Συγκεκριμένα, η Τράπεζα θα εκπονήσει μία σειρά μελετών, σε σχέση με σημειά κλειδιά του αγροτικού τομέα της Ελλάδας για να υποστηρίξει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σχετικά με το σχεδιασμό του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ. Σύμφωνα με τη σύμβαση των 950.000 ευρώ που φιλοξενείται στο Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Κύρωση της Σύμβασης Παροχής Αποζημιούμενων Συμβουλευτικών Υπηρεσιών – Στρατηγικός Σχεδιασμός και Δράση για τη Γεωργία και τον Μετασχηματισμό της Υπαίθρου (SPARTA) μεταξύ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και της Διεθνούς Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης», οι μελέτες θα απασχοληθούν με τα εξής σημεία δραστηριοτήτων:
1) Αγροτική πολιτική και ανταγωνισμός
α) αποδοτικότητα και ισότητα στις δημόσιες δαπάνες στη γεωργία
β) ένταση ενισχύσεων αγροτικού εισοδήματος ανάλογα το είδος της εκμετάλλευσης
γ) διασυνδέσεις εντός της αλυσίδας αγροδιατροφής
δ) χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων
2) Συστήματα συμβουλευτικής και γνώσης
α) χρήση και αποδοτικότητα του συστήματος γνώσης και καινοτομίας (ΑΚΙS)
β) υγειονομική και φυτοϋγειονομική προσέγγιση της παραγωγής και εμπορίας αγροδιατροφικών προϊόντων
γ) σχέσεις μεταξύ της γεωργίας και του ευρύτερου χωρικού σχεδιασμού
3) Αγρο-οικολογική ζωνοποίηση
α) παροχή υποστήριξης στο ΥΠΑΑΤ για την ανάπτυξη μίας βάσης δεδομένων που θα ενσωματώνει στοιχεία για το κλίμα, το έδαφος και άλλα κοινωνικό-οικονομικά δεδομένα με στόχο την αξιολόγηση της μεταβολής του καιρού στη γεωργία της Ελλάδας. Παροχή βοήθειας για την ανάπτυξη κλιματικά ανταποκρινόμενων στρατηγικών αγροτικής ανάπτυξης και εντοπισμός των σχετικών μέτρων και επιλογών.
β) εκπόνηση ενός μοντέλου εργασίας για την καταληλότητα της γης, τις ζώνες ρίσκου και των εντοπισμών hot spot (π.χ βιοφυσικές απειλές), προοπτικές καλλιεργειών, κενά παραγωγής, για την υποστήριξη της διαμόρφωσης ενός εθνικού αγρο-οικολογικού χάρτη
γ) βοήθεια για την υλοποίηση της βάσης δεδομένων.
4) Ανάλυση ρίσκου
α) εντοπισμός δεδομένων για τα παραγωγικά ρίσκα σε καλλιέργειες κλειδί
β) συσχέτιση παραγωγικών μεταβολών με διαφορετικές πηγές ρίσκου
γ) πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία
Επιπλέον η Τράπεζα θα αξιολογήσει την ανάλυση αναγκών (SWOT) την οποία ήδη έχει εκπονήσει το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα επεξεργαστεί το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ και τη σχέση του με άλλα σχετικά εργαλεία πολιτικής. Παράλληλα, η Παγκόσμια Τράπεζα θα υποστηρίξει το ΥΠΑΑΤ στην οργάνωση διαβουλεύσεων με διάφορους φορείς, ενώ θα εκπονήσει και ένα Στρατηγικό Σχέδιο Περιβάλλοντος το οποίο θα ενσωματωθεί στον εθνικό φάκελο.
