τη λειτουργία.
Στόχος, η αναβάθμιση του brand της περιοχής και η προσέλκυση ευκατάστατου τουρισμού αλλά και η δημιουργία εξαγωγικής δυναμικής από την ανάδειξη τοπικών προϊόντων.