Ρίξτε μια ματιά στην εν λόγω εικόνα. Αλλά εστιάστε στο κέντρο της.
Μετά από λίγα δευτερόλεπτα, θα παρατηρήσετε ότι το χρωματιστό μοτίβο αρχίζει να εξασθενεί. Τα πιο απαλά χρώματα και τα σχήματα στην περιφέρεια του μοτίβου είναι τα πρώτα που θα εξαφανιστούν. Μέσα σε ένα λεπτό περίπου, η εικόνα θα έχει “χαθεί” στο παρασκήνιο, αφήνοντας ένα λευκό κενό (ή, ίσως, ένα γκρι τετράγωνο).
Αυτό θα αλλάξει μόνο όταν ανοιγοκλείσετε πάλι τα μάτια της.
Μόλις γίνει αυτό, ή αν μετατοπίσετε την προσοχή σας κάπου αλλού, η εικόνα θα “εμφανιστεί” πάλι μπροστά στα μάτια σας.
Stare at the image for about half a minute without moving your eyes and watch as it gradually disappears. This is a variation of #Troxler’s effect which essentially says that if you fixate your eyes on a certain point, stimuli near that point will gradually fade. pic.twitter.com/qjIrhKpO2V
— David McPhillips (@primaryeyecare1) March 12, 2018
Είναι μια οπτική ψευδαίσθηση που ονομάζεται “φαινόμενο Troxler”, επειδή ανακαλύφθηκεε από τον Ignaz Troxler, έναν Ελβετό γιατρό, πολιτικό και φιλόσοφο που έζησε στα τέλη του 19ου αιώνα. Είχε μια μακρά και παραγωγική καριέρα, αλλά έγινε γνωστός κυρίως γι’ αυτή την ψευδαίσθηση.
Φυσικά, η εικόνα δεν εξαφανίζεται ποτέ. Είναι απλώς ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο ο εγκέφαλός μας αντιμετωπίζει τις χιλιάδες αισθήσεις στις οποίες εκτίθεται συνεχώς, ένα φαινόμενο γνωστό ως επιλεκτική επεξεργασία.
Χωρίς να το συνειδητοποιήσουμε, ο εγκέφαλος φιλτράρει τις περιττές πληροφορίες έτσι ώστε να μπορούμε να επικεντρωθούμε στα σημαντικά πράγματα, όπως για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο που μπαίνει στην περιφερική μας όραση κατευθυνόμενο προς εμάς, καθώς πρόκειται να διασχίσουμε το δρόμο.
Ο εγκέφαλος τείνει να “αδιαφορεί” για οπτικά ερεθίσματα που δεν αλλάζουν, εξ ου και γιατί τα χρώματα εξασθενίζουν στην παραπάνω εικόνα. Εσείς εστιάζετε στο κέντρο, ο εγκέφαλος αποφασίζει ότι τα σχήματα είναι περιττές πληροφορίες και έτσι διανοητικά “γεμίζει” το συγκεκριμένο σημείο με το λευκό χρώμα γύρω από την εικόνα.
Αυτή η ψευδαίσθηση είναι ασυνήθιστη, επειδή είναι σπάνιο να εστιάσουμε την προσοχή μας σε ένα σημείο με τόσο μεγάλη προσοχή. Η εικόνα είναι επίσης θολή και ήδη αρκετά ξεθωριασμένη, γεγονός που μας προδιαθέτει για ένα “μαγικό” κόλπο.
Η επιλεκτική επεξεργασία είναι ίσως πιο αισθητή όταν πρόκειται για τις άλλες αισθήσεις. Γι’ αυτό και σπάνια θα μυρίσετε το δικό σας άρωμα ένα ή δύο λεπτά μετά την εφαρμογή του. Το ίδιο ισχύει και στο γιατί δεν αντιλαμβάνεστε συνεχώς την αίσθηση των ρούχων σας στο δέρμα σας.
Πηγές: https://www.theverge.com, https://www.iflscience.com
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βλέπετε τη διαφορά στις μάσκες; Η ψευδαίσθηση που δεν αντιλαμβάνονται οι σχιζοφρενείς!
Η οπτική ψευδαίσθηση που αποκαλύπτει αν έχετε συμπτώματα αυτισμού
Η ακουστική ψευδαίσθηση που έχει μουρλάνει το Internet – Ακούτε κι εσείς τον ήχο να αυξάνεται;