Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 9 Νοεμβρίου 2022, 16:33
Προϊόν πολύ γνωστής εταιρείας για την υγιεινή των δοντιών της βρετανικής GlaxoSmithKline, η οδοντόκρεμα Parodontax, πωλείται στην Τουρκία της οικονομικής κρίσης και του ανεξέλεγκτου πληθωρισμού (ανεπίσημα 185% ετησίως και επίσημα 82%) λίγο παρακάτω από 8 ευρώ τα έξι τεμάχια των 50 ml έκαστο. Δηλαδή τα 300 ml αυτής της οδοντόκρεμας στην Τουρκίας με αγορά μέσω Διαδικτύου κοστίζουν περίπου 8 ευρώ.
Η αγορά της ίδιας ποσότητας στην Ελλάδα δηλαδή 4 σωληνάρια των 75 ml έκαστο θα κοστίσει με αγορά μέσω Internet 16 ευρώ. Δηλαδή το ίδιο προϊόν της συγκεκριμένης εταιρείας GSK στην ίδια ποσότητα κοστίζει τα διπλά λεφτά στην Ελλάδα απ’ ότι στην γειτονική Τουρκία.
Μιλήσαμε με έναν καταναλωτή στου οποίου την αντίληψη υπέπεσε αυτή η δυσεξήγητη με οικονομικούς όρους διαφορά τιμής μεταξύ των δύο χωρών για το ίδιο εισαγόμενο προϊόν. Ακούστε τι μας είπε ο πολίτης:
Η ανεξήγητη αυτή υπερδιπλάσια τιμολόγηση στη χώρα μας οδήγησε στο να απευθυνθούμε στην εταιρεία η οποία παράγει και εμπορεύεται το προϊόν την GlaxoSmithKline. Πρόκειται για βρετανική φαρμακευτική εταιρεία με έδρα το Brendford της Αγγλίας.
Δείτε την σχετική ανάρτηση στη «Ζούγκλα»:
Ρωτήσαμε την εταιρεία πώς εξηγείται αυτή η τεράστια διαφορά τιμής μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ο εκπρόσωπος του εμπορικού τμήματος της φαρμακευτικής εταιρείας επιχείρησε να εξηγήσει τον τρόπο τιμολόγησης του προϊόντος με έναν ελάχιστα πειστικό τρόπο, αφήνοντας να εννοηθεί πώς υπεύθυνοι για την τιμολογιακή πολιτική της είναι ο κάθε χοντρέμπορος και ο κάθε λιανοπωλητής. Συνήθως οι εταιρείες, ιδιαίτερα αυτοί οι παγκόσμιοι κολοσσοί, ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την εμπορική πολιτική τους, την στρατηγική τους σε όλα τα επίπεδα παγκοσμίως καθώς και για την εικόνα που διαμορφώνει ο καταναλωτής για την ίδια την εταιρεία και τα προϊόντα της.
Κανένας επιχειρηματικός κολοσσός δεν αφήνει την τύχη της εμπορικής πολιτικής του στο έλεος κάθε χοντρέμπορου ή λιανοπωλητή. Ακούστε τις εξηγήσεις του εμπορικού τμήματος της GSK Ελλάδος:
Είναι προφανές πως πρόκειται για μία περίοδο όπου η κοινή γνώμη παρακολουθεί την υπόθεση «Καλάθι του νοικοκυριού» με ιδιαίτερη επιφυλακτικότητα και με δηλωμένη αρνητική διάθεση, θεωρώντας πως βρίσκεται σε εξέλιξη ένας εμπαιγμός του πολίτη. Αυτά συμβαίνουν υπό συνθήκες πληθωρισμού και κύματος ακρίβειας στο ράφι, τα καύσιμα, την ενέργεια και την θέρμανση. Συγκρίσεις όπως η συγκεκριμένη και εξηγήσεις τέτοιου τύπου ενισχύουν την οργή και την αγανάκτηση των πολιτών και διαμορφώνουν την πεποίθηση πως διαδραματίζεται μπροστά τα μάτια τους ένα θέατρο Σκιών, όπου οι πολιτικοί και οι επιχειρηματίες παίζουν με τα πραγματικά αδιέξοδα του κόσμου.