Το πλήρες κείμενο
Δραστηριότητα 1.1: Γεωργική Πολιτική και Ανταγωνιστικότητα
H Τράπεζα θα αξιολογήσει τη γεωργική πολιτική και την ανταγωνιστικότητα των Τομέων στην Ελλάδα για να κατανοήσει καλύτερα τη συνολική απόδοση του αγροτικού τομέα. Ειδικότερα, η Τράπεζα θα αξιολογήσει:
(α) την αποδοτικότητα, την αποτελεσματικότητα και τον δίκαιο χαρακτήρα των δημόσιων δαπανών στη γεωργία,
(β) την ένταση των εισοδηματικών επιδοτήσεων στους διάφορους τύπους αγροτικών εκμεταλλεύσεων,
(γ) την αλληλεξάρτηση που αναπτύσσεται εντός της αγροδιατροφικής αλυσίδας εφοδιασμού, (δ) τη χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων. Δραστηριότητα
1.2: Συστήματα διαχείρισης γνώσης και παροχής συμβουλών
H Τράπεζα θα αξιολογήσει τη δομή και τη λειτουργικότητα των συστημάτων διαχείρισης γεωργικής γνώσης και παροχής συμβουλών, δεδομένου ότι υποστηρίζουν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της γεωργίας. Ειδικότερα, η Τράπεζα θα αξιολογήσει:
(α) τη χρήση και την αποτελεσματικότητα του συστήματος γεωργικής γνώσης και καινοτομίας (AKIS),
(β) υγειονομικές και φυτοϋγειονομικές (SPS) προσεγγίσεις της αγροδιατροφικής παραγωγής και διανομής και
(γ) τις συνδέσεις μεταξύ της γεωργίας και των ευρύτερων προσεγγίσεων περιφερειακού σχεδιασμού. Δραστηριότητα 1.3: Αγροοικολογική Ζωνοποίηση
Δραστηριότητα 1.2: Συστήματα διαχείρισης γνώσης και παροχής συμβουλών
H Τράπεζα θα αξιολογήσει τη δομή και τη λειτουργικότητα των συστημάτων διαχείρισης γεωργικής γνώσης και παροχής συμβουλών, δεδομένου ότι υποστηρίζουν την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της γεωργίας. Ειδικότερα, η Τράπεζα θα αξιολογήσει:
(α) τη χρήση και την αποτελεσματικότητα του συστήματος γεωργικής γνώσης και καινοτομίας (AKIS),
(β) υγειονομικές και φυτοϋγειονομικές (SPS) προσεγγίσεις της αγροδιατροφικής παραγωγής και διανομής και
(γ) τις συνδέσεις μεταξύ της γεωργίας και των ευρύτερων προσεγγίσεων περιφερειακού σχεδιασμού.
Δραστηριότητα 1.3: Αγροοικολογική Ζωνοποίηση
Η Τράπεζα θα ενοποιήσει τα διαθέσιμα δεδομένα σχετικά με το έδαφος, το κλίμα, την υδρολογία, το δυναμικό παραγωγής και άλλα επιλεγμένα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα με σκοπό να δημιουργήσει μία αγρο–οικολογική χαρτογράφηση ώστε να υποστηρίξει την λήψη αποφάσεων της Ελλάδας αναφορικά με την γεωργική πολιτική. Ειδικότερα, η Τράπεζα θα:
(α) θα παρέχει υποστήριξη στο ΥπΑΑΤ για την ανάπτυξη μιας βάσης δεδομένων που ενσωματώνει τα διαθέσιμα δεδομένα σχετικά με το κλίμα, τη γη, το έδαφος και άλλα επιλεγμένα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα με σκοπό να στηρίξει τις αξιολογήσεις της μεταβλητότητας των καιρικών συνθηκών για τη γεωργία στην Ελλάδα, και θα βοηθήσει παρέχοντας καθοδήγηση για την ανάπτυξη στρατηγικών και σχεδίων γεωργικής και αγροτικής ανάπτυξης που θα ανταποκρίνονται στις κλιματολογικές συνθήκες, καθώς και τον προσδιορισμό σχετικών και τοπικά κατάλληλων επιλογών και μέτρων προσαρμογής και μετριασμού της κλιματικής αλλαγής,
(β) θα εκπονήσει μοντέλα για την καταλληλότητα, την υποδιαίρεση τους σε ζώνες κινδύνου και τον προσδιορισμό θερμών σημείων (π.χ. για βιοφυσικές απειλές), το δυναμικό των καλλιεργειών και τα κενά απόδοσης των εγχώριων εδαφών, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός εθνικού χάρτη αγροοικολογικής ζωνοποίησης, και
(γ) θα οργανώσει δραστηριότητες ανάπτυξης ικανοτήτων για τα αρμόδιο προσωπικό του ΥπΑΑΤ και όπου απαιτείται για άλλους εμπλεκόμενους φορείς του τομέα, αναφορικά με τη χρήση της βάσης δεδομένων του σημείου (α) ανωτέρω.
