Την επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης για την ολοκλήρωση του κτηματολογίου εντός του 2025 και την απλοποίηση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων και διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών, που θα ξεμπλοκάρει χιλιάδες μεταβιβάσεις, επιδιώκει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου, το σχέδιο νόμου του υπουργείου με τίτλο: “Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. “Ελληνικό Κτηματολόγιο”, λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης”.
Στα αξιοσημείωτα ωστόσο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι ότι μεταξύ άλλων, προβλέπονται πειθαρχικές ποινές για υπαλλήλους που κατ’ επανάληψη καθυστερούν να αποδεχθούν ή να απορρίψουν καταχώρηση στο Κτηματολόγιο.
Ειδικότερα, στο άρθρο 12 αναφέρεται:
Άρθρο 12 Πειθαρχικές ποινές προϊσταμένων κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 15 ν. 2664/1998
Στην παρ. 2 του άρθρου 15 του ν. 2664/1998 (Α’ 275), περί του χρόνου καταχώρισης κτηματολογικής εγγραφής στα κτηματολογικά φύλλα, προστίθεται τέταρτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η κατά το άρθρο 11 καταχώριση στα κτηματολογικά φύλλα των πράξεων για τις οποίες έχει υποβληθεί αίτηση γίνεται κατόπιν αποφάσεως του Προϊσταμένου του Κτηματολογικού Γραφείου, αφού γίνει ο κατά το άρθρο 16 έλεγχος. Η αποδοχή ή η απόρριψη της αίτησης γίνεται χωρίς υπαίτια καθυστέρηση και πάντως σε χρόνο όχι μεγαλύτερο από πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την ημέρα υποβολής της. Χρόνος καταχώρισης στα κτηματολογικά φύλλα θεωρείται η ημερομηνία υποβολής της αίτησης για την καταχώριση. Για την υπαίτια και επανειλημμένη υπέρβαση της προθεσμίας του δεύτερου εδαφίου, δύναται να επιβληθεί στους προϊσταμένους των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» από το αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο η ποινή της οριστικής παύσης, εφόσον η ανωτέρω ποινή κρίνεται αναγκαία, κατ’ εξαίρεση της περ. η) του πρώτου εδαφίου του άρθρου 109 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ν. 3528/2007, Α’ 26), περί των πειθαρχικών ποινών.».
Επίσης, στο Άρθρο 22 προβλέπεται πρόσληψη προσωπικού στο ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» για την κάλυψη έκτακτων αναγκών.
Πιο αναλυτικά, με το εν λόγω σχέδιο νόμου επιχειρείται:
α) η επιτάχυνση της διαδικασίας κτηματογράφησης, για την επίτευξη του στόχου για μετάβαση του συνόλου της χώρας σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου εντός 2025, καθώς και η θέσπιση νέας ψηφιακής διαδικασίας διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων ακινήτων,
β) η απλοποίηση και η επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων, καταχώρισης εγγραπτέων πράξεων και διόρθωσης κτηματολογικών εγγραφών, σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου, για την αποφυγή πολύπλοκων διοικητικών διαδικασιών και πολύχρονων δικαστικών διαμαχών,
γ) η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και νέων εφαρμογών, για την περαιτέρω αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει το ν.π.δ.δ. “Ελληνικό Κτηματολόγιο”,
δ) η ενίσχυση της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας στην οργάνωση και λειτουργία του ν.π.δ.δ. “Ελληνικό Κτηματολόγιο”.
Τι προβλέπει για τις μονομερείς διορθώσεις
Μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου επιτρέπει τη μονομερή διόρθωση μικρών αποκλίσεων. Ειδικότερα, ο κύριος ενός οικοπέδου, εάν δεν έχουν συσταθεί οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες, δύναται υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει ταύτιση μεταξύ των στοιχείων της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου και της εγγραφής στο κτηματολογικό φύλλο του ακινήτου, να προβαίνει μονομερώς στη διόρθωση, σύμφωνα με την ως άνω ταύτιση, των συμβολαιογραφικών πράξεων κτήσης της κυριότητας επί του γεωτεμαχίου αναφορικά με: αα) την πραγματική επιφάνεια, αβ) το περίγραμμα και αγ) τη χρήση των κτισμάτων.
Η διόρθωση διενεργείται μονομερώς, εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις: αα) δεν μεταβάλλεται κανένα περιγραφικό στοιχείο του γεωτεμαχίου, αβ) οι αποκλίσεις επί του εμβαδού βρίσκονται εντός των ποσοστών απόκλισης οι οποίες για οικόπεδα ή γήπεδα εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού, ορίζονται σε ποσοστό ± 5% και για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα ή γήπεδα σε ποσοστό ± 10%, και αγ) έχει καταβληθεί τυχόν οφειλόμενος εκ της μεταβολής φόρος.
Σε περιπτώσεις οικοπέδων ή γηπέδων, επί των οποίων έχουν συσταθεί οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες, μετρήσεις με απόκλιση εμβαδού έως και 2% από τις αναγραφόμενες στις πράξεις σύστασης μετρήσεις θεωρούνται αποδεκτές και δεν απαιτείται η τροποποίηση ή διόρθωση των πράξεων σύστασης και των τίτλων κτήσης, προκειμένου για τη μεταβίβαση των οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών.
Επιπλέον, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι το “Ελληνικό Κτηματολόγιο” δύναται να χρησιμοποιεί εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης για την υποστήριξη της διαδικασίας ελέγχου πράξεων κτηματολογίου. Ειδικότερα η εφαρμογή, μέσω της λήψης, επεξεργασίας και καταχώρισης στοιχείων επί υποβληθεισών αιτήσεων στις υπηρεσίες του ν.π.δ.δ. “Ελληνικό Κτηματολόγιο” καταρτίζει εισηγήσεις προς τα αρμόδια όργανα, με αντικείμενο τον έλεγχο των προϋποθέσεων καταχώρισης της αιτούμενης πράξης. Η εισήγηση δεν δεσμεύει κατ’ ουδένα τρόπο την κρίση του αποφασίζοντος προσώπου.