Ο λόγος της επιμονής του ΠΝ για την απόκτησή τους, είναι ότι τα Arleigh Burke
δρώντας στο περιβάλλον του Αιγαίου θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν
συμπληρωματικά με άλλες μονάδες αεράμυνας
Η χώρα μας εδώ και μία σχεδόν δεκαετία, επανέρχεται σε τακτά χρονικά
διαστήματα το ενδεχόμενο της απόκτησης δύο αντιτορπιλικών κατευθυνομένων
βλημάτων κλάσης Arleigh Burke.
Το Πολεμικό Ναυτικό εκδήλωσε ουσιαστικά ενδιαφέρον το 2011, όταν σύμφωνα με
κάποια δημοσιεύματα υπήρξε αμερικανική προσφορά για την παραχώρηση δύο πλοίων
χωρίς όμως και πάλι να υπάρχει συνέχεια. Το θέμα ξαναήλθε στο προσκήνιο το
2013, στη διάρκεια της επίσκεψης του τότε Α/ΓΕΝ κ. Χρηστίδη στις ΗΠΑ, ενώ και
το 2020 συζητήθηκε έντονα το ενδεχόμενο απόκτησης 2 μονάδων από τις ΗΠΑ.
Ο λόγος της επιμονής μας, είναι ότι τα Arleigh Burke δρώντας στο περιβάλλον
του Αιγαίου θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν συμπληρωματικά με άλλες
μονάδες αεράμυνας, όπως συστοιχίες Patriot, επικοινωνώντας απευθείας μέσω
Link-16 και παρέχοντας δεδομένα στόχευσης σε απομακρυσμένους στόχους (remote
tracks) που δεν έχει εντοπίσει το ραντάρ των συστοιχιών AN/MPQ-65.
Το AN/MPQ-65 καλύπτει τομέα 120 μοιρών και η μέγιστη εμβέλειά του για στόχο με
RCS 1 τ.μ. δεν υπερβαίνει τα 100 χιλιόμετρα. Παρέχεται δηλαδή η δυνατότητα σε
έτερα συστήματα να υπερβαίνουν τις τεχνικές τους δυνατότητες, λόγος για τον
οποίο επιμένουμε πάντα στην αξία της διαλειτουργικότητας.
Η ισχύς πυρός των πλοίων με 90 βλήματα έτοιμα για βολή και ένα πανίσχυρο
ραντάρ τα καθιστά όπλο υπέρβασης όχι μόνο για το ΠΝ και τον ρόλο που θα κληθεί
να παίξει στην ΝΑ Μεσόγειο, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των P-3B, αλλά και
για τη συνολική αντιαεροπορική άμυνα της χώρας.
Ωστόσο, σύμφωνα με δηλώσεις του Αντιναυάρχου James Kilby, αξιωματικού στο
τμήμα προμηθειών του Αμερικανικού Ναυτικού, τις οποίες δημοσιεύει η αμυντική
ιστοσελίδα «DefenseNews.com» τα 21 πρώτα πλοία κλάσης «Arleigh Burke» (Flight
I) δεν πρόκειται να αποσυρθούν, αλλά θα παραμείνουν σε υπηρεσία «όσο το δυνατό
περισσότερο». Αν και εντάχθηκαν σε υπηρεσία την περίοδο 1991-1997, θα
εξαντλήσουν το συμβατικό όριο των 35 ετών υπηρεσίας, που έχει ως πρότυπο το
Αμερικανικό Ναυτικό, την περίοδο 2026-2032, δηλαδή θα έπρεπε να αρχίσουν να
αποσύρονται από το 2027 και μετά.
Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι το Αμερικανικό Ναυτικό δεν έχει τις αναγκαίες
πιστώσεις για να αντικαταστήσει τα πλοία με νέες σχεδιάσεις ή «Arleigh Burke»
νεότερων εκδόσεων.
Μάλιστα, όπως δήλωσε ο James Kilby, οι δαπάνες δεν επαρκούν ούτε για την
αναβάθμιση τους στη νεότερη έκδοση των πλοίων (Flight III). Συνεπώς, θα
παραμείνουν σε υπηρεσία και μετά το 2027, άγνωστο για πόσο.
«Ναυπηγούμε πλοία Arleigh Burke ταχύτερα απ’ ότι μπορούμε να τα
εκσυγχρονίσουμε με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα και έτσι αποφασίσαμε
να μην τα αναβαθμίσουμε, αλλά να τα διατηρήσουμε ως έχουν αφού χρειαζόμαστε τα
πλοία γιατί έχουν μεγάλη αξία για εμάς, ακόμα και αν δεν μπορούμε να τα
εκσυγχρονίσουμε λόγω μεγάλου κόστους», δήλωσε ο James Kilby στη διάρκεια του
διαδικτυακού ετήσιου συμποσίου που διοργάνωσε το SNA (Surface Navy
Association).
Συνεπώς όπως προκύπτει, με τα υπάρχοντα δεδομένα, δεν είναι εφικτό η Ελλάδα να
αποκτήσει τα Arleigh Burke από τις ΗΠΑ, τουλάχιστον μέχρι το 2027.