Κατατέθηκε τροπολογία στη Βουλή, στο νομοσχέδιο «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» με την οποία ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα θέματα: Αναστολή συμβάσεων για το μήνα Νοέμβριο – Μεταφορά ετήσιας αδείας, Εκκαθάρισης εισφορών έτους 2019. Όλα τα μέτρα της νέας τροπολογίας
Διαβάστε την τροπολογία εδώ. Στην τροπολογία προβλέπεται:
Άρθρο 1
Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις-εργοδότες για τον μήνα Νοέμβριο
1. Επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα των οποίων αναστέλλεται η λειτουργία των επιχειρήσεων ή των υποκαταστημάτων τους με εντολή δημόσιας αρχής, βάσει Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, θέτουν υποχρεωτικά σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους που έχουν προσληφθεί έως και την 4η Νοεμβρίου 2020 ή παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων των εργαζομένων τους που έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή, για τον μήνα Νοέμβριο 2020, από την ημερομηνία επιβολής του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας τους, ανά περιφερειακή ενότητα και μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2020.
2. Επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ανήκουν σε κλάδους που πλήττονται, βάσει Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, δύνανται να θέτουν σε αναστολή ή να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους, που έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή ή και να θέτουν για πρώτη φορά σε αναστολή συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, που έχουν προσληφθεί έως και την 4η Νοεμβρίου 2020, για τον μήνα Νοέμβριο 2020, κατ’ ανώτατο χρονικό διάστημα έως τριάντα (30) ήμερες, ανά περιφερειακή ενότητα και πάντως όχι πέραν της 30ης Νοεμβρίου 2020.
3. Οι εργαζόμενοι των παρ. 1 και 2, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή κατά τον μήνα Νοέμβριο 2020, είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού του δέκατου τρίτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), κατ’ αναλογία των ημερών αναστολής των συμβάσεων εργασίας, με βάση υπολογισμού το ποσό των οκτακοσίων (800,00) ευρώ, που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες και παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη επί του ονομαστικού τους μισθού.
4. Η αποζημίωση της παρ. 3 είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43 Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
5. Η δαπάνη για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και η δαπάνη για το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών, κατ’ αναλογία του χρονικού διαστήματος αναστολής, καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
6. α) Οι επιχειρήσεις-εργοδότες των παρ. 1 και 2, για όσο χρονικό διάστημα οι συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους τελούν σε αναστολή, και σε κάθε περίπτωση μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2020, υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις του προσωπικού τους με καταγγελία σύμβασης εργασίας και σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη,
β) Οι επιχειρήσεις-εργοδότες της παρ. 2:
i) υποχρεούνται, μετά το πέρας της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας, για χρονικό διάστημα ίσο με το χρονικό διάστημα της αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων αυτών.
ii) μπορούν να εντάσσουν στον Μηχανισμό «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» του άρθρου 31 του ν. 4690/2020 (Α’ 104) εργαζομένους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας δεν έχουν τεθεί σε αναστολή.
γ) Οι επιχειρήσεις – εργοδότες της παρ. 2, καθώς και της παρ. 1 για τις περιπτώσεις εξαιρέσιμων δραστηριοτήτων από την απαγόρευση λειτουργίας τους, βάσει Κ.Α.Δ., δύνανται να θέτουν εργαζόμενους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τους δεν έχουν τεθεί σε αναστολή, σε καθεστώς εξ αποστάσεως εργασίας, όταν αυτή δύναται να παρασχεθεί με αυτόν τον τρόπο.
7. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύνανται να καθορίζονται οι όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να καθορίζονται η χωρική οριοθέτηση του πεδίου εφαρμογής του παρόντος, οι κλάδοι και οι Κ.Α.Δ. των επιχειρήσεων – εργοδοτών των οποίων αναστέλλεται η λειτουργία με εντολή δημόσιας αρχής ή που πλήττονται, οι όροι, οι προϋποθέσεις χορήγησης, το ύψος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού και η διαδικασία καταβολής, να παρατείνεται η ισχύς του παρόντος, καθώς και να προβλέπεται κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να ρυθμίζονται θέματα που σχετίζονται με εργαζόμενους σε επιχειρήσεις – εργοδότες που εμπίπτουν σε ειδικότερες περιπτώσεις απασχόλησης ή ειδικές κατηγορίες εργαζομένων, προκειμένου να είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, οι προϋποθέσεις χορήγησης, το ύψος, η διαδικασία καταβολής της και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
9. Η ισχύς της παρούσας άρχεται την 1η Νοεμβρίου 2020.
Άρθρο 2
Μεταφορά ετήσιας κανονικής άδειας έτους 2020 εργαζομένων με συμβάσεις εργασίας που τελούν σε αναστολή
1. Επιχειρήσεις – εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή από τον Μάρτιο του 2020 και συνεχίζει να τελεί σε αναστολή αδιαλείπτως ή κατά διαστήματα μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020, δύνανται κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων περί ετήσιας κανονικής αδείας, να μεταφέρουν το σύνολο ή το υπόλοιπο των δικαιούμενων ημερών της ετήσιας κανονικής άδειας του έτους 2020, έως και την 30η Ιουνίου 2021.
2. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις για τη χορήγηση της ετήσιας κανονικής άδειας και του επιδόματος αδείας.
Άρθρο 3
Καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση ν. 4611/2019
Η παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 4611/2019 (Α’ 73) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Ειδικότερα για τους οφειλέτες των άρθρων 2 και 3, όπου η διαδικασία υπαγωγής στη ρύθμιση περιλαμβάνει δύο στάδια, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 11, η ως άνω καταληκτική ημερομηνία αφορά στην υποβολή του αιτήματος για τον προσδιορισμό της οφειλής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-ΕΦΚΑ (1ο στάδιο). Ως υποβολή αιτήματος για τον προσδιορισμό της οφειλής θεωρείται και η είσοδος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του e- ΕΦΚΑ στις περιπτώσεις οφειλετών που απαιτείται επιβεβαίωση των ασφαλιστικών τους στοιχείων ή οι οφειλές τους είναι υπό επεξεργασία και χωρίς να απαιτείται η τελική επιλογή του επανυπολογισμού ή μη των οφειλών.
Στις περιπτώσεις αυτές η υπαγωγή στη ρύθμιση μπορεί να γίνει και μετά το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας, όταν διαβιβαστούν οι οφειλές στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) και εφόσον υποβληθεί η αίτηση (2ο στάδιο) για την υπαγωγή στη ρύθμιση μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΚΕΑΟ, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποβληθεί μετά την 30η.4.2021.».
Άρθρο 4
Καταβολή δόσεων εκκαθάρισης έτους 2019
1. Σε περίπτωση που από την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών έτους 2019 αυτοαπασχολούμενων, ελεύθερων επαγγελματιών με πολλαπλή ή μη δραστηριότητα και προσώπων που υπάγονται στην ασφάλιση του τ. ΟΓΑ προκύπτει διαφορά που πρέπει να καταβληθεί από τους ασφαλισμένους (χρεωστικό υπόλοιπο) αυτή καταβάλλεται, ισομερώς κατανεμημένη, σε πέντε (5) μηνιαίες δόσεις, ανεξαρτήτως του ύψους του ποσού της μηνιαίας δόσης.
2. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την 31η.3.2021. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε επόμενου μήνα. Ο οφειλέτης δύναται να επιλέξει, σε οποιοδήποτε στάδιο, την εφάπαξ εξόφληση του υπόλοιπου αριθμού των δόσεων.
3. Εάν η μηνιαία δόση οφειλής δεν καταβληθεί εμπρόθεσμα, επιβάλλεται ο προβλεπόμενος τόκος σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία επί του ποσού της μηνιαίας δόσης που καταβάλλεται εκπρόθεσμα.