Δραστηριότητα 1.4: Χαρτογράφηση Κινδύνου και Ανάλυση
H Τράπεζα θα προβεί σε αξιολόγηση των παραγόντων που ευθύνονται για την αστάθεια των εισοδημάτων στον αγροτικό τομέα, όπως, μεταξύ άλλων, τα καιρικά φαινόμενα, οι διακυμάνσεις της αγοράς και οι κίνδυνοι παραγωγής. Ειδικότερα, η Τράπεζα:
(α) θα εντοπίσει διαθέσιμα δεδομένα σχετικά με τους κινδύνους παραγωγής κατά βασική καλλιέργεια σύμφωνα με τη βέλτιστη μονάδα ανάλυσης (βέλτιστο παράγοντα ανάλυσης),
(β) θα συσχετίσει τη μεταβλητότητα της παραγωγής με διάφορες πηγές κινδύνου και
(γ) θα αξιολογήσει τις γεωργικές χρηματοδοτικές επιλογές.
Συνιστώσα 2: Εκ των προτέρων Αξιολόγηση του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ Η Τράπεζα θα προβεί σε εκ των προτέρων αξιολόγηση του προσχεδίου Στρατηγικού Σχεδιασμού της ΚΓΠ, λαμβάνοντας υπόψη το ενωσιακό και το εθνικό θεσμικό πλαίσιο. Το αντικείμενο και η δομή της εκ των προτέρων αξιολόγησης θα περιλαμβάνουν αξιολόγηση της συνάφειας, της συνοχής, της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας, του αντίκτυπου και της βιωσιμότητας του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ, σύμφωνα με το άρθρο 125 (όπως ορίζεται στο Τμήμα 20(ι) του Παραρτήματος).
Δραστηριότητα 2.1: Αξιολόγηση της ανάλυσης SWOT και εκτίμηση αναγκών Η Τράπεζα θα αξιολογήσει τη συμβολή του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ στους Ειδικούς Στόχους της ΚΓΠ της ΕΕ, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τις εθνικές και περιφερειακές ανάγκες και τις [7] δυνατότητες ανάπτυξης, καθώς και τα συμπεράσματα που αντλούνται από την εφαρμογή της ΚΓΠ σε προηγούμενες περιόδους προγραμματισμού. Ειδικότερα, η Τράπεζα:
(α) θα αξιολογήσει κατά πόσο η ανάλυση δυνατών και αδύνατων σημείων, ευκαιριών και απειλών (SWOT ανάλυση) του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ: (i) είναι περιεκτική, πλήρης και συνεκτική, (ii) ευθυγραμμίζεται με τις περιφερειακές και τομεακές ανάγκες, (iii) εξετάζει ειδικά ζητήματα που αφορούν καθέναν από τους ειδικούς στόχους της ΚΓΠ, (iv) έχει ενσωματώσει – και σε ποιο βαθμό – τον οριζόντιο Ειδικό Στόχο της ΚΓΠ για γνώση και καινοτομία, (v) έχει λάβει υπόψη – και σε ποιο βαθμό – επιλεγμένα ζητήματα, όπως η διαχείριση κινδύνων, η πρόσβαση στη γη και σε χρηματοδότηση, τα εθνικά σχέδια δράσης για το περιβάλλον/την κλιματική αλλαγή και (vi) είναι συνεπής – και σε ποιο βαθμό – με τη Στρατηγική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΕΠΕ) που θα διενεργήσει η Τράπεζα στο πλαίσιο της Συνιστώσας 3 που περιγράφεται πιο κάτω, (β) θα αξιολογήσει την εκτίμηση αναγκών του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ και ειδικότερα: (i) σε ποιον βαθμό βασίζεται στην ανάλυση SWOT, (ii) σε ποιον βαθμό κρίνεται διαφανής και πλήρης, (iii) σε ποιον βαθμό ιεραρχούνται οι ανάγκες και κατά πόσον η ιεράρχησή τους στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ είναι τεκμηριωμένη, και (γ) θα αναλύσει σε ποιον βαθμό τόσο η ανάλυση SWOT όσο και η εκτίμηση αναγκών: (i) είναι τεκμηριωμένες, και (ii) συντάχθηκαν σε συνεννόηση με τους σχετικούς φορείς.
