Οι «αφυπνισµένοι», σύµφωνα µε αυτή την αφελή ερµηνεία, δεν προσπαθούν να επιβάλουν µια συγκεκριµένη ιδεολογία σε κάποιους. ∆εν προσπαθούν να «ακυρώσουν» ανθρώπους µε τους οποίους διαφωνούν. Απλώς θέλουν να µας κάνουν να σταµατήσουµε να κάνουµε δυσφηµιστικές, γενικευτικές δηλώσεις για ολόκληρες οµάδες ανθρώπων. Το να είναι κανείς «αφυπνισµένος» σηµαίνει το να αντιτίθεται στα αρνητικά στερεότυπα.
Αυτή η ιδέα είναι εσφαλµένη σε πολλά επίπεδα. Εν πρώτοις, υπάρχουν βεβαίως οµάδες στην κοινωνία που µπορεί κανείς πολύ εύκολα να δυσφηµίσει χωρίς να χάσει «πόντους αφύπνισης». Αυτό καταδεικνύεται στο βιβλίο «Οι πλούσιοι στην κοινή γνώµη» του Ράινερ Ζίτελµαν, ιστορικού και κοινωνιολόγου µε έδρα το Βερολίνο. Ο Ζίτελµαν καταδεικνύει ότι ο «ανωφερής ταξισµός» είναι διαδεδοµένος στα µέσα ενηµέρωσης, στη λαϊκή κουλτούρα και διασκέδαση, και ευρύτερα στον δηµόσιο διάλογο.
Ο Ζίτελµαν δεν επιχειρεί να παίξει σε ένα δικό του παιχνίδι «πολιτικής ταυτοτήτων». Το επιχείρηµά του δεν είναι ότι οι πλούσιοι αποτελούν µια καταπιεσµένη µειονότητα στην οποία θα πρέπει να αναγνωριστεί η ιδιότητα του θύµατος. Ο ταξισµός, όπως επισηµαίνει, δεν έχει ερευνηθεί επαρκώς και στο βαθµό που έχει ερευνηθεί, η εστίαση είναι σχεδόν αποκλειστικά στον κατωφερή ταξισµό. Στη συνέχεια καλύπτει το κενό µε δική του εµπειρική έρευνα, συγκρίνοντας τέσσερις µεγάλες δυτικές χώρες: το Ηνωµένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, τη Γερµανία και τη Γαλλία, όπου οι πλούσιοι αντιµετωπίζονται µε ένα µείγµα θαυµασµού και καχυποψίας.
Πρέπει άραγε αυτό να µας αφορά ως φιλελεύθερους υποστηρικτές της ελεύθερης αγοράς; Υπερασπιζόµαστε τη διαδικασία της αγοράς, και στο πλαίσιο αυτής και το δικαίωµα να πλουτίζει κανείς µέσα από συναλλαγές στην αγορά – αλλά δεν υπερασπιζόµαστε τους «πλουσίους» καθ’ αυτούς. Γιατί λοιπόν έχει σηµασία αν οι πλούσιοι αντιµετωπίζονται µε αντιπάθεια ως καρικατούρες; Η απάντηση είναι ότι η προκατάληψη εναντίον των πλουσίων συνδέεται πολύ στενά µε κακά οικονοµικά. […].Ο Ζίτελµαν καταδεικνύει ότι οι υποστηρικτές της είναι πολύ πιο πιθανό να τρέφουν αισθήµατα εναντίον των πλουσίων.
*EΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