H Toυρκία βλέποντας πως η Ελλάδα κάνει «ελληνική λίμνη» το Αιγαίο και την
Ανατολική Μεσόγειο, με τις προσθήκες των 18 γαλλικών Rafale αλλά και των 84
F-16 Viper, πήρε την απόφαση να προσπαθήσει βάσει νομικής οδού να διεκδικήσει
την επιστροφή της στο πρόγραμμα αγοράς και κατασκευής των αμερικανικών F-35.
H Άγκυρα, εξαιτίας της αγοράς του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400
αποβλήθηκε από το πρόγραμμα των F-35, μένοντας ουσιαστικά για 7-10 χρόνια
χωρίς σύγχρονο αεροσκάφος.
Η τουρκική Savunma Sanayi Teknolojiler (Defense Industry Technologies) πλήρωσε
750.000 δολάρια στην νομική εταιρεία Arnold & Porter για να διεκδικήσει
την επιστροφή της στο πρόγραμμα.
Μάλιστα, το συμβόλαιο που υπεγράφη είναι διάρκειας έξι μηνών και ξεκινά από
την 1η Μαρτίου.
Η Arnold & Porter θα εξετάσει επίσης τη νομιμότητα των αμερικανικών
κυρώσεων.
Οι κυρώσεις της Ουάσιγκτον δημιουργούν προβλήματα σε τουρκικά προγράμματα
πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, όπως οι φρεγάτες κατηγορίας Istanbul, το
υπερηχητικό μαχητικό Hurjet και το τουρκικό μαχητικό 5ης γενιάς TFX.
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2020 η κυβέρνηση του προέδρου Τραμπ
επέβαλε κυρώσεις εναντίον της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, εξαιτίας της
αγοράς από την Τουρκία των ρωσικών συστημάτων S-400. Οι κυρώσεις θεσπίστηκαν
βάσει του αμερικανικού νόμου CAATSA (Countering America’s Adversaries Through
Sanctions Act).
Η Άγκυρα ελπίζει να πείσει τις Ηνωμένες Πολιτείες ότι το τουρκικό S-400 δεν θα
ενσωματωθεί στα συστήματα του ΝΑΤΟ και έτσι δεν θα αποτελέσει απειλή για τη
Συμμαχία στο σύνολό της.
Η Άγκυρα σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το παράδειγμα της Ελλάδας ως το κύριο
επιχείρημα στις διαπραγματεύσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία είναι
επίσης μέλος του ΝΑΤΟ και έχει υποβάλλει αίτηση για την αγορά μαχητών F-35
όμως οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας χρησιμοποιούν ρωσικά συστήματα αεροπορικής
άμυνας όπως οι S- 300, oι Tor-M1″ και τα Osa-AKM, που αγοράστηκαν την περίοδο
1996-2004.