Τι έγινε τελικά; Η πρόταση των Αμερικανών αποδείχτηκε, χωρίς υπερβολές,
απογοητευτική. Περιμέναμε σχεδόν δύο μήνες τους Αμερικανούς να στείλουν LOA
στο LOR που είχε στείλει η Αθήνα και τελικά ήρθε ο Αμερικανός πρεσβευτής,
Τζέφρι Πάιατ για να μας δώσει ακριβώς την ίδια πρόταση, ίσως και χειρότερη.
Τι εννοούμε; Οι Αμερικανοί έδωσαν στον υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο
πρόταση που αφορά τις φρεγάτες MMSC, ενώ για ενδιάμεση λύση προτείνουν τις
παροπλισμένες για τον αμερικανικό Στόλο φρεγάτες τύπου Perry καθώς και
αποβατικά σκάφη τύπου Island.
Οι Αμερικανοί επιφυλάσσονται για καλύτερη πρόταση στην απάντηση που θα
έρθει στο ελληνικό Letter of Request, το οποίο όμως – όπως είπαν οι
Αμερικανοί – θα φτάσει στην Αθήνα… τον Σεπτέμβριο! Από πού πηγάζει άραγε η
βεβαιότητα της Ουάσινγκτον ότι δεν θα έχουμε επιλέξει φρεγάτες μέχρι τον
Σεπτέμβριο; Σίγουρα μια τέτοια εξέλιξη θα έθετε σε κίνδυνο την άμυνα της
χώρας, με δεδομένη την γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή. Τα γεγονότα
άλλωστε του 2020, με τους Τούρκους να βγάζουν το Στόλο τους στο Αιγαίο και
την Ανατολική Μεσόγειο, δεν επιτρέπουν περαιτέρω αδράνεια. Το Πολεμικό
Ναυτικό χρειάζεται φρεγάτες και μάλιστα άμεσα. Όχι «τύπου» φρεγάτες για
παράκτια άμυνα, αλλά φρεγάτες πανίσχυρες που θα ελέγχουν και το Αιγαίο και
την Ανατολική Μεσόγειο, με πανίσχυρο οπλισμό και υπερσύγχρονα συστήματα.
Τονίζουμε επίσης, πως ακόμα και από οικονομικής πλευράς, η αμερικανική
πρόταση δεν είναι καθόλου συμφέρουσα. Αντιθέτως, οι φρεγάτες MMSC είναι
πανάκριβες και δεν προσφέρουν στο ελάχιστο αυτά που προσφέρουν οι
ευρωπαϊκές.
Ακόμα και πηγές του υπουργείου Άμυνας εκφράζουν την έκπληξή τους για την
αμερικανική πρόταση, προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουν τις προθέσεις των
Αμερικανών. Όπως και να ‘χει, το σίγουρο είναι πως η αμερικανική πρόταση
δεν ικανοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό και έχει τεθεί στην τελευταία θέση των
προτιμήσεων του ΓΕΝ.
Πριν λίγο καιρό, όταν η γαλλική εταιρεία Naval Group είχε καταθέσει την
πρότασή της για τις πανίσχυρες φρεγάτες FDI Belh@rra, δίνοντας ως
ενδιάμεση λύση την αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και η
ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville, είχα γράψει ο ίδιος πως
πρόκειται για «αυτογκόλ» του Παρισιού και πως η εξαιρετική κατά τα λοιπά
πρόταση αδικείται λόγω των συγκεκριμένων πλοίων.
Προφανώς, περιμένα και ο ίδιος ένα καλύτερο πλοίο από τον γαλλικό στόλο
για να βοηθήσει το Πολεμικό μας Ναυτικό και όχι πλοία 25ετίας. Η αλήθεια
είναι όμως πως οι Γάλλοι δεν θα μπορούσαν να αποδεσμεύσουν φρεγάτες FREMM,
όπως θα επιθυμούσε ιδανικά η Ελλάδα, μιας και αποτελούν την βασική μονάδα
κρούσης του γαλλικού Στόλου, ενώ και οι φρεγάτες LaFayette, για να
ενισχυθούν με τον οπλισμό που επιθυμεί το Πολεμικό μας Ναυτικό, θα
χρειαζόταν πολύς χρόνος και η Ελλάδα θέλει άμεσα πλοία στο Στόλο της.
