Ενισχύεται η αμυντική συμμαχία με μια χώρα – «κλειδί» στην Ανατολική Μεσόγειο
– Γιατί επιλέχθηκε η ισραηλινή Elbit έναντι της καναδικής CAE – Οι
καθοριστικές κινήσεις Παναγιωτόπουλου για να προχωρήσει το πρόγραμμα – «ανάσα»
για την Πολεμική μας Αεροπορία.
Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν! Η συμφωνία Ελλάδας – Ισραήλ για τη δημιουργία Διεθνούς
Εκπαιδευτικού Κέντρου στην Καλαμάτα είναι γεγονός, πιστοποιώντας την πρόθεση
της χώρας μας για στρατηγική συνεργασία με χώρες – κλειδιά», που θα
δημιουργήσουν παράλληλα δίχτυ ασφαλείας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Την ώρα που στο ελληνικό «Πεντάγωνο» επικρατεί εξοπλιστικός πυρετός για την
απόκτηση νέων οπλικών συστημάτων και αναβάθμιση των παλαιών, ο υπουργός
Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος αποδεικνύει πως βλέπει ακόμα πιο μακριά,
στοχεύοντας όχι απλά στην εξοπλιστική ενίσχυση αλλά και σε προσωπικό
καταρτισμένο, που θα εκπαιδεύεται συνεχώς, θα εξειδικεύεται και θα γίνεται
αποτελεσματικότερο.
Υπό το πρίσμα αυτό και με δεδομένη την γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή, το
υπουργείο Άμυνας προχωρά σε εμβάθυνση της αμυντική συνεργασίας με το Ισραήλ,
μια χώρα πανίσχυρη στρατιωτικά και «κλειδί» για τις ισορροπίες στην
Ανατολική Μεσόγειο, συνάπτοντας συμφωνία για δημιουργία Διεθνούς
Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα.
Σήμερα μάλιστα, 21/12/2020, παρουσιάστηκε από τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο
Παναγιωτόπουλο στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή της Βουλής, η πρόταση
της ισραηλινής εταιρείας ELBIT, που με την ολοκλήρωση της, «θα δώσει ανάσα
στην Πολεμική Αεροπορία».
Αναμφισβήτητα, η δημιουργία του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην
120 Πτέρυγα Μάχης στην Καλαμάτα αποτελεία επιχειρησιακή αναγκαιότητα
Πολεμικής Αεροπορίας και φέρει ισχυρό στρατηγικό αποτύπωμα, καθώς
διευρύνεται και ενισχύεται η στρατηγική σχέση με το Ισραήλ.
Σαφέστατα, αποτελεί τη λύση στα προβλήματα ποιοτικής και ποσοτικής επάρκειας
των υπαρχόντων εκπαιδευτικών μέσων. Είναι δεδομένο πως θα μπει τέλος στο
ενδεχόμενο αποστολής πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας στο εξωτερικό για την
εκπαίδευσή τους σε τζετ, δεδομένου του παρωχημένου χαρακτήρα των αξιόπιστων
μεν, προβληματικών, όμως, πλέον T-2 Buckeye που βρίσκονται στο οπλοστάσιο
της Π.Α. από το 1976 και η υποστήριξη των οποίων παύει οριστικά το 2023.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης μέσω
χρονομίσθωσης αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2, το οποίο θα συνοδεύεται
από τα αναγκαία μέσα και την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο για τα νέα
αεροσκάφη όσο και για τα Τ-6 για 22 χρόνια.
Πώς… προκρίθηκαν οι Ισραηλινοί
Έως τώρα η Πολεμική Αεροπορία πραγματοποιεί τις εκπαιδεύσεις των σπουδαστών
της Σχολής Ικάρων με πεπαλαιωμένο υλικό. Τα τελευταία χρόνια, γίνονται
προσπάθειες να βρεθεί ανάδοχη εταιρεία που θα αναλάβει να αναβαθμίσει την
εκπαιδευτική διαδικασία.
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, δύο μεγάλες εταιρείες, η ισραηλινή
ELBIT και η CAE, με καναδικά συμφέροντα, ήταν σε διαπραγματεύσεις με την
ελληνική κυβέρνηση για ένα μεγάλο έργο: να δημιουργήσουν ένα Διεθνές Κέντρο
Εκπαίδευσης Πτήσης στην Καλαμάτα για την κάλυψη των αναγκών της Ελληνικής
Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο θα προσελκύει επίσης και διεθνείς φοιτητές.