Δραστηριότητα 2.2: Συνάφεια, συνοχή και αποτελεσματικότητα του ΣΣ της ΚΓΠ.
Στάδιο 1
Στο αρχικό στάδιο αυτής της δραστηριότητας, η Τράπεζα θα εξετάσει τη συνάφεια και την εσωτερική και εξωτερική συνοχή του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ αξιολογώντας: α) κατά πόσο οι προτεινόμενες παρεμβάσεις είναι συνεπείς και λειτουργούν σε συνέργεια (εσωτερική συνοχή), και β) τη σχέση των προτεινόμενων παρεμβάσεων με άλλα σχετικά μέσα άσκησης πολιτικής (εξωτερική συνοχή).
Στάδιο 2
Σε αυτό το δεύτερο στάδιο, η Τράπεζα θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής παρεμβάσεων που προτείνεται στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ. Ειδικότερα, η Τράπεζα θα εξετάσει εάν ο συνολικός σχεδιασμός των προτεινόμενων παρεμβάσεων και η προτεινόμενη κατανομή των πόρων του προϋπολογισμού είναι πιθανό να παράγουν τα αναμενόμενα εξαγόμενα στοιχεία, αποτελέσματα και αντίκτυπο και να συμβάλουν στην επίτευξη των Ειδικών Στόχων της ΚΓΠ. Πιο συγκεκριμένα, η Τράπεζα θα προβεί σε αξιολόγηση για να εκτιμήσει: (α) κατά πόσο η κατανομή των πόρων του προϋπολογισμού είναι σύμφωνη με τους [8] ειδικούς στόχους του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ και (β) πώς τα αναμενόμενα εξαγόμενα στοιχεία θα μπορούσαν να συμβάλουν στα αποτελέσματα Σε συνεννόηση με το ΥπΑΑΤ, η Τράπεζα μπορεί επίσης να προτείνει πιθανές εναλλακτικές παρεμβάσεις ή / και αναθεωρήσεις της στρατηγικής παρεμβάσεων που περιέχεται στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ.
Δραστηριότητα 2.3: Αποδοτικότητα, αντίκτυπος και βιωσιμότητα του ΣΣ της ΚΓΠ
Στάδιο 1
Η Τράπεζα θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής παρέμβασης που προτείνεται στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ εκτιμώντας εάν οι ποσοτικοποιημένες τιμές–στόχοι για τα αποτελέσματα είναι ρεαλιστικές, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τη στήριξη που προβλέπει το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), την καταλληλότητα των ορόσημων που επιλέχθηκαν για το πλαίσιο επιδόσεων του προσχεδίου του ΣΣ της ΚΓΠ και το σκεπτικό για τη χρήση χρηματοοικονομικών μέσων που χρηματοδοτούνται από το ΕΓΤΑΑ.