Άρθρο 5
Παράταση της θητείας των διοικητικών οργάνων των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων, συνταξιούχων και εργοδοτών
1. Η θητεία των διοικητικών οργάνων των συνδικαλιστικών οργανώσεων του άρθρου 9 του ν. 1264/1982 (Α’ 79) των συνταξιοδοτικών οργανώσεων, των εργοδοτικών οργανώσεων, των αιρετών οργάνων των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) και του ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Ταμείο Αλληλοβοήθειας Προσωπικού του Εθνικού Τυπογραφείου», εφόσον είτε έληξε από την 11η.6.2020 και εφεξής είτε λήγει για πρώτη φορά ενόσω βρίσκονται σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, είτε έχει ήδη παραταθεί με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), το άρθρο 28 του ν. 4690/2020 (Α’ 104) και το άρθρο 25 του ν. 4722/2020 (Α’ 177), παρατείνεται έως την 30η.4.2021.
2. Εξαιρετικά, έως την 30η.4.2021 οι συνεδριάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των συνδικαλιστικών οργανώσεων του ν. 1264/1982 των σωματείων που λειτουργούν βάσει του ΑΚ ή των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), όπως και των εργοδοτικών οργανώσεων, δύνανται να διεξάγονται, μετά από απόφαση των αρμόδιων οργάνων διοίκησης τους, με τη χρήση των πλέον πρόσφορων σύγχρονων ψηφιακών μέσων απομακρυσμένης συμμετοχής των μελών τους.
3. Το άρθρο 25 του ν. 4722/2020 (Α’ 177) καταργείται.
Άρθρο 6
Παράταση της θητείας του Γενικού Συμβουλίου, της Εκτελεστικής Γραμματείας και της Ελεγκτικής Επιτροπής της Ε.Σ.Α.μεΑ. (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία)
Η θητεία των μελών του Γενικού Συμβουλίου, της Εκτελεστικής Γραμματείας και της Ελεγκτικής Επιτροπής της Ε.Σ.Α.μεΑ. (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία), καθώς και των Διοικητικών Συμβουλίων και Ελεγκτικών Επιτροπών των δευτεροβάθμιων και πρωτοβάθμιων οργανώσεων μελών της Ε.Σ.Α.μεΑ., η οποία, βάσει των οικείων καταστατικών, έληξε από 11.6.2020 και εφεξής ή λήγει ενόσω βρίσκονται σε ισχύ τα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, παρατείνεται έως την 30η.4.2021. Η παρούσα κατισχύει κάθε διαφορετικής καταστατικής ρύθμισης, εφόσον η προβλεπόμενη θητεία λήγει πριν την 30η.4.2021.
Άρθρο 7
Διενέργεια ελέγχων Ο.Α.Ε.Δ με ηλεκτρονικά μέσα
Για το χρονικό διάστημα που υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς της πανδημίας COVID- 19, η ύπαρξη της οποίας βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν δύναται να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας, είναι δυνατή η διενέργεια ελέγχων από υπαλλήλους του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 2/82850/0022/259- 2013 κοινή υπουργική απόφαση (Υ.Ο.Δ.Δ. 487), όπως συμπληρώθηκε με την υπ’ αρ. 6965/222/29.5.2019 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 2008), στο πλαίσιο υλοποιούμενων προγραμμάτων και παροχών εξ αποστάσεως με ηλεκτρονικά μέσα.
Άρθρο 8
Κανονισμός Ταμειακής και Λογιστικής Διαχείρισης Ο.Α.Ε.Δ
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, εκδίδεται μέχρι την 31η.12.2020 Κανονισμός Ταμειακής και Λογιστικής Διαχείρισης του Ο.Α.Ε.Δ. μετά από εισήγηση του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ.