Στο πλαίσιο αυτό, η ισραηλινή εταιρεία ELBIT και η καναδική CAE υπέβαλαν
σχετικές προτάσεις για τη δημιουργία του, προσφέροντας μια σειρά από παροχές
η καθεμία. Η προσφορά των Καναδών ξεκίνησε με κόστος ύψους 1,8 δισ. ευρώ και
στην πορεία η τιμή αυτή μειώθηκε αρκετές φορές, με την πιο πρόσφατη προσφορά
να παρουσιάζει τελικά μείωση ύψους 550 εκατ. ευρώ σε σχέση με την
πρωταρχική.
Η πρόταση της ισραηλινής πλευράς ήταν σαφώς πιο συμφέρουσα σε σύγκριση με
εκείνη της καναδικής (CAE). Τόσο σε ό,τι αφορά την οικονομική προσφορά, όσο
και σε σχέση με τις ώρες πτήσης, καθώς και αναφορικά με τις ώρες πτήσης
στους εξομοιωτές. Τα κόστος της ισραηλινής πρότασης ανέρχεται σε 1,365
εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 22 ετών, δηλαδή σε μέσο ετήσιο κόστος 62,5
εκατ. Ευρώ έναντι της καναδικής προσφοράς που ανέρχεται σε 1,254 εκατομμύρια
ευρώ για διάστημα 20 ετών με μέσο ετήσιο κόστος 62,7 εκατ. Ευρώ.
Μετά από διαπραγματεύσεις και αξιολόγηση των προσφορών, η ελληνική Κυβέρνηση
ενέκρινε την πρόταση της εταιρείας ELBIT.
Συγκεκριμένα, αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως για την κάλυψη δύο
κρίσιμων προγραμμάτων. Το πρώτο σχετίζεται με τον εκσυγχρονισμό των F-16
Block 50 συνοδευόμενη από την απόκτηση ατρακτιδίων Sniper. Το δεύτερο
αφορά στην προκεχωρημένη αεροπορική εκπαίδευση στην 120 Πτέρυγα
Εκπαίδευσης Αέρος της ΠΑ.
Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να ακολουθήσει την πρόταση του Ισραήλ
για το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πτήσεων στην Καλαμάτα βασίστηκε στα εξής
προτερήματα:
Μέσα από αυτή ενισχύονται οι αμυντικοί δεσμοί με το Ισραήλ,
ευθυγραμμίζοντας πρακτικά την εκπαίδευση της Ελληνικής Πολεμικής
Αεροπορίας με εκείνες της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ελληνική Κυβέρνηση ουσιαστικά εκμεταλλεύεται τις σημαντικές επενδύσεις
που πραγματοποίησε το Ισραηλινό Υπουργείο Άμυνας στην κατασκευή κέντρου
εκπαίδευσης πτήσεων παγκόσμιας κλάσης με βάση το αεροσκάφος M-346.
Πρόκειται για μία εγγυημένα οικονομικά αποδοτική πρόταση που έχει
εφαρμοστεί από το Ισραηλινό Υπουργείο Άμυνας και μια εταιρεία 4,5
δισεκατομμυρίων δολαρίων (ELBIT) με πολυετή εμπειρία στην προμήθεια, τον
εξοπλισμό και τη λειτουργία ενός στόλου από εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346.
Η Καλαμάτα μετατρέπεται πλέον σε κέντρο Εκπαίδευσης των πιλότων της
Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και πιλότων της ευρύτερης περιοχής
που επιδιώκει να προσελκύσει. Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης θα δίνει τη
δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής να
εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Η επιλογή του Ισραήλ εκτιμάται ότι θα επιτρέψει
την προσέλκυση εκπαιδευόμενων και από χώρες εκτός του ΝΑΤΟ, γεγονός που θα
επιτρέψει σε βάθος χρόνου την απόσβεση μέρους του κόστους και την
αναβάθμιση της εικόνας της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.
Γιατί επιλέχθηκε η ισραηλινή ELBIT;
Η πρόταση του Ισραήλ ενισχύει τη στρατηγική συμμαχία μεταξύ της Ελληνικής
Πολεμικής Αεροπορίας και της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η πρόταση της ισραηλινής ELBIT προσφέρει αποδεδειγμένη εκπαιδευτική
μεθοδολογία και προγράμματα που έχουν ενισχυθεί με σημαντική επένδυση
χρημάτων και χρόνου από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία.
