Οι Γάλλοι θεωρούν ότι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα μαχητικού νέας γενιάς θα πρέπει
να έχει δύο εκδόσεις, μία ακριβή και μία πιο συμφέρουσα για όλες τις χώρες της
ΕΕ
Η μάχη ανάμεσα σε Γαλλία και ΗΠΑ για την ελληνική αγορά σχετικά με την
προμήθεια αεροσκαφών 5ης-6ης γενιάς μόλις ξεκίνησε μετά την αγορά των 18
γαλλικών Rafale, τα οποία προκάλεσαν μέγα πονοκέφαλο στην Άγκυρα ως γνωστόν.
Σήμερα γαλλικές αμυντικές δημοσιογραφικές πηγές, βάζουν στο τραπέζι την
πρόθεση της Ελλάδος να αγοράσει τα αμερικανικά F-35, θεωρώντας την όλη κίνηση
ως δύσκολη για την ελληνική οικονομία, ενώ θέτουν και θέματα αναγκαιότητας για
την ελληνική πολεμική αεροπορία, προτείνοντας κάτι εντελώς νέο.
Πρόκειται για την ένταξη της Ελλάδος στο πρόγραμμα κατασκευής ευρωπαϊκού
μαχητικού νέας γενιάς, με στόχο την δημιουργία όμως δύο μοντέλων, ενός βαρέως
τύπου πιο ακριβό και εξοπλισμένο και μίας ελαφριάς έκδοσης η οποία θα
αντικαταστήσει όλα τα υπάρχοντα μαχητικά στην ΕΕ.
Οι ίδιες πηγές αφού αξιολογούν ότι η παραγωγή 40 γαλλικών Rafale για την
Ελλάδα με το άνοιγμα ειδικής γραμμής παραγωγής ως ασύμφορη για τον Έλληνα
φορολογούμενο, προτείνοντας την δημιουργία δύο εκδόσεων του αποκαλούμενου
ευρωπαϊκού μαχητικού, (μία για δικινητήριο και μία για μονοκινητήριο) ώστε να
γίνει προσιτή από όλες τις χώρες της ΕΕ και την Ελλάδα φυσικά.
Ως πρώτο εμπόδιο εισόδου της Ελλάδος στο αρχικό πρόγραμμα του νέου μαχητικού
στην αρχική του μορφή, θέτουν οι Γάλλοι τις σκληρότατες διαπραγματεύσεις
μεταξύ Γαλλίας-Ισπανίας-Γερμανίας για το αποκαλούμενο βιομηχανικό μερίδιο,
του προγράμματος SCAF, το οποίο έχει “κλειδώσει”.
Το δεύτερο εμπόδιο είναι το κόστος συμμετοχής μιας χώρας σαν την Ελλάδα που
παλεύει να εξέλθει μιας τρομερής οικονομικής κρίσης εδώ και μια
δεκαετία.
Για αυτό προτείνουν την δημιουργία ενός μαχητικούς 5ης-6ης γενιάς “ελαφριάς
μορφής”, η οποία θα αντικαταστήσει όλα τα υπάρχοντα μαχητικά F-16, RAFALE,
GRIPEN σε λίγα χρόνια, με ένα νέο υπερσύγχρονο μονοκινητήριο μαχητικό
ευρωπαϊκής κατασκευής, μέσω του υπάρχοντος προγράμματος SCAF, με την
ενσωμάτωση νέων εταίρων (Ελλάδα, Βέλγιο κά).
Το Future Combat Air System (FCAS)/ Système de Combat Aérien Futur (SCAF)
είναι η απάντηση της ΕΕ στο αμερικανικό F-35.
Μεταξύ των εταιρειών που συνεργάζονται στο πρόγραμμα είναι οι MBDA, Thales,
Safran και MTU.
Το νέο μαχητικό αναμένεται να πετάξει για πρώτη φορά το 2026. Εμφανισιακά
έχει κάποια κοινά στοιχεία με το F-35, αν και είναι δικινητήριο, αντίθετα με
το αμερικανικό μαχητικό.
Το μαχητικό φαίνεται να έχει σχεδιασμό «cranked kite» στα φτερά, που αυξάνει
τον χώρο για αποθήκευση καυσίμου και όπλων εσωτερικά του αεροσκάφους, για
μείωση του ίχνους του στα ραντάρ.
Το αεροσκάφος, βάσει του ομοιώματος, θα είναι μεγαλύτερο από το Rafale, το
οποίο προορίζεται να διαδεχτεί, μαζί με το Eurofighter και τα αμερικανικά
μαχητικά.
Οι Γάλλοι γνωρίζουν ότι όπως η Βρετανία το 1940 “χτύπησε” την Γερμανία στον
αέρα και την θάλασσα, έτσι θα προετοιμάζει να πράξει και η Ελλάδα στην
Τουρκία, αφού το Αιγαίο θα είναι το πιθανό πεδίο μάχης με τους Τούρκους σε
μια μελλοντική ενδεχόμενη σύρραξη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο εκσυγχρονισμός των ενόπλων δυνάμεών της Ελλάδος
εμπεριέχει και την πρόθεση αγοράς νέων αεροσκαφών F-35 και Rafale.
Το αμερικανικό μαχητικό F-35 έχει κάθε πιθανότητα να προσγειωθεί στο
ελληνικό έδαφος, όπως ακριβώς και το Rafale, για αυτό έχει ξεκινήσει μια
μάχη κολοσσών με επίκεντρο την χώρα μας.
Στο πρόγραμμα αυτό η απόκτηση 40 νέων μαχητικών αεροσκαφών γαλλικής
κατασκευής “μακροπρόθεσμα” όπως και η αγορά αμερικανικών αεροσκαφών 5ης
γενιάς, είναι μέσα στα ίδια πλαίσια διαβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα και
υπουργός άμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος.
Τέλος στο δίλημμα F-35 ή SCAF που θέτουν οι Γάλλοι ειδικοί, θα προτείναμε το
γνωστό και αξιόπιστο τρόπο επιλογής, που αφορά την αξιολόγηση από Έλληνες
αξιωματικούς όλων των προσφορών, και την επιλογή της καλύτερης και πιο
συμφέρουσας πρότασης για την χώρα μας.