Άρθρο 9
Αύξηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος για τον μήνα Δεκέμβριο 2020
1. Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο 2020 η μηνιαία εισοδηματική ενίσχυση των ωφελούμενων μονάδων του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ. 33475/01-06-2020 (Β’ 2281) κοινής υπουργικής απόφασης, υπέρ των οποίων είναι σε ισχύ, κατά την 30η Νοεμβρίου 2020, εγκριτική απόφαση χορήγησής της, προσαυξάνεται στο διπλάσιο. Η προσαύξηση αυτή θεωρείται ότι αποτελεί αντικείμενο των αιτήσεων, επί των οποίων εκδόθηκαν οι εγκριτικές αποφάσεις χορήγησης της εισοδηματικής ενίσχυσης του προηγούμενου εδαφίου.
2. Η προσαύξηση της παρ. 1 καταβάλλεται άπαξ και κατά παρέκκλιση του ανώτατου μηνιαίου ορίου του εγγυημένου ποσού και των ανώτατων μηνιαίων ορίων ανά ωφελούμενη μονάδα, όπως τα όρια αυτά ορίζονται στο άρθρο 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ. 33475/01-06-2020 κοινής υπουργικής απόφασης.
Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
Ποίο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1: Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων δυσμενών συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που διαμορφώθηκε για τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις- εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, που είτε απαγορεύθηκε η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, είτε εξακολουθούν να πλήττονται.
Άρθρο 2: Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιλύεται το ζήτημα της χορήγησης της ετήσιας κανονικής άδειας του έτους 2020 στους εργαζόμενους, των οποίων η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή από το Μάρτιο του 2020 και συνεχίζει να τελεί σε αναστολή αδιαλείπτως ή κατά διαστήματα μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020.
Άρθρο 3: Με την προτεινόμενη διάταξη σκοπείται η αντιμετώπιση των προβλημάτων που θα προκύψουν εξαιτίας τυχόν καθυστέρησης της διαδικασίας προσδιορισμού των οφειλών των ασφαλισμένων από τον ασφαλιστικό φορέα.
Άρθρο 4: Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται μέσω της δυνατότητας καταβολής σε δόσεις του χρεωστικού υπολοίπου των ασφαλισμένων και αναστολής αυτών, η αντιμετώπιση της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που έχει διαμορφωθεί εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19, η οποία έχει οδηγήσει τους ασφαλισμένους σε αδυναμία να ανταποκριθούν στις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις.
Άρθρα 5-6: Με τις προτεινόμενες διατάξεις παρατείνεται η θητεία των διοικητικών οργάνων των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων, συνταξιούχων και εργοδοτών, των αιρετών οργάνων των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (νπιδ) και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ταμείο Αλληλοβοήθειας Προσωπικού του Εθνικού Τυπογραφείου» και η θητεία του Γενικού Συμβουλίου, της Εκτελεστικής Γραμματείας και της Ελεγκτικής Επιτροπής της Ε.Σ.Α.μεΆ. (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία), καθόσον εξακολουθούν να εφαρμόζονται τα έκτακτα μέτρα κατά της διασποράς της πανδημίας COVID-19 και επομένως δεν υπάρχει η δυνατότητα διεξαγωγής εκλογών για την ανάδειξη νέων διοικητικών οργάνων των ανωτέρω νομικών προσώπων.
Άρθρο 7-8: Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις υιοθετούνται οργανωτικές διατάξεις με σκοπό την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του ΟΑΕΔ.
Άρθρο 9: Η παρούσα ρύθμιση αποσκοπεί στην οικονομική ενίσχυση και ανακούφιση των ωφελουμένων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), δηλαδή νοικοκυριών που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα επειδή διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Η προτεινόμενη ρύθμιση συνεκτιμά αφενός τις αντίξοες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που προκαλεί η υγειονομική κρίση αφετέρου τον αυξημένο αντίκτυπο των πρωτόγνωρων συνθηκών και των επιπτώσεών τους στις πλέον ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως είναι οι δικαιούχοι του ΕΕΕ.