Η αμερικανική αμυντική εταιρεία Lockheed Martin συνεχίζει να επικαιροποιεί την
προσπάθειά της να κατασκευάσει τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και να
εκσυγχρονίσει τις υπάρχουσες ΜΕΚΟ, με την Ελλάδα να επιλέγει μια πορεία προς
τα εμπρός για τον επιφανειακό της στόλο μέχρι το τέλος του έτους.
Η Ελλάδα ζήτησε μια λύση τριών μερών για τον εκσυγχρονισμό του επιφανειακού
στόλου της εν μέσω αυξήσεων της ρωσικής υποβρυχιακής παρουσίας στη Μεσόγειο
Θάλασσα [σημείωση freepen.gr: προσέξτε πως ο Αμερικανός συντάκτης συνδέει την
ανάγκη εξοπλισμού της χώρας με τη ρωσική παρουσία], μετανάστευσης από την
Αφρική στη θάλασσα και έντασης με τη γειτονική Τουρκία. Το Πολεμικό Ναυτικό
θέλει να αγοράσει τέσσερις νέες φρεγάτες, να εκσυγχρονίσει την ικανότητα μάχης
των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200 κατηγορίας Hydra και να λάβει κάποια για πλοία
που θα λειτουργήσουν ως προσωρινή λύση είδους ενώ οι ΜΕΚΟ υποβάλλονται στη
διαδικασία αναβάθμισής τους.
Η Lockheed Martin – μαζί με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, πιστεύει ότι έχει μια
κερδοφόρα λύση λόγω του τρόπου με τον οποίο το Aegis Combat System θα συνέδεε
αυτές τις φρεγάτες με τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο. Ένα δίκτυο, και λόγω της
υπόσχεσης της εταιρείας να στείλει το μεγαλύτερο μέρος των κατασκευαστικών
εργασιών σε ελληνικές εταιρείες.
Επιπλέον, «ένα από τα μεγάλα οφέλη της προσφοράς των ΗΠΑ, σε σύγκριση με όλες
τις άλλες προσφορές, είναι ότι αυτό γίνεται μέσω της διαδικασίας στρατιωτικών
πωλήσεων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Η Ελλάδα έχει πραγματοποιήσει κάπου 2.000
υποθέσεις πωλήσεων με τις ΗΠΑ. Είναι μια πολύ καλά καθιερωμένη διαδικασία,
είναι μια πολύ διαφανής διαδικασία», δήλωσε στο Defense News ο Jon Rambeau,
αντιπρόεδρος της Lockheed και γενικός διευθυντής για την επιχειρηματική γραμμή
της Integrated Warfare Systems and Sensors σε τηλεφωνική συνέντευξη στις 10
Σεπτεμβρίου.
Πέντε άλλες προσφορές από Ευρωπαίους ναυπηγούς φαίνεται να είναι ακόμη σε
ανταγωνισμό, αλλά είπε ότι η πρόταση της Lockheed είναι η μόνη που αποτελεί
μέρος ενός επίσημου προγράμματος ξένων στρατιωτικών πωλήσεων και ότι
συνεπάγεται όλες τις εγγυήσεις κόστους και χρονοδιαγράμματος που θα περίμενε
το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ εάν ξόδευε τα δικά του χρήματα.
Τον Ιούνιο, το Naval News ανέφερε ότι η Ελλάδα κατονόμασε τις έξι προσφορές
στον σύντομο κατάλογό της: τη Damen της Ολλανδίας (SIGMA 11515 HN). τη Naval
Group (FDI-HN), την Ιταλική Fincantieri (FREMM), την Babcock του Ηνωμένου
Βασιλείου (Arrowhead 140), τη Γερμανική Blohm+Voss (MEKO A-200) και τη
Lockheed Martin των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ο Rambeau είπε ότι αυτές οι προσφορές έλαβαν μια αρχική κατάταξη από Έλληνες
αξιωματούχους, αλλά η παραγγελία δεν μοιράστηκε με τη βιομηχανία.
