Ως ιδιαίτερα ελκυστική και ικανοποιητική κρίνεται η πρόταση του παγκοσμίου
φήμης σχεδιαστικού γραφείου των ΗΠΑ Gibbs & Cox που εστάλη και επισήμως
στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και ειδικότερα στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ).
Η πρόταση της Gibbs & Cox περιλαμβάνει την απόκτηση τεσσάρων νέων πλοίων
για το ΠΝ, τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200
ΗΝ καθώς και την ενδιάμεση λύση. Πρόκειται για μια συνολική πρόταση η οποία θα
παρατεθεί παρακάτω με γνώμονα τα στοιχεία της ίδια της Gibbs & Cox.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σχεδιαστικά γραφεία των ΗΠΑ που έχει
αναλάβει πληθώρα σχεδιάσεων νέων πλοίων για λογαριασμό του Αμερικανικού
Ναυτικού.
Αρχικά η Gibbs & Cox προτείνει τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών,
σχεδίαση η οποία βασίζεται στα Arleigh Burke του Ναυτικού των ΗΠΑ. Πρόκειται
για μια έκδοση μικρότερου εκτοπίσματος των 6750 τόνων. Τα τεχνικά
χαρακτηριστικά του πλοίου είναι τα ακόλουθα: μήκος 144 μέτρα, πλάτος 16,8
μέτρα, πλήρωμα 140 ατόμων ενώ το προωστήριο σκεύος είναι της κατηγορίας CODAG
(Combined Diesel And Gas) και αποτελείται από δύο αεριοστρόβιλους LM2500 καθώς
και δύο μηχανές DIESEL.
Αξιοσημείωτος είναι ο οπλισμός των πλοίων και κυρίως το πακέτο αισθητήρων/
ραντάρ και τακτικού συστήματος μάχης. Το πλοίο διαθέτει συνολικώς 48 κελιά
ΜΚ41 ώστε να υπάρχει επαρκές απόθεμα βλημάτων αεράμυνας καθώς και μέσης
ακτίνας. Ενδεικτικά το κάθε πλοίο μπορεί να φέρει 36 βλήματα μακράς ακτίνας
SM-2 καθώς και 48 βλήματα μέσης ακτίνας ESSM ή ESSM Block II σε
μεταγενέστερο χρόνο. Παρά το γεγονός πως προκαλεί εντύπωση και έκπληξη στη
πρόταση της Gibbs & Cox περιλαμβάνεται μέχρι και η εγκατάσταση των Scalp
Naval. Στο σημείο αυτό τίθεται το ζήτημα τα προαναφερθέντα όπλα από ποιους
εκτοξευτές θα βάλλονται.
Επίσης, στη πρόταση της ραντάρ σταθερής διάταξης περιλαμβάνεται η
εγκατάσταση του AEGIS σε συνδυασμό με ραντάρ σταθερής διάταξης. Στη πλώρη
των πλοίων υπάρχει πυροβόλο των 76 χιλιοστών Strales ενώ ο λοιπός εξοπλισμός
μάχης των πλοίων συμπληρώνεται από οκτώ κατευθυνόμενα βλήματα κατά στόχων
επιφανείας, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας (CIWS) όπως το RAM καθώς και σόναρ
μεταβλητού βάθους (VDS) και σόναρ τρόπιδας.
Επιπροσθέτως, το πλοίο διαθέτει χώρο υποδοχής και εγκατάστασης όπλου λέιζερ
όταν η σχετική τεχνολογία είναι ώριμη και επιχειρησιακώς αξιοποιήσιμη.
Τέλος, τα πλοία διαθέτουν ελικοδρόμιο και μπορούν να υποστηρίξουν τα MH-60R
του ΠΝ.
Σε γενικές γραμμές η Gibbs & Cox είναι ανοικτή και ευέλικτη στις ανάγκες
και στις απαιτήσεις του ΠΝ προσπαθώντας να καλύψει στο ακέραιο τα θέματα που
θέτει το ΠΝ.
Κλείνοντας, το παγκοσμίου φήμης σχεδιαστικό γραφείο των ΗΠΑ ως ενδιάμεση
λύση προτείνει δύο νέες κορβέτες μικρού εκτοπίσματος. Κάθε κορβέτα έχει
μήκος 84,3 μέτρα, πλάτος 10,5 μέτρα, υπηρετείται από πλήρωμα 65 ατόμων και
έχει εκτόπισμα μόλις 1600 τόνων. Φέρει τρισδιάστατο περιστρεφόμενο ραντάρ,
πυροβόλο STRALES των 76 χιλιοστών, οκτώ θέσεις εκτόξευσης για 32 ESSM, οκτώ
βλήματα επιφανείας, αντιπυραυλικό σύστημα CIWS Plalanx καθώς και σόναρ
τρόπιδας και μεταβλητού βάθους πάντα σε συνδυασμό με το ελικόπτερο MH-60R.
Ανταγωνιστικό σημείο της πρότασης της Gibbs & Cox είναι πως τόσο για τις
ΜΕΚΟ 200 ΗΝ όσο και τις παραπάνω κορβέτες που δίνονται ως ενδιάμεση λύση
προσφέρεται διετής δωρεάν τεχνική υποστήριξη (Follow On Support). Να
σημειωθεί πως για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ προσφέρονται κοινά
συστήματα ώστε να διασφαλίζεται η ομοιοτυπία με την απόκτηση των νέων
πλοίων. Η ναυπήγηση τόσο των νέων πλοίων όσο και η ενδιάμεση λύση καθώς και
ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ προτείνεται να λάβει χώρα σε ελληνικό
ναυπηγείο.
Ανακεφαλαιώνοντας, η πρόταση της Gibbs & Cox είναι εξαιρετική από κάθε
άποψη. Κατά πρώτον, προσφέρει στο ΠΝ πλοία ικανού εκτοπίσματος για
επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο με όλο το πακέτο όπλων και ραντάρ/
αισθητήρων που απαιτούνται και κυρίως σε ικανοποιητικούς αριθμούς βλημάτων.
Βέβαια για να είμαστε ακριβείς δεν γνωρίζουμε το κόστος της παραπάνω
συνολικής πρότασης. Πρόκειται για ένα παράγοντα που για να είμαστε
αντικειμενικοί και δίκαιοι δεν γνωρίζουμε, μολονότι οι εκτιμήσεις αναφέρουν
πως είναι εντός του οικονομικού προϋπολογισμού του ΠΝ που έχει θέση για τα
παραπάνω προγράμματα.
Δεύτερον, ανανεώνει μακροπρόθεσμα τον ελληνικό στόλο με συνολικά έξι νέα
πλοία καθώς και τέσσερις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Ακόμη, διασφαλίζει
την απαιτούμενη και απαραίτητη εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής και
ναυπηγικής βιομηχανίας.
Η πρόταση της Gibbs & Cox έρχεται σφήνα στη Lockheed Martin τη στιγμή
που στα τέλη Μαΐου με επικρατέστερη ημερομηνία την 24 Μαΐου καταφτάνει η
αμερικανική απάντηση στην αποστολή της LoR που στάλθηκε από την ελληνική
πλευρά.