Για χρόνια ακούμε τις Ελληνίδες μαμάδες και γιαγιάδες να αποδίδουν ως κυρίαρχη αιτία πονοκεφάλου και αδιαθεσίας τη φράση [και πιθανή κατάσταση] ‘’σε έχουν ματιάσει’’.
Μετά από τηλεφωνήματα, προσευχές, παροτρύνσεις και συμβουλές, βγαίνει το πόρισμα πως ήσουν πολύ ματιασμένη-ος. Τα αμφισβητείς όλα αναφερόμενος-η σε επιστημονικές θεωρίες, αλλά ξαφνικά αρχίζεις κάτι να πιστεύεις, καθώς ο πονοκέφαλος ως δια μαγείας περνάει.
Βασική αιτία ματιάσματος είναι το ‘’μάτι’’ , σύμφωνα με τους γηραιότερους. Με άλλα λόγια η γλωσσοφαγιά, είτε η δια σκέψης είτε η δια επικοινωνίας. Τα γαλανά μάτια ή τα ανοιχτόχρωμα ευρύτερα, είναι και τα πιο επίφοβα, τονίζουν οι γιαγιάδες.
Και πάνω που κάθεσαι και σκέφτεσαι πόσο λάθος είναι όλα αυτά, διαβάζεις εκείνη την έρευνα για το πόσο οι συμπεριφορές των γύρω μας επηρεάζουν τη διάθεσή μας και μπορούμε να οδηγηθούμε ακόμα και σε κατάθλιψη, και καταλήγεις στο ότι μπορεί να μην σου προκαλεί ως δια μαγείας πονοκέφαλο η γλωσσοφαγιά, αλλά αδιαθεσία μέσω του διαύλου της επικοινωνίας.
Η διάθεση των ανθρώπων επηρεάζεται πολύ από την ποιότητα των σχέσεων που έχουν στη ζωή τους. Το περιβάλλον, σύμφωνα με ψυχολόγους, έχει μεγάλη σπουδαιότητα για να μπορέσει μέσα σε αυτό κανείς να αναπτύξει τα θετικά του χαρακτηριστικά, να εκφραστεί ελεύθερα και να συνάψει σχέσεις που συμβάλλουν στην συναισθηματική και κοινωνική πρόοδό του- ακόμα και στην επαγγελματική.
Αν τα ερεθίσματα που εκπέμπουμε και τα ερεθίσματα που δεχόμαστε δεν έχουν κανέναν τρόπο να συνυπάρξουν, αν είμαστε μέλη κοινοτήτων που δεν αναγνωρίζουν την διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου και βλέπουν τις αδυναμίες ως βασικά χαρακτηριστικά και όχι ως μέρη ενός συνόλου το οποίο περιλαμβάνει και δυνατά σημεία, τότε είμαστε αναγκασμένοι να βιώνουμε καταστάσεις που δεν μάς αντιπροσωπεύουν.
Βλέποντας κάτι θετικό σε κάθε άνθρωπο, συμβάλλει στο να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και να εξοικειωθούμε με την έννοια του σεβασμού, αλλά και με εκείνη της παιδείας.
Παιδεία, σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν είναι μόνο η εκπαίδευση, αλλά και οι γνώσεις που το άτομο έχει αποκτήσει στην πορεία της ζωής του από τα περιβάλλοντα μέσα στα οποία έχει αλληλεπιδράσει.
Όταν υφίσταται έλλειψη παιδείας, προκύπτει η έκφραση προκαταλήψεων και αγένειας, μέρος της οποίας είναι και η λεγόμενη ‘’γλωσσοφαγιά’’.
Τη σημασία του διαχρονικού αυτού φαινομένου αγενείας, τη φανερώνει και η ίδια η λέξη, που σημαίνει ‘’τρως τον άλλον με τις λέξεις σου/ με τη χρήση της γλώσσας’’.
Τον ‘’τρως’’, δηλαδή του προκαλείς θλίψη και μέσα από αυτή τη διαδικασία αρνητισμού και στερεοτυπικής αντιμετώπισης, του προκύπτει η προαναφερθείσα αδιαθεσία.
Μπορεί τα γιατροσόφια και οι συμβουλές των γιαγιάδων να -αφήνεται η υπόνοια πως- είναι μύθοι, μα οι συμπεριφορές και οι επικοινωνιακές πρακτικές, όπως λένε ψυχολόγοι, έχουν αντίκτυπο στην διαμόρφωση της διάθεσης, η οποία με τη σειρά της επηρεάζει και ορισμένες σωματικές λειτουργίες.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, λένε και οι μεν και οι δε, είναι να επιλέγουμε τις σχέσεις και τις συναναστροφές μας, με κριτήριο το κοινό σύστημα αξιών. Οι μεν το λένε για να μην πέσουμε θύματα ματιάσματος, οι δε, για να αποφύγουμε καταστάσεις που δεν μάς ωφελούν και δεν συμβάλλουν στην ψυχοσωματική μας πρόοδο.
Να αντικαταστήσουμε εμείς οι ίδιοι τη γλωσσοφαγιά με την αποδοχή δηλαδή.
Τότε θα περάσει ο πονοκέφαλος, θα ηρεμήσει και η γιαγιά.
ΠΗΓΗ