Στάδιο 2
Η Τράπεζα θα εκτιμήσει τον αναμενόμενο αντίκτυπο και τη βιωσιμότητα της στρατηγικής παρέμβασης που προτείνεται στο σχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ. Πιο συγκεκριμένα, η Τράπεζα θα αξιολογήσει σε ποιο βαθμό η κατανομή των κεφαλαίων που προτείνεται στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ κατευθύνεται προς: (α) τις ανάγκες που εντοπίσθηκαν στην SWOT ανάλυση, (β) τους ειδικούς στόχους του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ, (γ) τις παρεμβάσεις οι οποίες προβλέπεται να έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, (δ) τις παρεμβάσεις οι οποίες καλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις δαπανών.
Δραστηριότητα 2.4: Αξιολόγηση των διαδικασιών παρακολούθησης, της συλλογής δεδομένων και των συστημάτων εφαρμογής.
Η Τράπεζα θα αξιολογήσει: (α) τα διαθέσιμα σύνολα δεξιοτήτων και τους τομείς εμπειρογνωμοσύνης του προσωπικού του ΥπΑΑΤ, καθώς και τη διοικητική ικανότητα του ΥπΑΑΤ να διαχειριστεί το προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ. (β) την καταλληλότητα των διαδικασιών του ΥπΑΑΤ για την παρακολούθηση της υλοποίησης του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ και τη συλλογή των απαραίτητων δεδομένων για τη διενέργεια αξιολογήσεων και (γ) τη συνοχή και αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων στο προσχέδιο ΣΣ της ΚΓΠ μέτρων μεταρρύθμισης που αποσκοπούν στη μείωση της διοικητικής επιβάρυνσης για τους δικαιούχους.
Δραστηριότητα 2.5: Διαβουλεύσεις με φορείς και εκπαίδευση.
H Τράπεζα θα υποστηρίξει το ΥπΑΑΤ στη διοργάνωση διαβουλεύσεων με φορείς σε επιλεγμένες τοποθεσίες σε όλη την Ελλάδα, με σκοπό την εξακρίβωση των διαφορετικών απόψεων που εκφράζονται ανά περιφέρεια. Οι σχετικοί φορείς θα περιλαμβάνουν: (i) αρμόδιες περιφερειακές, τοπικές και άλλες σχετικές δημόσιες αρχές· (ii) επιλεγμένους οικονομικούς εταίρους, π.χ. εκπροσώπους/οργανώσεις του τομέα· (iii) επιλεγμένους κοινωνικούς εταίρους, π.χ., επιλεγμένους φορείς που εκπροσωπούν την κοινωνία των πολιτών και, κατά περίπτωση, επιλεγμένους φορείς που είναι υπεύθυνοι, μεταξύ άλλων, για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης και της ισότητας των φύλων.
Ειδικότερα, η Τράπεζα:
(α) με την υποστήριξη του ΥπΑΑΤ: (i) θα προσδιορίσει τους σχετικούς φορείς (ή ομάδες φορέων), (ii) θα αξιολογήσει τη [δυνητική] συμμετοχή τους χαρτογραφώντας τα ενδιαφέροντα/τις ανησυχίες τους και (iii) θα καθορίσει μια προτεινόμενη στρατηγική συμμετοχής φορέων (δηλ., την προτεινόμενη προσέγγιση, τις μεθόδους και τη συχνότητα συμμετοχής),
(β) θα συντάξει το τεχνικό περιεχόμενο, τις παρουσιάσεις και μια συνοπτική έκθεση για τις προαναφερθείσες διαβουλεύσεις με φορείς που θα διεξάγει το ΥπΑΑΤ, και
(γ) θα πραγματοποιήσει διήμερο εργαστήριο κατάρτισης για τους αρμόδιους υπαλλήλους του ΥπΑΑΤ και επιλεγμένο προσωπικό που είναι υπεύθυνο για τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση της πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση των ικανοτήτων του προσωπικού του ΥπΑΑΤ σχετικά με: (i) τις προτεινόμενες αναλυτικές μεθόδους που εφαρμόζονται για την εκπόνηση αναλύσεων αποδοτικότητας, αποτελεσματικότητας και δίκαιου χαρακτήρα· (ii) την ερμηνεία και επικύρωση των ευρημάτων· (iii) τη μετατροπή των ευρημάτων σε πολιτικές πρωτοβουλίες· και (iv) τον σχεδιασμό όρων αναφοράς για σχετικές μελλοντικές μελέτες.
