Ένοπλες Δυνάμεις – Εξοπλιστικά: Από μέρα σε μέρα στη Βουλή οι συμβάσεις –
Συνολικά 44 πανίσχυρες τορπίλες θα παραλάβει ο ελληνικός Στόλος – Τι κερδίζει
η χώρα μας στον «αθόρυβο πόλεμο» του Αιγαίου – Εκσυγχρονίζονται και τα 38
F-16C/D Block 50 σε επίπεδο F-16 Block 50+Adv.
Με συνεχή εξοπλιστική ενίσχυση απαντά η Ελλάδα στην επιθετική τακτική του
τουρκικού καθεστώτος και στο αίτημα για αποστρατικοποίηση νησιών.
Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία στο ελληνικό «Πεντάγωνο» προχωρούν με
ταχύτατες, στοχευμένες και μεθοδικές κινήσεις, τόσο στην αγορά νέων και
σύγχρονων οπλικών συστημάτων όσο και στην ενίσχυση αλλά και αναβάθμιση των
παλαιών.
Δεν είναι μόνο η Πολεμική Αεροπορία, που έβαλε μέσα σε χρόνο – ρεκόρ στη
φαρέτρα της τα πανίσχυρα γαλλικά μαχητικά Rafale. Τόσο το Πολεμικό Ναυτικό,
όσο και ο Στρατός Ξηράς θα ενισχυθούν σε τομείς που «πονάνε» και απαιτούνται
άμεσες παρεμβάσεις.
«Αστακοί» τα ελληνικά υποβρύχια
Όπως έχουμε επισημάνει, την… μερίδα του λέοντος από το «πακέτο» των
εξοπλιστικών θα πάρει το Πολεμικό Ναυτικό, μιας και αποτέλεσε την αιχμή του
δόρατος απέναντι στην Τουρκία στην κρίση του 2020 με την Τουρκία στην
Ανατολική Μεσόγειο και οι ανάγκες ενίσχυσης είναι αναμφισβήτητα τεράστιες
και απαιτείται να υλοποιηθούν άμεσα. Ο ελληνικός Στόλος, αθόρυβα και με
απόλυτο επαγγελματισμό κατάφερε να κυριαρχήσει στο Αιγαίο και την Ανατολική
Μεσόγειο επί έξι και πλέον μήνες, με τις μονάδες επιφανείας και τα ελληνικά
υποβρύχια να παραδίδουν μαθήματα ναυτοσύνης αλλά και ψυχραιμίας.
Το μεγάλο όπλο της χώρας μας, τα πανίσχυρα ελληνικά υποβρύχια, συνεχίζουν να
αποτελούν το μεγάλο φόβο των Τούρκων, με τους «αόρατους κυνηγούς» να έχουν
προκαλέσει νευρικό κλονισμό στο τουρκικό καθεστώς. Αφενός γιατί παραμένουν
«αόρατα» και αφετέρου γιατί τα ελληνικά ελικόπτερα και αεροσκάφη
ανθυποβρυχιακού πολέμου έχουν μετατραπεί σε εφιάλτες για τα τουρκικά
υποβρύχια.
Ένα χρόνο σχεδόν μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στο
υποβρύχιο Type 214 «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» την 28η Οκτωβρίου όπου ανακοίνωσε την
προμήθεια νέων γερμανικών τορπιλών για τα ελληνικά υποβρύχια, η σύμβαση
φτάνει τις επόμενες μέρες στο ελληνικο Κοινοβούλιο. Ήταν κανονικά να φτάσει
στις 15/09, ωστόσο, ένα προσωπικό πρόβλημα του Αρχηγού ΓΕΑ, Αντιπτέραρχου
Γεωργίου Μπλιούμη, ανάγκασαν τον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο να
μεταθέσει για τις επόμενες μέρες την ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της
Βουλής.
Πρόκειται για την τελική σύμβαση για την προμήθεια συνολικά 44 τορπιλών
βαρέος τύπου, DM2A4, για τη χρήση από τα υποβρύχια 214 του Πολεμικού
Ναυτικού, αλλά και τα παλαιότερα τύπου 209.
Με την απόκτησή τους εκτινάσσονται κατακόρυφα οι επιχειρησιακές
δυνατότητες των ελληνικών υποβρυχίων και του Πολεμικού μας Ναυτικού. Οι
νέες τορπίλες έχουν τη δυνατότητα να εξαπολύονται από πολύ μεγαλύτερες
αποστάσεις, να κατευθύνονται με απόλυτη ακρίβεια, να μην επηρεάζονται από
αντίμετρα και να προκαλούν σοβαρότερη καταστροφή, αφού μεταφέρουν αυξημένη
ποσότητα εκρηκτικής ύλης.
