Το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας επιβεβαίωσε την ανάπτυξη των υπερηχητικών
βομβαρδιστικών Tu-22M3 στη βάση του Khmeimim στη δυτική Συρία, μετά την
επέκταση των διαδρόμων στη βάση που παρατηρήθηκε τον Φεβρουάριο για να
φιλοξενήσει τα νέα νέα αεροσκάφη. Το υπουργείο έχει δηλώσει ότι τα αεροσκάφη
θα επιχειρούν σε ναυτικό ρόλο, σε αντίθεση με τα περισσότερα αεροσκάφη στη
βάση που έχουν αναπτυχθεί κυρίως για να καλύψουν τις συνεχιζόμενες ανάγκες του
ίδιου του πολέμου στη Συρία.
Αυτό αποδείχθηκε από το γεγονός ότι λίγο μετά την ανακοίνωσή του, το υπουργείο
κυκλοφόρησε πλάνα των βομβαρδιστικών που μετέφεραν αντι-πλοϊκούς πυραύλους
μεγάλης εμβέλειας Kh-22 – έναν γηράσκοντα αλλά ισχυρό σχεδιασμό ιδανικό για
θαλάσσιες επιθέσεις. Ένα μέρος των βομβαρδιστικών αναφέρθηκε ότι αναπτύχθηκε
από τις ανατολικές περιοχές της Ρωσίας, όπου εδώ και δεκαετίες έχουν
διαδραματίσει βασικό ρόλο στον έλεγχο των δυνάμεων της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ
κοντά στα ρωσικά σύνορα, γράφει το militarywatchmagazine.com.
The Tu-22m3 long-range bombers, which arrived at the Russian Hmeymim air
base in the Syrian Arab Republic the day before, made regular training
flights over the eastern part of the Mediterranean Sea, accompanied by
Russian Su-35 fighters#RussianAirForce
#RussianASF
#Russianarmy
pic.twitter.com/lGbiBL7ra4— Минобороны России (@mod_russia)
May 27, 2021
Όσον αφορά την ανάπτυξη, το Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε: «Τα πληρώματα των
βομβαρδιστικών μεγάλης εμβέλειας θα αποκτήσουν πρακτικές δεξιότητες στην άσκηση
εκπαιδευτικών καθηκόντων σε νέες γεωγραφικές περιοχές κατά τη διάρκεια πτήσεων
στον εναέριο χώρο πάνω από τη Μεσόγειο Θάλασσα. Αφού ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή
τους στη θαλάσσια ζώνη της Μεσογείου, τα βομβαρδιστικά μεγάλης εμβέλειας θα
επιστρέψουν σε μόνιμα αεροδρόμια στο έδαφος της Ρωσικής Ομοσπονδίας”. Αν και η
ανάπτυξη δε θα είναι μόνιμη, θα δημιουργήσει προηγούμενο για συχνές πτήσεις στην
περιοχή με το αεροσκάφος. Το Tu-22M εισήλθε σε υπηρεσία για πρώτη φορά το 1972,
με περίπου τα μισά να αναπτύσσονται από το Σοβιετικό Ναυτικό και στη συνέχεια
από τη ρωσική ναυτική αεροπορία. Τα αεροσκάφη έχουν από καιρό βραβευτεί για τις
προηγμένες δυνατότητες θαλάσσιων επιθέσεων, με τους πυραύλους Kh-22 να διατηρούν
εύρος 600 χιλιομέτρων, επηρεάζοντας στόχους σε σχεδόν υπερηχητικές ταχύτητες και
μεταφέροντας τεράστιες κεφαλές 1000 κιλών – αρκετά για να εξουδετερώσουν τα
περισσότερα πλοία επιφανείας με ένα μόνο χτύπημα. Τα βομβαρδιστικά εξοπλίστηκαν
πιο πρόσφατα με πυραύλους Kh-32 και Kh-47M2, οι οποίοι είναι σημαντικά πιο
ικανοί και έχουν αντίστοιχες εμβέλειες 1000km και 2000km.
Ενώ τα βομβαρδιστικά Tu-22M που έχουν αναπτυχθεί στο Khmeimim δεν έχουν
δυνατότητες εναέριου ανεφοδιασμού, το τρομερό εύρος τους σε συνδυασμό με τις
μεγάλες σειρές εκτόξευσης των πυραύλων τους τους επιτρέπουν να καλύπτουν
στόχους σε ολόκληρη τη Μεσόγειο και στον Ατλαντικό. Ο υπερηχητικός βαλλιστικός
πύραυλος Kh-47M2 επιτρέπει επίσης να χτυπήσουν στόχους βαθιά στην ευρωπαϊκή
επικράτεια από το λιγότερο καλά φυλαγμένο νότιο τμήμα του ΝΑΤΟ. Η ανάπτυξη του
αεροσκάφους έχει επομένως σημαντικές επιπτώσεις στην ισορροπία ισχύος όχι μόνο
στην ανατολική Μεσόγειο, αλλά και ευρύτερα στη σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και
Δυτικού Μπλοκ. Με τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ να υποστηρίζουν μια συνεχιζόμενη
πολεμική προσπάθεια εναντίον της συριακής κυβέρνησης για πάνω από δέκα χρόνια,
και τόσο σοβαρά διαταραγμένες διπλωματικές σχέσεις με τη Δαμασκό, οποιαδήποτε
δισταγμό που μπορεί να είχε η χώρα σχετικά με τη φιλοξενία μιας τέτοιας
βομβιστικής παρουσίας πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, δεν υπάρχει.
Ο στόλος των Tu-22M επί του παρόντος υποβάλλεται σε αναβαθμίσεις μεγάλης
εμβέλειας, με παραλλαγές που αναπτύσσονται να είναι της παραλλαγής Tu-22M3 και
μεγάλο μέρος του στόλου που έχει προγραμματιστεί για αναβάθμιση στην πολύ πιο
ικανή παραλλαγή Tu-22M3M. Η νέα παραλλαγή χρησιμοποιεί μια σειρά τεχνολογιών
από το μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς Su-57, και διαθέτει μια ικανότητα
ανεφοδιασμού κατά την πτήση που θα επέτρεπε στους βομβαρδιστικά που
αναπτύσσονται από τη Συρία να φτάσουν σε στόχους μακριά στον Ατλαντικό. Το
Tu-22M3M έχει δει το 80 τοις εκατό των αεροηλεκτρονικών του είτε να έχει
αναβαθμιστεί είτε αντικατασταθεί εξ ολοκλήρου από προηγούμενες εκδόσεις και
χρησιμοποιεί νέους κινητήρες NK-32-02 που είναι οι πιο ισχυροί σε οποιοδήποτε
είδος μαχητικού αεροσκάφους στον κόσμο. Τα αεροσκάφη διαθέτουν ανώτερους
αισθητήρες, συστήματα πλοήγησης, εξοπλισμούς, ηλεκτρονικά αντίμετρα και
πιλοτήρια, και είναι πολύ καλύτερα για τη διεξαγωγή χτυπημάτων ακριβείας. Με
τα τελευταία αεροσκάφη Tu-22M να έχουν αποχωρήσει από τις γραμμές παραγωγής το
1997, συγκαταλέγονται μεταξύ των νεότερων στρατηγικών αεροσκαφών βομβαρδισμών
σε υπηρεσία οπουδήποτε στον κόσμο.