Η τουρκική ΠΑ αντιμετωπίζει πρόβλημα τόσο σε πιλότους όσο & σε
διαθεσιμότητες μαχητικών
Στο όνομα της πολιτικής η κυβέρνηση της Τουρκίας, έχει προβεί τα τελευταία 6
χρόνια σε τέτοιας έκτασης εκκαθαρίσεις στην πολεμική της αεροπορία, που
πλέον δεν μπορεί να πετάξει τα μαχητικά αεροσκάφη της F-16, αναφέρουν
αμερικανικές πηγές.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η τουρκική κυβέρνηση να ψάχνει στο εξωτερικό για
να καλύψει το έλλειμμα. Ωστόσο, η Ουάσινγκτον απέρριψε ένα αίτημα για
διάθεση εκπαιδευτών, προκειμένου οι Τούρκοι πιλότοι να λαμβάνουν βασική
εκπαίδευση πτήσης στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι πιλότοι μαχητών δεν είναι φτηνοί. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ εκτιμά ότι η
εκπαίδευση ενός νέου πιλότου για να πετάξει ένα αεροπλάνο σαν το F-35 κοστίζει
11 εκατομμύρια δολάρια. Και αυτό δεν μετρά την ανεκτίμητη εμπειρία ενός
βετεράνου πιλότου που πετά για χρόνια. Γι ‘αυτό η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ
είναι πρόθυμη να προσφέρει μπόνους μισού εκατομμυρίου δολαρίων για να
διατηρήσει έμπειρους πιλότους μαχητών.
Έτσι ένα έθνος που ρίχνει τους πιλότους μαχητών του στη φυλακή ή τους
αποστρατεύει πρόωρα, δεν σπαταλά μόνο χρήματα, αλλά στερείται των
υπηρεσιών από και έναν εξαιρετικά πολύτιμο πυλώνα ασφαλείας του
Το πρόβλημα ξεκίνησε στις 15 Ιουλίου 2016, όταν μέλη του στρατού της Τουρκίας
«φέρεται» να ξεκίνησαν πραξικόπημα για την ανατροπή της ισλαμιστικής
κυβέρνησης του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Η λέξη φέρεται χρησιμοποιείται
για τον εξής λόγο.
Παρά το γεγονός ότι οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις ήταν στο παρελθόν
επαγγελματίες στην ανατροπή πολιτικών κυβερνήσεων, με τέσσερα επιτυχημένα
πραξικοπήματα μεταξύ 1960 και 1997 στο ενεργητικό τους, η προσπάθεια του
πραξικοπήματος του 2016 ήταν κυριολεκτικά γελοία.
Οι στρατιώτες προσπάθησαν να απομονώσουν την Κωνσταντινούπολη δημιουργώντας
οδοφράγματα στη γέφυρα του Βοσπόρου – αλλά μπλόκαραν μόνο τις λωρίδες προς μία
κατεύθυνση. Το βίντεο στο Youtube έδειχνε στρατιώτες με άρματα μάχης Leopard
να παραδίδονται στην αστυνομία και τους πολίτες. Καθώς ο Ερντογάν πετούσε πίσω
στην Κωνσταντινούπολη από διακοπές, δύο F-16 της Τουρκικής Πολεμικής
Αεροπορίας είχαν το αεροσκάφος του μπροστά στα μάτια τους, αλλά απέτυχαν να το
καταρρίψουν.
Και αυτά έγιναν ενώ ο τουρκικός στρατός υποτίθεται ότι ήταν το Νότιο προπύργιο
του ΝΑΤΟ την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου εναντίον των Σοβιετικών; Εάν ναι,
είναι θαύμα που το Κρεμλίνο δεν κατέλαβε ποτέ τον Βόσπορο.
Όλοι αναρωτιούνται αν το πραξικόπημα ήταν στην πραγματικότητα μια ψευδής
επιχείρηση από την τουρκική κυβέρνηση, με στόχο να παράσχει ή να προκαλέσει
μια δικαιολογία για να καταργήσει τους κοσμικούς Τούρκους Στρατηγούς και τους
μυστικούς οπαδούς του εξόριστου κληρικού Fethullah Gulen.
Σε κάθε περίπτωση, το πραξικόπημα σταμάτησε σε λιγότερο από μία ώρα και στη
συνέχεια η κυβέρνηση του Ερντογάν πήρε την εκδίκηση της. Πολλοί ανώτεροι και
ανώτεροι αξιωματικοί εκκαθαρίστηκαν, ενώ φυλακίστηκαν ή αποστρατεύθηκαν
περισσότεροι από 300 πιλότοι F-16.