Ο Rambeau είπε επίσης ότι εάν το αμερικανικό γήπεδο κερδίσει, το Πολεμικό
Ναυτικό των ΗΠΑ θα ενεργούσε ως «θεματοφύλακας των χρημάτων της Ελλάδας» και
«θα συνάψει συμβόλαιο με τη Lockheed Martin και θα διαπραγματευτούν μαζί μας
εξίσου σκληρά σαν να το προμηθεύονταν για την αμερικανική κυβέρνηση. Και στο
τέλος της ημέρας, εάν περισσεύουν χρήματα σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με το
νόμο, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να επιστρέψουν αυτά τα χρήματα πίσω στην
Ελλάδα».
Ελπίζει ότι η εξοικείωση της Ελλάδας με τη διαδικασία FMS και με τη Lockheed
Martin, με την οποία ο ελληνικός στρατός συνεργάζεται για περισσότερα από 50
χρόνια, θα δώσει στην προσφορά μια επιπλέον ώθηση αυτό το φθινόπωρο. Οι
προσφορές αναμένονται τον Νοέμβριο, ενώ η απόφαση αναμένεται μέχρι το τέλος
του έτους.
Τι προσφέρει η Lockheed;
Ο Joe DePietro, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Lockheed Martin για
συστήματα ναυτικής μάχης και αντιπυραυλικής άμυνας, δήλωσε στο Defense News σε
συνέντευξή του τον Ιούνιο πως οι απαιτήσεις της Ελλάδας βασίζονται στην ανάγκη
για βελτιωμένο αντθυποβρυχιακό πόλεμο και διευρυμένες δυνατότητες αεράμυνας
περιοχής.
Το νέο τμήμα κατασκευής του αμερικανικού γηπέδου βασίζεται στο παράκτιο
πολεμικό πλοίο της Lockheed, το Freedom που επιχειρεί για το αμερικανικό
ναυτικό. Το LCS χρησιμοποιήθηκε επίσης ως σημείο εκκίνησης για το μικρό
πολεμιστή της Σαουδικής Αραβίας που βρίσκεται υπό κατασκευή.
Αυτή η νέα φρεγάτα, που ονομάστηκε Hellenic Future Frigate, θα επικεντρωθεί
στην έκδοση COMBATSS-21 του Aegis Combat System και θα είναι οπλισμένη με οκτώ
πυραύλους Naval Strike, πυροβόλο 76mm Strales, 11 σωλήνες Mk 41 Vertical
Launching System και 21 RIM-116 Rolling Airframe Missiles. Το πλοίο θα
περιλαμβάνει συνδεσιμότητα Link 16, Link 22 και Tactical Common Data Link,
επιτρέποντάς του να συνδεθεί μέσω δικτύου με τον υπόλοιπο ελληνικό στρατό,
δήλωσε ο DePietro στο Defense News.
Το πλοίο θα ήταν επίσης έτοιμο να δεχτεί το Κοινό Αντιαεροπορικό Modular
Missile Extended Range, το οποίο διαθέτει αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ του
πλοίου και του πυραύλου για καλύτερη στόχευση και ενημερώσεις κατά την πτήση.
Το πλοίο θα ήταν επίσης βελτιστοποιημένο για ανθυποβρυχιακό πόλεμο με πολλά
από τα συστήματα που περιλαμβάνονται στο αντίστοιχο πακέτο των LCS, εξήγησε ο
DePietro. Η σουίτα μάχης SQQ-89 θα βοηθούσε τη φρεγάτα να δώσει νόημα σε
ολόκληρη την περιοχή λειτουργίας συνδυάζοντας πληροφορίες από το σόναρ
μεταβλητού βάθους της φρεγάτας-από τη βύθιση σόναρ που χρησιμοποιήθηκαν από
ελικόπτερα MH-60R και από σόναρ τοποθετημένα σε κύτος σε άλλα πλοία του
στόλου. Αυτές οι πληροφορίες θα ενημέρωναν για την εκτόξευση ανθυποβρυχιακών
πυραύλων είτε από τη φρεγάτα είτε από τα ελικόπτερα της.
Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO, η Lockheed προσφέρει την
εγκατάσταση ενός συστήματος μάχης με βάση το Aegis που θα ενσωματώνει αυτά τα
πλοία της δεκαετίας του 1990 με τις νέες φρεγάτες, τον στόλο των ελικοπτέρων
MH-60R, τα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας και άλλα.