Συνιστώσα 3: Στρατηγική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ
Η Τράπεζα θα πραγματοποιήσει Στρατηγική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΕΠΕ) του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ, λαμβάνοντας υπόψη το ενωσιακό και το εθνικό θεσμικό πλαίσιο. Το αντικείμενο και η δομή της ΣΕΠΕ θα περιέχουν αξιολόγηση της ανάλυσης SWOT [(όπως περιγράφεται στη Συνιστώσα 2.1 πιο πάνω)], την εκτίμηση αναγκών και τη στρατηγική παρεμβάσεων, τους στόχους και τα ορόσημα του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ, σύμφωνα με το άρθρο 125 της πρότασης SPR (όπως ορίζεται στο Τμήμα 20(ι) του Παραρτήματος) και τις απαιτήσεις που ορίζονται στην Οδηγία 2001/42/ΕΚ (όπως ορίζεται στο Τμήμα 20 (δ) του Παραρτήματος), λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες άμβλυνσης της κλιματικής αλλαγής.
Δραστηριότητα 3.1: Έκθεση οριοθέτησης της ΣΕΠΕ.
Η Τράπεζα θα εκτελέσει δραστηριότητες οριοθέτησης και θα συντάξει έκθεση οριοθέτησης της ΣΕΠΕ η οποία θα καθορίζει τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να αναπτυχθούν περαιτέρω στην έκθεση ΣΕΠΕ. Το προσχέδιο έκθεσης οριοθέτησης της ΣΕΠΕ θα περιλαμβάνει:
(α) επισκόπηση του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ και του θεσμικού και νομοθετικού πλαισίου του, [10] (β) περιγραφή των βασικών φορέων που σχετίζονται με τη διαδικασία της ΣΕΠΕ,
(γ) περιγραφή των βασικών περιβαλλοντικών πτυχών στις οποίες αποδίδεται ιδιαίτερη σημασία, με έμφαση σε πτυχές σχετικές με τη συναφή νομοθεσία της ΕΕ για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή,
(δ) περιγραφή των βασικών περιβαλλοντικών δεδομένων στην προς σύνταξη έκθεση ΣΕΠΕ σε συμμόρφωση με τη σχετική ελληνική νομοθεσία, και
(ε) συστάσεις για συγκεκριμένες μεθόδους προσδιορισμού και αξιολόγησης αντίκτυπου που θα χρησιμοποιηθούν στην έκθεση ΣΕΠΕ.
Δραστηριότητα 3.2: ΣΕΠΕ του προσχεδίου Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΓΠ
H Τράπεζα θα πραγματοποιήσει Στρατηγική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΕΠΕ) του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ, η οποία είναι μια διαδικασία με σκοπό να αξιολογηθούν συστηματικά οι περιβαλλοντικές συνέπειες του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι περιβαλλοντικές πτυχές είναι πλήρως ενσωματωμένες και αντιμετωπίζονται σε κατάλληλο πρώιμο στάδιο λήψης αποφάσεων για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Η ΣΕΠΕ θα συνταχθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σχετικών οδηγιών της ΕΕ και της εθνικής νομοθεσίας.
Στάδιο 1
Η Τράπεζα θα αξιολογήσει, από περιβαλλοντική άποψη, την ανάλυση SWOT, την εκτίμηση αναγκών και τη στρατηγική παρεμβάσεων του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ.
Στάδιο 2
Η Τράπεζα θα αξιολογήσει, από περιβαλλοντική άποψη, τις παρεμβάσεις, το σχέδιο δεικτών και το χρηματοοικονομικό σχέδιο του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ.
Δραστηριότητα 3.3: Διαβουλεύσεις με φορείς και εκπαίδευση.
