Εγκύκλιο σχετικά την τοποθέτηση προϊσταμένων στο δημόσιο τομέα σε σχέση με το προβάδισμα των κατηγοριών, εξέδωσε το υπουργείο Εσωτερικών.
Ειδικότερα στην εγκύκλιο σημειώνεται:
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 3 και 4 του ισχύοντος «Προσοντολογίου» (Π.Δ. 85/2022, όπως ισχύει) σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 76, 77 και 97 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, όπως ισχύει), η κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) είναι σαφώς διακριτή από την κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) και η κατηγορία ΤΕ έπεται της κατηγορίας ΠΕ κατά το προβάδισμα κατηγοριών. Σχετικές οι αριθμ. (1) και (2) σχετικές εγκύκλιοι του ΥΠΕΣ.
Ωστόσο, κατά τη σύνταξη των οργανισμών των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ., θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη η πρόβλεψη του προβαδίσματος των κατηγοριών του άρθρου 97 του Υ.Κ., σε συνδυασμό με τις υπηρεσιακές ανάγκες, με επιτρεπτή την άσκηση της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης, στο πλαίσιο της οποίας δύναται η διοίκηση να ορίζει διαζευκτικά τις κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ ή και να περιορίζει τις κατηγορίες και τους κλάδους, από τους οποίους θα προέρχονται οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων, προκειμένου να επιτυγχάνεται κατά τρόπο αποτελεσματικό η άσκηση των αρμοδιοτήτων των εν λόγω οργανικών μονάδων προς εξυπηρέτηση πρωτίστως του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη το δικαίωμα των υπαλλήλων για υπηρεσιακή εξέλιξη.
Σύμφωνα δε και με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, η αξιοποίηση της εξαιρετικής διατύπωσης του άρθρου 97 περ. δ’ του Υ.Κ. δεν μπορεί να γίνεται αδιακρίτως σε όλες τις περιπτώσεις θέσεων ευθύνης και χωρίς τεκμηρίωση της αναγκαιότητας και τη σκοπιμότητας. Η τεκμηρίωση αυτή πρέπει να προκύπτει είτε από το σώμα της πράξης είτε από τα στοιχεία του φακέλου, ώστε να διασφαλίζεται ότι η εξαίρεση που υλοποιείται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 97 περ. δ’ του Υ.Κ., δεν οδηγεί σε αδιάκριτη κατάργηση του προβαδίσματος των κατηγοριών, αλλά είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με την εξυπηρέτηση της αρχής της αποτελεσματικότητας της διοίκησης και εντός του πλαισίου των εξουσιοδοτικών διατάξεων.
Επισημαίνεται, επίσης, ότι κατά την κατάρτιση νέων οργανικών διατάξεων και ειδικά σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις για τους κλάδους των προϊσταμένων θα πρέπει και εντός της ίδιας κατηγορίας να σταθμίζεται και να αιτιολογείται ο κλάδος και εφόσον απαιτείται και η ειδικότητα που προβλέπεται ότι δύναται να προΐσταται σε κάθε οργανική μονάδα, καθώς σε διάφορα σχέδια οργανισμών που περιέρχονται στην Υπηρεσία μας για περαιτέρω ενέργειες κατά λόγο αρμοδιότητας, παρατηρείται ότι προβλέπεται η δυνατότητα να προΐστανται όλοι ανεξαιρέτως οι κλάδοι και ειδικότητες τόσο εντός της ίδιας κατηγορίας όσο και μεταξύ διαφορετικών κατηγοριών.
Ακόμη, η τοποθέτηση προϊσταμένων κατόπιν επιλογής ή και με βάση τις διατάξεις περί αναπλήρωσης, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την ένταξη των υπαλλήλων σε θέσεις κλάδου των οριζόμενων εκ του Υπαλληλικού Κώδικα κατηγοριών, σε συνδυασμό σε κάθε περίπτωση με τις οικείες οργανικές διατάξεις. Σχετικές οι αριθ. (3) και (4) εγκύκλιοι της Υπηρεσίας μας.
Τέλος, όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο οργάνωσης των δημοσίων υπηρεσιών κατ ́εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 20 του ν. 4622/2019, δόθηκαν σχετικές οδηγίες προς όλα τα Υπουργεία με την αριθ. (5) σχετική εγκύκλιο της αρμόδιας Διεύθυνσης Δομών, Διαδικασιών και Αρχείων του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ μετά την έκδοση του νέου «Προσοντολογίου» (Π.Δ. 85/2022, όπως ισχύει) δόθηκαν σχετικές διευκρινίσεις για τον τρόπο που επηρεάζει τους οργανισμούς/κανονισμούς λειτουργίας των φορέων του Δημοσίου με την αριθ. (6) εγκύκλιο της ίδιας Διεύθυνσης.