Υπόθεση «Κανάκη»
Μία δεύτερη ιστορία καθημερινής τρέλας έρχεται να προκαλέσει έναν νέο γύρο αποριών στον έλληνα καταναλωτή. Αποδεδειγμένα όπως καταδεικνύει η σχετική ανάρτηση της «Ζούγκλας» η γνωστή τυποποιημένη τυρόπιτα «Κανάκη» πωλείται φθηνότερα στο City του Λονδίνου απ’ ότι στη δική μας, την Ψωροκώσταινα. Για ποιον λόγο, διερωτάται ακόμη και ο αφελής απλός φιλελεύθερος καπιταλιστής. Ποιος νόμος της Οικονομίας δικαιολογεί και εξηγεί πειστικά μία τέτοια τερατώδη ανωμαλία; Η ίδια συσκευασία τυρόπιτας πωλείται στην Αγγλία 5,72 ευρώ ενώ στην Ελλάδα 7,12 ευρώ. Εδώ αυτοκτονεί ο Adam Smith και ο Ricardo. Δεν αναρωτιέται ωστόσο ο αρμόδιος Υπουργός Εμπορίου ή οι πολυεμφανιζόμενοι στα τηλεοπτικά πάνελ Υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Δείτε την σχετική ανάρτηση στη «Ζούγκλα»:
Ωστόσο ένα αυτονόητο ερώτημα απαιτεί άμεση απάντηση. Πώς είναι δυνατόν η Πολιτεία, το αρμόδιο Υπουργείο, η λαλίστατη ηγεσία του λεγόμενου Οικονομικού Επιτελείου να ανέχονται πολιτικές, εκ μέρους των εμπορικών επιχειρήσεων και εισαγωγικών εταιρειών, που εκθέτουν πολιτικά κυβέρνηση και κυβερνώντες;
Μόνον μία εξήγηση έρχεται στο μυαλό. Πώς είναι δυνατόν οι κυβερνητικοί παράγοντες να εναντιωθούν στους ίδιους τους σπόνσορές τους; Πώς είναι δυνατόν οι Υπουργοί να αντισταθούν στους χορηγούς τους; Πώς είναι δυνατόν η εξουσία να ζητήσει τον λόγο από εκείνους που διασφαλίζουν την επιδότηση των προεκλογικών τους εκστρατειών;
Και αντιλαμβάνονται και ξέρουν και γνωρίζουν άριστα την πραγματικότητα, όσοι αρμόδιοι διατείνονται από τα τηλεοπτικά πάνελ, πως ασχολούνται με το «καλάθι του νοικοκυριού». Πρόκειται για ενορχηστρωμένη εκστρατεία εμπαιγμού, Οι πολίτες αρχίζουν να το κατανοούν.
Και το Instagram στον χορό των… «χορηγών»
Ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος επιχείρησε να αναρτήσει στον λογαριασμό του στο Instagram τις δύο ιστορίες με την οδοντόπαστα και την πίτα Κανάκη. Δύο φορές η πλατφόρμα «κατέβασε» τις αναρτήσεις. Προφανώς και διερωτάται ο καθένας, ποιος είναι ο λόγος μία τέτοιας πολιτικής αντιμετώπισης ενός τόσο αυτονόητα κοινωνικού ζητήματος, όπως η ακρίβεια, η αισχροκέρδεια, η εκμετάλλευση του πολίτη.
Δείτε τις αναρτήσεις του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου:
Πίσω από την πλατφόρμα Instagram, είναι το Facebook και πίσω από αυτό κρύβονται τα Ellinika Hoaxes. Αλήθεια με ποιο σκεπτικό, ποια λογική και κυρίως στη βάση ποιας φιλοσοφίας, λογοκρίνονται αυτές οι αναρτήσεις που αφορούν ένα μείζον κοινωνικό θέμα και παραπέμπουν σε δημοσιογραφική δουλειά;
Η σημερινή ενέργεια αυτού του μέσου κοινωνικής δικτύωσης έρχεται να ενισχύσει την αίσθηση πώς οι σπόνσορες και οι «χορηγοί» κρύβονται καλά καμουφλαρισμένοι και πίσω από τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Κάπως έτσι η πολυπλόκαμη προπαγάνδα αντιδρά όταν και όποτε τα συμφέροντα θίγονται. Ωστόσο εντύπωση προκαλεί η απίστευτη άνεση με την οποία η συγκεκριμένη διαδικτυακή πλατφόρμα λογόκρινε τον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο με την δικαιολογία της χρήσης «έκφρασης μίσους». Θα ήταν ίσως καλύτερα για το Instagram να εφεύρει ένα καλύτερο και πειστικότερο επιχείρημα διότι αυτό είναι πραγματικά άστοχο. Καλούμε τους αναγνώστες της «Ζούγκλας» να βγάλουν τα συμπεράσματα τους.