Η Τράπεζα θα υποστηρίξει το ΥπΑΑΤ:
(α) στη διοργάνωση σχετικών διαβουλεύσεων με φορείς όσον αφορά τη διαδικασία ΣΕΠΕ και τις περιβαλλοντικές πτυχές του προσχεδίου ΣΣ της ΚΓΠ. Αυτές οι διαβουλεύσεις θα διοργανωθούν ταυτόχρονα με τις διαβουλεύσεις για την εκ των προτέρων αξιολόγηση που περιγράφονται στη Δραστηριότητα 2.5 πιο πάνω. Τα αποτελέσματα και των δύο διαδικασιών διαβούλευσης θα συνοψιστούν από κοινού σε μια περίληψη των αποτελεσμάτων των διαβουλεύσεων.
(β) στη διοργάνωση εργαστηρίου για την ανάπτυξη ικανοτήτων μεταξύ επιλεγμένων φορέων από δημόσιους και ιδιωτικούς τομείς, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τοπικές κοινότητες και οργανώσεις παραγωγών για την ανάπτυξη συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης (ΣΠΔ) προσανατολισμένων στην απόδοση, στο πλαίσιο του ΣΣ της ΚΓΠ για την Ελλάδα (Εθνικός ΣΣ της ΚΓΠ). Το εργαστήριο, με γνώμονα τα πορίσματα από τις δραστηριότητες RAS που περιγράφονται στις Συνιστώσες 1, 2 και 3, θα επικεντρωθεί στον προτεινόμενο ενισχυμένο ρόλο προσανατολισμένων στην απόδοση ΣΠΔ για τη στήριξη των παραγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων όσον αφορά: (i) τη συνεχή βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης τόσο σε επίπεδο αγροκτήματος όσο και σε επίπεδο τοπίου, (ii) τη συμμόρφωση με τις σχετικές νομικές απαιτήσεις, όπως επιλεγμένα συστήματα προϋποθέσεων με βάση νομοθετικές προτάσεις της ΕΕ που σχετίζονται με τη νέα ΚΓΠ·και [11] (iii) την ενίσχυση της πρόσβασης σε βιώσιμες αξιακές αλυσίδες στον αγροδιατροφικό τομέα και σε χρηματοδότηση.
Συνιστώσα 4: Προτεινόμενο Πλαίσιο Διαχείρισης Κινδύνου για τη Γεωργία
Η Τράπεζα θα παρέχει τεκμηριωμένη καθοδήγηση και αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τη διαχείριση του κινδύνου εισοδήματος στον αγροτικό τομέα, ο οποίος προέρχεται από τη μεταβλητότητα των καιρικών συνθηκών και τις διακυμάνσεις των τιμών.
Δραστηριότητα 4.1: Γεωργική ασφάλιση και αναλογιστική ανάλυση
Η Τράπεζα θα αναλύσει τον ρόλο του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στην παροχή γεωργικής ασφάλισης (που καλύπτει τις καλλιέργειες και το ζωικό κεφάλαιο), εστιάζοντας στη βιωσιμότητα του δημόσιου συστήματος του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ). Επιλεγμένες προηγούμενες εμπειρίες στην παροχή γεωργικής ασφάλισης θα αναλυθούν από την άποψη των χρηματοοικονομικών επιδόσεων, των χρηματοδοτικών και οικονομικών εξόδων, της διανομής ωφελειών (κατανομή παροχών) και των κινήτρων για προσαρμογή στους κλιματικούς κινδύνους. Θα διενεργηθεί επίσης ανάλυση των θεσμικών και νομικών κινδύνων επιλεγμένων υφιστάμενων πολιτικών γεωργικής ασφάλισης. Η Τράπεζα θα παρέχει συστάσεις στο ΥπΑΑΤ όσον αφορά τις πολιτικές και τις θεσμικές ρυθμίσεις που σχετίζονται με τη γεωργική ασφάλιση, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές από έναν επιλεγμένο αριθμό χωρών μέσου και υψηλού εισοδήματος της Ευρώπης, της Βόρειας Αμερικής και της Λατινικής Αμερικής. Επιπλέον, ως τμήμα της συνολικής αξιολόγησης της διαχείρισης γεωργικών κινδύνων στην Ελλάδα που θα διατυπωθεί στο πλαίσιο της κατωτέρω Δραστηριότητας 4.2, η Τράπεζα θα πραγματοποιήσει ανάλυση σκοπιμότητας για τη δημιουργία αμοιβαίου κεφαλαίου με σκοπό τον μετριασμό των γεωργικών κινδύνων για τους αγρότες.