Πιο συγκεκριμένα, η DM2A4 είναι τορπίλη ενσύρματης καθοδήγησης των 533
χλστ. και είναι διπλού ρόλου, δηλαδή μπορεί να προσβάλει σκάφη επιφανείας
όσο και υποβρύχια. Η DM2A4 κινείται από ηλεκτροκινητήρα με ενέργεια που
παρέχεται από συσσωρευτές. Φέρει κεφαλή 260 χλγρ. υψηλής εκρηκτικότητας
PBX (Polymer-bonded explosive) πολυμερούς συνδεδεμένου εκρηκτικού, με
ισοδύναμη ισχύ 460 χλγρ. ΤΝΤ, ενώ ανάλογα με την έκδοση είναι ικανή για
επίτευξη μέγιστης ταχύτητας της τάξης των 50 κόμβων και εμβέλεια έως και
50 χλμ. Η καθοδήγηση της DM2A4 είναι συνδυασμός από ενσύρματη καθοδήγηση
(μέσω οπτικής ίνας, κάτι που την κάνει την πρώτη επιχειρησιακή τορπίλη που
καθοδηγείται από οπτική ίνα) και ενεργού και παθητικού σόναρ και
μαγνητικού πυροσωλήνα.
Η DM-2A4 διαθέτει και μια ειδική έκδοση με ένα σύνολο ηλεκτρικού
συσσωρευτή με μόνο “wake homing” ικανότητα, δηλαδή προσανατολισμού
ακολουθώντας τα απόνερα του πλοίου. Σε περίπτωση αποκοπής του καλωδίου της
οπτικής ίνας η τορπίλη διαθέτει δυνατότητα αυτόνομης συνέχισης εμπλοκής
του στόχου.
Αναβαθμίζονται και τα F-16 Block 50 σε F-16 Block 20+Adv
Εκτός από το πρόγραμμα απόκτησης νέων τορπιλών για τα ελληνικά υποβρύχια,
από την Αρμόδια Επιτροπή της Βουλής περνά σήμερα (15/09) και το πρόγραμμα
εκσυγχρονισμού 38 ελληνικών μαχητικών F-16C/D Block 50 από τις Πολεμικές
Μοίρες 341 «ΒΕΛΟΣ» και 347 «ΠΕΡΣΕΑΣ», τα οποία θα εξελιχθούν σε F-16 block
50+ adv. Πρόκειται για μαχητικά με ηλικία 23 – 25 ετών και κατά συνέπεια η
αναβάθμιση θεωρείται επιβεβλημένη. Όλα σχεδόν τα απάρτια τα οποία
προβλέπει το σχέδιο αναβάθμισης θα προέρχονται από τα 84 F-16 Block52+ τα
οποία ήδη εξελίσσονται σε Viper.
Η διαδικασία αναβάθμιση των F-16 block 50 αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα,
με την Πολεμική μας Αεροπορία να αναλαμβάνει η ίδια την υλοποίηση του
απαιτητικού προγράμματος, σε συνεργασία φυσικά με την κατασκευάστρια
αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin. Οι εργασίες μάλιστα θα
πραγματοποιηθούν στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Αγχίαλο, με τους Έλληνες
μηχανικούς να είναι σε συνεχή επικοινωνία με τις ΗΠΑ.
Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 θα διαρκέσει περίπου 6 χρόνια και εκτιμάται
πως θα ολοκληρωθεί παράλληλα με αυτή των 84 VIPER, δηλαδή το 2027 – 2028.
Όσο για το κόστος, αναμένεται να αγγίξει τα 500 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζουμε πως το πρόγραμμα είχε εισαχθεί προς συζήτηση στην τελευταία
Επιτροπή του καλοκαιριού, ωστόσο η συζήτηση αναβλήθηκε με πρωτοβουλία του
υπουργού Άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου, προκειμένου να υπάρχει απόλυτη
διαφάνεια και ξεκάθαρες απαντήσεις στις ερωτήσεις βουλευτών της
Αντιπολίτευσης.
Ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος αναμένεται να ενημερώσει σήμερα
(15/09) την Επιτροπή Εξοπλιστικών για την υλοποίηση της προμήθειας και στη
συνέχεια να δώσει το έναυσμα για την ταχύτερη δυνατή παράδοση των 44
τορπιλών για τα υποβρύχια, αλλά και των 38 μαχητικών αεροσκάφων F-16 Block
50+Adv που μαζί με τα 24 Rafale, τα 84 F-16 Viper και τα Mirage 2000-5 θα
αποτελέσουν τη βασική δύναμη κρούσης της Πολεμικής Αεροπορίας.