Τα σημάδια από σφαίρες στην πινακίδα του αεροδρομίου της Μοσούλης έγιναν κατά τη διάρκεια μάχης ενάντια στο Ισλαμικό Κράτος στη δυτική Μοσούλη στις 12 Απριλίου 2017. Φωτογραφία από τον Carl Court / Getty Images.
Μια γαλλική εταιρεία ήταν αυτή που επικράτησε στον διαγωνισμό για την ανοικοδόμηση του αεροδρομίου της Μοσούλης, εις βάρος της Τουρκίας, η οποία έκανε το παν για να πάρει το έργο. Πάντως η απόφαση ελήφθη από τη Βαγδάτη, με πολιτικά κριτήρια.
του Fehim Tastekin
Η Τουρκία έχει χάσει ένα σημαντικό κατασκευαστικό έργο στη Μοσούλη από τους Γάλλους, σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός των δύο χωρών για επιρροή στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής έχει ενταθεί.
Η κεντρική ιρακινή κυβέρνηση εξουσιοδότησε την Ιρακινή Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας να διαπραγματευτεί και να υπογράψει συμφωνία για την ανοικοδόμηση του αεροδρομίου με το Aeroports de Paris Ingenierie της Γαλλίας στις 27 Δεκεμβρίου.
Η ανακοίνωση των κακών ειδήσεων για την Τουρκία προήλθε από τον Τούρκο πρεσβευτή στη Βαγδάτη, ο οποίος ήταν αυτός που πίεζε την κυβέρνηση του Ιράκ εκ μέρους των τουρκικών εταιρειών. «Τούρκοι εργολάβοι έκαναν ελκυστικές προσφορές για ανακαίνιση και λειτουργία του αεροδρομίου της Μοσούλης μέσω άμεσων επενδύσεων», έγραψε ο Φατίχ Γιλντίζ στο Twitter στις 8 Ιανουαρίου. «Προφανώς, κάποιος άλλος θα κάνει αυτό το έργο».
Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης της ιρακινής κυβέρνησης έδειχνε ότι ήρθε λίγες μόνο ημέρες μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού του Ιράκ Μουσταφά αλ-Καντίμι στην Άγκυρα, κατά την οποία ο ιρακινός πρωθυπουργός τόνισε τη σημασία της διμερούς συνεργασίας μεταξύ των δύο γειτόνων. Πηγές ανέφεραν στο Al-Monitor υπό τον όρο της ανωνυμίας ότι ο Καντίμι δεν έχει παράσχει καμία εγγύηση για το θέμα του αεροδρομίου στη συνάντησή του με τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Οι προσδοκίες της Τουρκίας για νίκη ήταν υψηλές καθώς η Βαγδάτη χαιρέτισε την προσφορά το 2019 όταν ο πρέσβης της Τουρκίας στο Ιράκ μεταβίβασε την τουρκική πρόταση στους Ιρακινούς ομολόγους του. Ο τότε Γενικός Γραμματέας του Υπουργικού Συμβουλίου του Ιράκ, Χαμίντ αλ-Γκάζι, είπε τότε ότι η Τουρκία σχεδιάζει να ανακαινίσει το αεροδρόμιο υπό «ειδικό επενδυτικό μοντέλο». Ωστόσο, η δεκαετής εμπειρία της Aeroports de Paris Ingenierie στην ιρακινή αεροπορική σκηνή και το πολιτικό περιβάλλον φαίνεται ότι ξεπέρασε την τουρκική προσφορά.
Η Aeroports de Paris Ingenierie έχει αναλάβει διάφορα έργα στο Ιράκ από το 2010, όπως ανακαίνιση των αεροδρομίων της Βαγδάτης, της Βασόρας και της Μοσούλης και την κατασκευή του αεροδρομίου του Ντόχουκ. Ένωσε επίσης τις δυνάμεις του με μια βρετανική εταιρεία για το σχεδιασμό του αεροδρομίου του Μέσου Ευφράτη περίπου 40 χιλιόμετρα (25 μίλια) βορειοδυτικά του Νατζάφ.
Η παραχώρηση του έργου στη γαλλική εταιρεία, αντί της τουρκικής, θεωρείται μια σοβαρή πολιτκο-διπλωματική ήττα για την Τουρκία.
al-monitor.com