Δραστηριότητα 4.2: Προτεινόμενο Στρατηγικό Πλαίσιο για τη διαχείριση κινδύνου στη γεωργία.
Η Τράπεζα θα ενοποιήσει τα πορίσματα όλων των αναλύσεων που θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις Δραστηριότητες 1.3, 1.4 και 4.1 που περιγράφονται πιο πάνω σε ένα προτεινόμενο στρατηγικό πλαίσιο για τη διαχείριση κινδύνων στη γεωργία, το οποίο θα προσδιορίσει συγκεκριμένα προτεινόμενα εργαλεία και δράσεις που θα ευθυγραμμίζονται με τις διαπιστωμένες ανάγκες της χώρας, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τις περιφερειακές διαφορές και τις διαφορές σε επίπεδο προϊόντων. Το προτεινόμενο στρατηγικό πλαίσιο θα λάβει επίσης υπόψη τις Κατευθυντήριες Γραμμές της ΚΓΠ για την ανάπτυξη εργαλείων διαχείρισης κινδύνου στο πλαίσιο του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης που θα βοηθούν τους αγρότες να διαχειρίζονται κινδύνους σχετικούς με την παραγωγή και το εισόδημα. Εκτός από το γενικό πλαίσιο, θα συμπεριληφθούν προτάσεις για συγκεκριμένες παρεμβάσεις διαχείρισης κινδύνων. Η Τράπεζα, με την υποστήριξη του ΥπΑΑΤ, θα επιζητήσει τη συμβολή σχετικών βασικών φορέων όσον αφορά το προτεινόμενο στρατηγικό πλαίσιο για τη διαχείριση κινδύνων στη γεωργία, την οποία η Τράπεζα θα λάβει υπόψη πριν οριστικοποιήσει τις συστάσεις της.
Συνιστώσα 5: Προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο για την Κλιματικά Έξυπνη Γεωργία
Η Τράπεζα θα ενοποιήσει όλες τις αναλύσεις που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των Συνιστωσών 1-4 που περιγράφονται πιο πάνω, λαμβάνοντας υπόψη επιλεγμένους κανονισμούς [12] σχεδιασμού γεωργικών επενδύσεων της ΕΕ, σε συστάσεις για πιθανές κλιματικά έξυπνες επενδύσεις στην Ελλάδα (ένα προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο για την Κλιματικά Έξυπνη Γεωργία). Επιπλέον, η Τράπεζα θα κάνει συστάσεις στο ΥπΑΑΤ σχετικά με την ενσωμάτωση των δραστηριοτήτων κλιματικά έξυπνης γεωργίας και σχεδιασμού κινδύνων στην πολιτική, καθώς και συστάσεις για τη μελλοντική υλοποίηση αυτών των δραστηριοτήτων μέσω των παρεμβάσεων που προβλέπονται στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΓΠ.
Η Τράπεζα, με την υποστήριξη του ΥπΑΑΤ, θα επιζητήσει τη συμβολή σχετικών βασικών φορέων όσον αφορά το προτεινόμενο Επενδυτικό Σχέδιο για την Κλιματικά Έξυπνη Γεωργία, την οποία η Τράπεζα θα λάβει υπόψη πριν οριστικοποιήσει τις συστάσεις της.
Κοινοποιήστε το:
Διαβάστε Επίσης