Ο DePietro είπε πως τα κύτη των MEKO είναι σε καλή κατάσταση, αλλά θα
χρειαστούν αναβαθμίσεις στις γεννήτριες και τις τουρμπίνες τους. Αλλά οι
κορυφαίες προτεραιότητες εκσυγχρονισμού είναι η προσθήκη ενός κοινού
συστήματος μάχης καθώς και η συμβατότητα Link 16 και Link 22.
Ο Rambeau πρόσθεσε πως η δυνατότητα δημιουργίας σύνδεσης σε ένα δίκτυο με τα
υπόλοιπα υπάρχοντα και μελλοντικά συστήματα αεροσκαφών και όπλων της Ελλάδας
«ήταν ένα σταθερό θέμα καθώς σκεφτόμαστε τις αναβαθμίσεις».
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ θα ήταν αυτό που θα προσέφερε την προσωρινή λύση –
πιθανώς μερικά πλοία που θα τεθούν εκτός υπηρεσίας θα μπορούσαν να δοθούν
προσωρινά στην Ελλάδα – μέχρι να ολοκληρωθούν οι αναβαθμίσεις των ΜΕΚΟ.
Πηγή που είναι εξοικειωμένη με την προσφορά αλλά δεν είναι εξουσιοδοτημένη να
μιλήσει για τις τρέχουσες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο χωρών, είπε στο
Defense News ότι εάν το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αποσύρει ορισμένα από τα
καταδρομικά Aegis ή LCS της κατηγορίας Freedom το 2022, όπως ζήτησε το
Κογκρέσο, τότε αυτά τα πλοία θα μπορούσαν να είναι αυτά που θα σταλούν στην
Ελλάδα ως ενδιάμεση λύση.
Τα καταδρομικά της κατηγορίας Ticonderoga διαθέτουν το Aegis Combat System που
η Lockheed προτείνει στα τμήματα της προσφοράς νέας κατασκευής και αναβάθμισης
MEKO, και τα LCS της παραλλαγής Freedom θα μοιάζουν πολύ στο σχεδιασμό με τις
νέες φρεγάτες. Kαι τα δύο έχουν μήκος 118 μέτρα, με το ίδιο κύριο κύτος,
μηχανικά και ηλεκτρικά συστήματα και μερικά από τα ίδια συστήματα μάχης.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος της ισχύος για τις ικανότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου στο
LCS προέρχεται από ένα προαιρετικό πακέτο αποστολής, αντί να ενσωματώνεται στο
κύτος.
Θεωρήσεις βιομηχανικής βάσης
Ο σχεδιασμός της Hellenic Future Frigate της Lockheed έχει σχεδόν ολοκληρωθεί
και η εταιρεία βρίσκεται σε διάφορα στάδια συνομιλιών με εταιρείες στην Ελλάδα
και σε όλη την Ευρώπη για να συζητήσει τη συμμετοχή τους στην κατασκευή και
στην προμήθεια όπλων και αισθητήρων που ζήτησε η Ελλάδα στις τεχνικές
προδιαγραφές της.
Τον περασμένο μήνα, η Lockheed ανακοίνωσε μια λίστα με τους βασικούς εταίρους
της βιομηχανίας στην πλευρά του εκσυγχρονισμού της φρεγάτας. Οι εταιρείες που
έχουν υπογράψει επίσημες συμφωνίες με τη Lockheed περιλαμβάνουν τις Oceanking
Technical and Trading, Intracom Defense Electronics, Endeavor Integrated
Solutions, Akmon, Metka, Aeroservices και ALS Naval Ship Designs.
Η Lockheed συνομιλεί με το ναυπηγείο Σκαραμαγκά στην Ελλάδα, για να
συνεργαστούν για την κατασκευή μερικών από τις τέσσερις νέες φρεγάτες εκεί,
δχετικά με τις επενδύσεις που θα γίνονταν σε εγκαταστάσεις εκεί για αυτό το
πρόγραμμα φρεγάτας · και περισσότερη πιθανή δουλειά που θα μπορούσε να
αναλάβει.