Λειτουργεί τα κέντρα εκπαίδευσης πτήσεων της Ισραηλινής Πολεμικής
Αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένων των στόλων T-6 με 20 αεροσκάφη (από το
2012) και του στόλου M-346 με 30 αεροσκάφη (από το 2014).
Όσον αφορά τη συμβατότητα με το ΝΑΤΟ, η ELBIT επιλέχθηκε το 2016, έναντι
της CAE, για να δημιουργήσει και να εκτελέσει το πρόγραμμα του βρετανικού
στρατιωτικού συστήματος εκπαίδευσης που χειρίζεται 3 τύπους αεροσκαφών
(συμπεριλαμβανομένων από 14 αεροσκάφη T-6).
Εγγυημένη ομοιότητα με την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία – η ομοιότητα των
εκπαιδευτικών στόλων των δύο Πολεμικών Δυνάμεων εγγυάται πολύτιμες
ομοιότητες στις πλατφόρμες αεροσκαφών που λειτουργούν και από τις δύο
Πολεμικές Αεροπορίες: F-16, F-35 και C-130.
Αρκετά βασικά στοιχεία καθιστούν την ισραηλινή πρόταση πιο ελκυστική τόσο
ποιοτικά, όσο και οικονομικά: περισσότερες προσομοιώσεις – περισσότερες
ώρες και έναν ενσωματωμένο μηχανισμό ανύψωσης/μείωσης ύψους, που επιτρέπει
τη μέγιστη ευελιξία λειτουργίας. Η πρόταση επίσης περιλαμβάνει 10
αεροσκάφη M-346 και 500 ώρες πτήσης ετησίως.
Η ισραηλινή πρόταση έχει σχεδιαστεί προσεκτικά ώστε να εκτελείται σχεδόν
εξ ’ολοκλήρου από το ανθρώπινο δυναμικό στην Ελλάδα, δημιουργώντας
εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας την εξειδικευμένη
απασχόληση.
Ποια είναι η ELBIT
Η ELBIT Systems είναι μια διεθνής εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που
δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων σε όλο τον κόσμο, κυρίως
στους τομείς της άμυνας και της εσωτερικής ασφάλειας. Η εταιρεία
αναπτύσσει και παρέχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο αερομεταφερόμενων, χερσαίων
και ναυτικών συστημάτων καθώς και προϊόντα για άμυνα, εγχώρια ασφάλεια και
εμπορικές εφαρμογές.
Τα προγράμματα εκπαίδευσης πτήσης Επόμενης Γενιάς (Next-Generation) της
ELBIT Systems προσφέρουν μια σύγχρονη και οικονομική λύση εκπαίδευσης
πληρωμάτων πολεμικών αεροσκαφών.
Υπενθυμίζουμε πως το Ισραήλ διαθέτει ισχυρότατα τεχνολογικά πλεονεκτήματα
σε ποικίλους τομείς, ενώ έχει πανίσχυρο στρατό και αεροπορία. Επίσης, παρά
το γεγονός ότι δεν ανήκει στο ΝΑΤΟ, αποτελεί έναν από τους πιο φερέγγυους
εταίρους της Ευρωατλαντικής συμμαχίας που συνεργάζεται στενά και με την
Ευρώπη.
Τονίζουμε επίσης πως οι σχέσεις της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με την
ισραηλινή είναι ήδη πολύ στενές και αποτελούν ίσως τον πλέον ισχυρό πυλώνα
της στρατηγικής σχέσης στον τομέα της Άμυνας. Υπενθυμίζουμε δε, πως
πρόκειται για δύο από τις καλύτερες αεροπορίες στον κόσμο, με βάση
μετρήσιμα στοιχεία από εκπαιδεύσεις, ασκήσεις και επιδόσεις σε όλους τους
τομείς.
Η συνεργασία με το Ισραήλ έχει βεβαίως και σοβαρότατη πολιτική διάσταση.
Οι σχέσεις της Ιερουσαλήμ με την Άγκυρα είναι κάκιστες, με την κυβέρνηση
Νετανιάχου να εκφράζει συνεχώς τη στήριξή της στην Ελλάδα και την Κύπρο.