Το 2015, το κρατικό TRT βεβαίωνε ότι το τεθωρακισμένο άρμα “Altay” (φώτο) ήταν το “πιο σύγχρονο στον κόσμο”. Στη συνέχεια, τρία χρόνια αργότερα, η τουρκική κυβέρνηση ανακοίνωνε ότι την παραγωγή του αναλαμβάνει ο όμιλος BMC, εις βάρος του ομίλου Otokar, ο οποίος είχε αναλάβει την ανάπτυξή και σχεδιάσή του.
Υπογράφηκε μια παραγγελία για μια πρώτη παρτίδα 250 μονάδων, με τις πρώτες παραδόσεις να αναμένονται το 2020. Επιπλέον, το Κατάρ έχει ήδη εκφράσει την πρόθεσή του να αγοράσει περίπου 100 άρματα Altay.
Mε μαχητική μάζα 65 τόνων και εξοπλισμένο με ένα κανόνι MKEK 120 mm με λεία οπή, αυτό που εκκρεμούσε ήταν η σύνθετη θωράκιση, η τηλεσκοπική οπτική μονάδα YAMGOZ για παρακολούθηση 360°, το σύστημα ανίχνευσης εκκίνησης πυρός και ένα κιτ ανίχνευσης λέιζερ.
Ωστόσο, ένα άρμα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως το πιο σύγχρονο στον κόσμο, εάν δεν διαθέτει κινητήρα και αυτό ακριβώς λείπει από το Altay.
Κάποια στιγμή η Τουρκία είχε εξετάσει μια συνεργασία με την Ιαπωνία για την ανάπτυξη ενός κινητήρα αρμάτων με τον όμιλο Mitsubishi Heavy Industries για να σχηματίσει μια κοινή επιχείρηση με έναν Τούρκο βιομηχανικό εταίρο για το σκοπό αυτό. Τελικά αυτό το έργο δεν υλοποιήθηκε. Κατόπιν, κλήθηκαν δύο γερμανικές εταιρίες: η MTU για κινητήρα turbo-diesel 1.500 ίππων και η Renk για τη μετάδοση κίνησης. Και για τη σύνθετη θωράκιση του οι Τούρκοι ήρθαν σε επαφή με Γάλλους κατασκευαστές.
Ομως η πολιτική που ακολουθήθηκε τους τελευταίους μήνες από τον Πρόεδρο Ερντογάν έχει καταστήσει την παραγωγή των αρμάτων Altay πιο περίπλοκη. Πράγματι, η Γερμανία αποφάσισε ένα εμπάργκο σε όλα τα συστήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις τουρκικές δυνάμεις στη βόρεια Συρία. Αυτό αφορά συνεπώς και τους κινητήρες της MTU και το HSWL 295 TM από τη Renk. Και, δεδομένης της φρικτής σχέσης με τη Γαλλία, η Τουρκία πρέπει να βρει άλλους προμηθευτές για τη θωράκιση.
“Το πρόγραμμα αντιμετωπίζει σημαντικές καθυστερήσεις λόγω της ανεπιτυχούς πρόσβασης σε σημαντικά εξαρτήματα όπως ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και η θωράκιση“, παραδέχτηκε Τούρκος αξιωματούχος στην ιστοσελίδα Defense News. «Δεν είμαι σε θέση να δώσω ημερομηνία για την έναρξη της παραγωγής της σειράς. Το μόνο που ξέρω είναι ότι προσπαθούμε να λύσουμε τα προβλήματα προμηθειών».
Πράγματι, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ζήτημα εγκατάλειψης ενός τέτοιου εμβληματικού προγράμματος, η Άγκυρα αναζητά άλλους συνεργάτες. Και δεδομένου ότι το Altay είναι εμπνευσμένο από το αρμα K2 Black Panther της Νότιας Κορέας, η πιο λογική λύση είναι να στραφούν οι Τούρκοι στη Σεούλ και πιο συγκεκριμένα στο Hyundai Rotem. Επιπλέον, οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών είναι καλές, καθώς η τουρκική βιομηχανία έχει κατασκευάσει με άδεια χρήσης τους όλμους K9 Thunder Howitzers της Samsung Group.
Σε κάθε περίπτωση, η BMC βρίσκεται σε συνομιλίες με δύο υπεργολάβους της Hyundai Rotem, συμπεριλαμβανομένης της Doosan για τους κινητήρες και της S&T Dynamics για τα συστήματα μετάδοσης.
Ωστόσο, αυτή η λύση δεν είναι ιδανική. Πολύ απλώς επειδή το κιβώτιο ταχυτητων των πρώτων αρμάτων K2 Black Panther που παραδόθηκαν στις δυνάμεις της Νότιας Κορέας δεν αποδείχθηκε ότι ήταν αναλογο των προσδοκιών. Τελικά αντικαταστάθηκε από ένα μοντέλο της… Renk.
Εν τω μεταξύ, το τουρκικό υπουργείο Άμυνας δεν έχει άλλη επιλογή από τον εκσυγχρονισμό των αρματων που βρίσκονται σε λειτουργία. Πρόσφατα, η προστασία του Leopard 2A4 και η μαζα του ενισχύθηκε κατά 7 τόνους. Και τα Patton M60s, που σχεδιάστηκαν στη δεκαετία του 1950/60, έλαβαν ένα κιτ “ενεργού προστασίας» PULAT, που αναπτύχθηκε από την Aselsan.
Μετάφραση: Πίκος
Πηγη: οpex.com