Ο DePietro είπε [ως η Lockheed είχε συνεργαστεί στο παρελθόν με ναυπηγεία στην
Ισπανία, τον Καναδά, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, καθώς και στις ΗΠΑ όταν
συνδυάστηκε με το Marinette Marine Shipyard της Fincantieri στο Wisconsin για
το πρόγραμμα LCS. Η Lockheed βοήθησε τον εκσυγχρονισμό των ξένων ναυπηγείων
για την κατασκευή πλοίων σύμφωνα με τα αμερικανικά πρότυπα, πρόσθεσε.
Ο εν εξελίξει διάλογος με το ναυπηγείο Σκαραμαγκά «μου θυμίζει πολύ τη
Μαρινέτα περίπου το 2006, και ένα μεγάλο μέρος αυτού του προγράμματος είναι η
ικανότητα να αναζωογονήσει και να ανακεφαλαιοποιήσει την ελληνική ναυπηγική
και την αμυντική της βιομηχανία, η οποία έχει καταρρεύσει εδώ και 20 χρόνια
από τις δυνατότητες που είχε τότε», είπε.
Ο Rambeau τόνισε πως μια ανάλυση της πρότασης της Lockheed δείχνει ότι περίπου
το ένα τρίτο των χρημάτων θα δαπανηθεί στις ΗΠΑ, το ένα τρίτο στην Ελλάδα και
το ένα τρίτο αλλού στην Ευρώπη. Περίπου το 70 τοις εκατό του εργατικού
δυναμικού, ωστόσο, θα πραγματοποιούνταν στην Ελλάδα για να «επιστρέψουν
χρήματα στην τοπική οικονομία».
Σύμφωνα με ένα έγγραφο της Lockheed, το πρόγραμμα φρεγάτας θα δημιουργούσε 7,7
εκατομμύρια ώρες εργασίας σε ένα πενταετές χρονοδιάγραμμα κατασκευής για το
ελληνικό εργατικό δυναμικό, με 2.500 ειδικευμένες θέσεις εργασίας μόνο στο
ναυπηγείο.
Ο DePietro είπε ότι μια σειρά επιλογών βρίσκονται υπό συζήτηση με το ελληνικό
ναυπηγείο σχετικά με τη συμμετοχή στη ναυπήγηση των πλοίων. Για όλα τα πλοία
που δεν έχουν κατασκευαστεί πλήρως στην Ελλάδα, πρόσθεσε, το ναυπηγείο
Fincantieri Marinette Marine θα μπορούσε να αναλάβει τη δουλειά χωρίς να
διαταράξει τη σειρά της παραγωγής LCS εκεί, την αρχή της κατασκευής φρεγάτας
κλάσης Constellation του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, ή το πλοίο μάχης
πολλαπλών αποστολών της Σαουδικής Αραβίας.
Πρόσθεσε ότι το ελληνικό πρόγραμμα φρεγάτας θα ωφελήσει την αλυσίδα
εφοδιασμού, όπου πολλές αλλά όχι όλες οι εμπλεκόμενες εταιρείες θα μεταβούν
στην κατηγορία Constellation που θα κατασκευάσει η Fincantieri στη Μαρινέτα.
Το Fairbanks Morse, για παράδειγμα, παρέχει τους κινητήρες των LCS αλλά δεν
είναι στο πρόγραμμα Constellation. Το Lake Shore Systems παρέχει επίσης πολλά
στοιχεία για το κύτος των LCS που δεν θα είναι στο σχεδιασμό του
Constellation.
Για εταιρείες όπως αυτές, το να διατηρούν τις γραμμές παραγωγής τους ζεστές
μέσω της εργασίας τους στο ελληνικό πρόγραμμα φρεγάτας θα ωφελούσε το Πολεμικό
Ναυτικό των ΗΠΑ επιτρέποντάς του σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα να λάβει
αποφάσεις για το πόσα ανταλλακτικά θέλει στο απόθεμα.
Από τώρα και την επίσημη υποβολή προσφορών τον Νοέμβριο, η κυβέρνηση των ΗΠΑ
ζητά έγκριση από το Κογκρέσο για την υπόθεση FMS, ενώ η Lockheed ενισχύει τις
βιομηχανικές συμφωνίες.