Η «ομπρέλα» στην Ανατολική Μεσόγειο και ο ρόλος των Αμερικανών – Ο Ναύσταθμος
και η 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα, η Ναυτική Βάση στο Κυριαμάδι και η 113
Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι βρέθηκαν σε πολεμικό συναγερμό από τις αρχές του
καλοκαιριού όταν η Άγκυρα αποφάσισε να αμφισβητήσει την Ελληνική κυριαρχία
στην Ανατολική Μεσόγειο.
Όσα διαδραματίζονται στην Ανατολική Μεσόγειο ειδικά τους τελευταίους μήνες με
την Τουρκική προκλητικότητα να χτυπά «κόκκινο» έχουν εκτινάξει στα ύψη τον
στρατηγικό ρόλο της Κρήτης για την άμυνα της χώρας και την υπεράσπιση των
κυριαρχικών της δικαιωμάτων. Οι αξιώσεις της Άγκυρας για την «γαλάζια πατρίδα»
που εκτείνεται όπως προκλητικά υποστηρίζουν οι γείτονες από το Λιβυκό πέλαγος
έως τα Δωδεκάνησα και την Κύπρο ανέδειξαν την κομβική θέση του
«αεροπλανοφόρου» της Μεσογείου και τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει το
νησί για τη φιλοξενία και ανάπτυξη ναυτικών και αεροπορικών δυνάμεων.
Ο Ναύσταθμος και η 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα, η Ναυτική Βάση στο Κυριαμάδι
και η 113 Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι βρέθηκαν σε πολεμικό συναγερμό από
τις αρχές του καλοκαιριού όταν η Άγκυρα αποφάσισε να αμφισβητήσει την Ελληνική
κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο.Πλοία επιφανείας και υποβρύχια επιχειρούν
από την πρώτη στιγμή της κρίσης με ορμητήριο την Κρήτη, ανεφοδιάζονται και
συντηρούνται παραμένοντας πάντα σε απόσταση «αναπνοής» από την «καυτή» περιοχή
και τις ανατολικές ακτές του νησιού έως την Κάρπαθο, τη Ρόδο και το
Καστελόριζο.
Σε μόνιμη εγρήγορση παραμένουν και οι δύο Πολεμικές Μοίρες 340 «Αλεπού» και
343 «Αστέρι» που επιχειρούν από τη Σούδα ενώ τα πρώτα μαχητικά τα οποία
συνήθως απογειώνονται για αναχαίτιση ανατολικά της Ρόδου είναι τα αεροσκάφη
επιφυλακής από το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Στις ανατολικές και νότιες
ακτές του νησιού βρίσκονται σχεδόν πάντα σε κατάσταση ‘’σκοπούν’’ φρεγάτες του
Στόλου ενώ και τα «φονικά» Ταχέα Σκάφη Κατευθυνόμενων Βλημάτων λαμβάνουν
θέσεις αναμονής γύρω από το νησί. Και φυσικά τα ‘’αόρατα’’ Ελληνικά υποβρύχια
όταν δεν επιχειρούν βρίσκουν καταφύγιο είτε στο Ναύσταθμο της Σούδας είτε
κοντά στις ακτές.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι παρά τις απειλές έως τώρα τουλάχιστον, η Άγκυρα
έχει επιλέξει να μην περάσει τον 28ο Μεσημβρινό και να προκαλέσει κοντά στην
Κρήτη είτε ανατολικά είτε νότια επικαλούμενη το παράνομο Τουρκο-Λιβυκό
μνημόνιο συνεργασίας. Σε περιοχή δηλαδή κοντά στις ακτές του νησιού και
εκατοντάδες μίλια μακριά τόσο από το ναύσταθμο του Ακσάζ όσο και από την
αεροπορική βάση στο Ντάλαμαν απ’ όπου επιχειρεί η Τουρκική πολεμική αεροπορία
στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Εκεί όπου η Κρήτη δίνει ξεκάθαρο πλεονέκτημα στις
Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Το Ελληνικό επιτελείο έχει μελετήσει αναλυτικά τους τελευταίους μήνες την
επιχειρησιακή εικόνα στην περιοχή και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Κρήτη
μπορεί να αναλάβει ακόμη πιο καίριο ρόλο ανάσχεσης της Τουρκικής
επιθετικότητας και να προβάλλει ως το πιο ισχυρό προκεχωρημένο οχυρό απέναντι
στις αξιώσεις των γειτόνων για επέκταση της επιρροής τους.
Η περαιτέρω αναβάθμιση του Ναυστάθμου στη Σούδα αποτελεί τον πρώτο στόχο με
προοπτική τα επόμενα χρόνια να δωθεί η δυνατότητα για μόνιμο ελιμενισμό
μεγαλύτερου αριθμού Μονάδων του Στόλου. Με δεδομένο το μεγάλο κόστος την ώρα
που το Πολεμικό Ναυτικό έχει άμεση ανάγκη από καινούργια πλοία και τα
οικονομικά είναι περιορισμένα, η συνεισφορά των Αμερικανών οι οποίοι άλλωστε
διαθέτουν ναυτική βάση στον κόλπο της Σούδας μπορεί να αποδειχθεί ως λύση. Να
επενδύσουν δηλαδή οι Αμερικανοί σε εγκαταστάσεις τις οποίες μπορούν να
χρησιμοποιούν και οι ίδιοι αλλά και το Πολεμικό Ναυτικό. Ανάλογη μπορεί να
είναι η επένδυση και στην 115 Πτέρυγα Μάχης η οποία συχνά χρησιμοποιείται για
τις ανάγκες ανεφοδιασμού και υποστήριξης ιπτάμενων μέσων των ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα το ΓΕΕΘΑ μελετά τρόπους και για την αναβάθμιση της 5ης
Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας ‘’ΚΡΗΤΩΝ’’-V Mεραρχία ‘’ΚΡΗΤΩΝ’’ τιμητικά-ώστε να
ενισχυθεί τόσο με προσωπικό όσο και με μέσα για να αποτελέσει έναν ισχυρό
σχηματισμό ταχείας αντίδρασης. Και φυσικά να μην ξεχνάμε ότι η Κρήτη φιλοξενεί
και τους πανίσχυρους Ρωσικούς S-300.