Αυτό αφαίρεσε από τον τουρκικό στρατό τη δυνατότητα να συνιστά πολιτική απειλή
και ενίσχυσε τον ολοένα και πιο αυταρχικό τρόπο διοίκησης του Ερντογάν και του
νεο-οθωμανικού κόμματος δικαιοσύνης και ανάπτυξης του, το οποίο έχει
φυλακίσει επίσης και πολλούς δημοσιογράφους.
Όλα τα παραπάνω όμως άφησαν μια αναπάντητη ερώτηση. Ποιος έμεινε για να
πετάξει τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη;
Με τον πόλεμο να μαίνεται στη Συρία και τις τουρκικές δυνάμεις να αρπάζουν
τμήματα της βόρειας Συρίας, ο τουρκικός στρατός συνεχίζει να είναι
απασχολημένος. Υπενθυμίζουμε ότι ο πιλότος του τουρκικού F-16 που κατέρριψε το
ρωσικό αεροσκάφος στη Συρία αποστρατεύθηκε και αυτός.
Η τουρκική κυβέρνηση έψαξε όπως είπαμε να βρεί λύση για τους πιλότους της στο
εξωτερικό και αρχικά στις ΗΠΑ. Οταν αυτές αρνήθηκαν να βοηθήσουν την
κατάσταση, η Τουρκία ζήτησε βοήθεια από το Πακιστάν και σε μία σαφή ένδειξη
της απελπισίας της η τουρκική κυβέρνηση έχει εκδώσει διάταγμα που απειλεί 330
πρώην πιλότους μαχητικών που τώρα εργάζονται στην πολιτική αεροπορία με
την ανάκληση της άδειας τους, εκτός εάν επιστρέψουν στο καθήκον της Πολεμικής
Αεροπορίας για τέσσερα χρόνια.
Δεν είναι σαφές πώς η απόφαση να υποχρεωθεί κάποιος να επιστρέψει στην
υπηρεσία αν θα επηρεάσει το ηθικό της μονάδας, αν και θεωρείται πολύ
πιθανό.
Στη συνέχεια είχαμε το παράδοξο η Ρωσία ένας παραδοσιακός εχθρός της Τουρκίας
για αιώνες, να πουλάει αντιαεροπορικούς πυραύλους της S-400 στον Ερντογάν, με
αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της έντασης μεταξύ ΗΠΑ-Τουρκίας
Η Τουρκία υπέγραψε επίσης συμφωνία με τη γαλλο-ιταλική εταιρεία κατασκευής
πυραύλων Eurosam για την ανάπτυξη πυραύλων αντιαεροπορικών μεσαίου ύψους
Γιατί όμως η Τουρκία ενδιαφέρεται ξαφνικά για αντιαεροπορικούς πυραύλους τόσο
έντονα;
“Μετά τις 15 Ιουλίου, με τις εκκαθαρίσεις που έλαβαν χώρα στις τάξεις των
τουρκικών ενόπλων δυνάμεων, σημειώθηκε μείωση του αριθμού των πιλότων F-16,
δημιουργώντας την ανάγκη ανάπτυξης της αντιαεροπορικής μας άμυνας”, δήλωσε ο
Τούρκος αναλυτής Verda Ozer. “Αυτός είναι ο λόγος για την αγορά S-400.”
Αλλά ακόμη και το S-400 δεν θα λύσει εντελώς το πρόβλημα άμυνας της Τουρκίας.
“Δεδομένου ότι το ρωσικό σύστημα S-400 δεν μπορεί να ενσωματωθεί στην υποδομή
του ΝΑΤΟ, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά”, σημειώνει ο Ozer.
Παράλληλα η Τουρκία απεβλήθη από τις ΗΠΑ από το πρόγραμμα αεροσκαφών 5ης
γενιάς F-35, λόγω των S-400.Ως εκ τούτου, η Τουρκία χρειάζεται δύο συστήματα:
το S-400 και το Eurosam για να καταρρίψει εχθρικά αεροσκάφη και
βαλλιστικούς πυραύλους.
Τελικά θα ήταν πολύ προτιμότερο για την Τουρκία να μην φυλακίσει ή να
αποστρατεύσει πρόωρα τους πιλότους των F-16.