Φέτος αυξήθηκε ο αριθμός των περιπτώσεων κατά τις οποίες οι Τούρκοι πιλότοι αρνούνται να πειθαρχήσουν στις βάσει του διεθνούς δικαίου ενέργειες αναχαίτισής τους από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. [SHUTTERSTOCK]
Το 2022 εξελίσσεται ως το χειρότερο έτος της τουρκικής επιθετικότητας εδώ και 14 χρόνια
Κλιμάκωση της επιθετικής συμπεριφοράς της Τουρκίας έναντι της χώρας μας, μέσω της έμπρακτης αμφισβήτησης της εθνικής κυριαρχίας της Ελλάδας σε αέρα και θάλασσα, καταδεικνύουν τα στοιχεία των παραβατικών ενεργειών τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών, καθώς και του πολεμικού ναυτικού και της ακτοφυλακής της γείτονος.
Χαρακτηριστικότερο όλων, ίσως, είναι το γεγονός ότι –όπως προκύπτει από τις έως τώρα εξελίξεις– η τρέχουσα θα είναι η χειρότερη χρονιά σε χρονικό βάθος 14ετίας, καθώς, βάσει όσων έχουν γνωστοποιηθεί για το διάστημα από Ιανουάριο έως και Ιούλιο, σημειώθηκαν 4.734 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Δηλαδή, μόλις 77 λιγότερες από όσες είχαν καταγραφεί ολόκληρο το έτος 2019, κατά τη διάρκεια του οποίου είχε καταγραφεί ρεκόρ παραβιάσεων (4.811) του εθνικού μας εναέριου χώρου.
Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα ορισμένα συγκεντρωτικά στοιχεία από το 2009 έως και το πρώτο επτάμηνο του τρέχοντος έτους, μέσω των οποίων ανάγλυφα αποκαλύπτεται η διαρκώς εντεινόμενη παραβατική δραστηριότητα της Αγκυρας που, όπως έχει πολλές φορές επισημανθεί από ελληνικής πλευράς στα δημόσια fora, αποτελεί διαρκή και σοβαρή απειλή για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή, ενώ παράλληλα εγκυμονεί διαρκώς κινδύνους σοβαρού ατυχήματος. Πόσο μάλλον που όλο και συχνότερα η Αγκυρα προχωρεί πλέον και σε υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Κλιμάκωση προκλήσεων
Συχνότερη η χρήση UAV από την Αγκυρα, που προχωρεί με μεγάλη συχνότητα και σε υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Ως προς αυτό, την ύπαρξη δηλαδή σοβαρού κινδύνου εξαιτίας της κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας, ενδεικτικά είναι ότι:
- Πρώτον, αυξήθηκε ο αριθμός των μαχητικών με την ημισέληνο στα φτερά τους που εισέρχονται σε περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και ελέγχου του FIR Αθηνών οπλισμένα.
- Δεύτερον, αυξήθηκε ο αριθμός των περιπτώσεων κατά τις οποίες οι Τούρκοι πιλότοι αρνούνται να πειθαρχήσουν στις βάσει του διεθνούς δικαίου ενέργειες αναχαίτισής τους από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, με αποτέλεσμα να σημειώνονται εμπλοκές – εικονικές αερομαχίες.
Οσον αφορά το πρώτο, χαρακτηριστικά σημειώνεται πως το 2019, επί συνόλου 2.118 τουρκικών μαχητικών που είχαν παραβατική συμπεριφορά, μετρήθηκαν 344 οπλισμένα. Ρεκόρ προκλητικών εισόδων στο FIR Αθηνών ή και στον εθνικό μας εναέριο χώρο είχαμε μεν το 2009 με συνολικά 3.078 τουρκικά αεροσκάφη, αλλά με «μόνο» 395 εξ αυτών να είναι οπλισμένα.
Ως προς το δεύτερο, ρεκόρ εμπλοκών (423), σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμυνας, είχαμε το 2020. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η επιλογή της Αγκυρας να στέλνει τα αεροσκάφη της, όχι μόνο μαχητικά, αλλά και –ειδικά το τελευταίο διάστημα– μη επανδρωμένα τύπου UAV, προκειμένου να πραγματοποιήσουν υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά και νησίδες. Το ρεκόρ σε αυτό το πεδίο κατεγράφη επίσης το 2020 με 376 υπερπτήσεις. Φέτος, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, έως και τον περασμένο Ιούλιο είχαμε 138 υπερπτήσεις.
Ορόσημο το 2020
Η χρονιά του 2020, πάντως, φαίνεται να αποτελεί «ορόσημο» στην τουρκική παραβατική συμπεριφορά, καθώς, εκτός από τους αιθέρες, ρεκόρ προκλητικών ενεργειών από την Αγκυρα είχαμε και στα νερά του Αιγαίου, με πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού και της ακτοφυλακής να παραβιάζουν πολλαπλώς τα εθνικά χωρικά ύδατα της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, εκείνο το έτος σημειώθηκαν 3.215 τέτοια περιστατικά. Δεύτερη σε αυτό το επίπεδο χρονιά, με τις περισσότερες δηλαδή παραβιάσεις των θαλασσίων συνόρων από το ναυτικό της γείτονος, ήταν το 2019 με 2.202 περιστατικά.
Καθημερινή