Τελικά, όπως όλα δείχνουν το κομμάτι της ενδιάμεσης λύσης «αποκόπτεται»
από τη συνολική πρόταση και το Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζεται να αποφασίσει
για το καλύτερο πλοίο που θα αποτελέσει τη βασική μονάδα κρούσης του
Στόλου μας για τα επόμενα 40 χρόνια.
Οι Γάλλοι λοιπόν και οι Belh@rra δικαίως είναι στην κορυφή της λίστας του
ΓΕΝ, μιας και οι δυνατότητές τους είναι ασυναγώνιστες. Η αναθεωρημένη
μάλιστα πρόταση της Naval Group αφορά τη δυνατότητα προσθήκης εκτοξευτήρων
SYLVER70. Αποδέσμευση δηλαδή των στρατηγικών βλημάτων SCALP NAVAL με
βεληνεκές που ξεπερνά τα 500 χλμ. Πύραυλοι δηλαδή οι οποίοι έχουν
δυνατότητα να χτυπήσουν μέχρι… Άγκυρα!
Υπενθυμίζουμε πως η εναέρια έκδοση των πυραύλων SCALP βρίσκεται και στο
οπλοστάσιο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, στα ικανότατα Mirage 2000-5, ενώ
οι SCALP βρίσκονται και στην φαρέτρα των πανίσχυρων Rafale.
Αναμφισβήτητα, οι πανίσχυρες FDI Belh@rra HN αποτελούν ένα υπερόπλο στα
χέρια οποιασδήποτε χώρας, μιας και βασίζεται στην υψηλή τεχνολογία, τις
μεγάλες δυνατότητες στην αντιαεροπορική άμυνα περιοχής αλλά και τον
ανθυποβρυχιακό πόλεμο, με το πρώτο πλοίο να μπορεί να παραδοθεί στην
Ελλάδα το 2025. Είναι προφανές ότι οι Γάλλοι θέλουν να σβήσουν οποιαδήποτε
σκέψη υπάρχει στο Πολεμικό Ναυτικό και την ελληνική κυβέρνηση για αγορά
φρεγατών από άλλη χώρα. Έχουν εξαιρετικών δυνατοτήτων πλοία και ένα πολύ
ισχυρό γεωπολιτικό αποτύπωμα.
Οι αξιόπιστες ολλανδικές φρεγάτες Sigma και το… κόλπο με τις «M»
Oι Ολλανδοί κινούμενοι στρατηγικά, μεθοδικά και έχοντας ένα εξαιρετικών
δυνατοτήτων πλοίων να προτείνουν, τη φρεγάτα Sigma 11515, πλασαρίστηκαν
σταδιακά στις πρώτες θέσεις.
Βεβαίως, οι Sigma δεν φέρουν τους πανίσχυρους Scalp Naval, ωστόσο το
κόστος τους είναι πολύ χαμηλό και έτσι η πρόταση γίνεται ιδιαιτέρως
ελκυστική.
Εκεί που οι Ολλανδοί έπαιξαν έξυπνα είναι το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης,
προτείνοντας 2 φρεγάτες «Μ» από το Ολλανδικό Ναυτικό, αφού πρώτα
συντηρηθούν και αναβαθμιστούν. Πρόκειται για δύο πλοία κλάσης Karel
Doorman, γνωστές και ως M, την Van Speijk(F828) και την Van Amstel(F831)
οι οποίες επιχειρούν για το Ολλανδικό Βασιλικό ναυτικό από τα μέσα της
δεκαετίας του 90’. Πρόκειται για «σκαριά» γνώριμα στο Πολεμικό Ναυτικό,
μιας και αποτελούν εξέλιξη των φρεγατών S, τις οποίες διαθέτει στο
οπλοστάσιό του ο Ελληνικός Στόλος από τις αρχές της δεκαετίας του 80’.
Φρεγάτα Μ του ολλανδικού ναυτικού, ως ενδιάμεση λύση
Οι δύο Karel Doorman ενδιαφέρουν ιδιαίτερα το Πολεμικό Ναυτικό αφού σε
περίπτωση απόκτησής τους σε χρόνο ρεκόρ θα μπορούν τα τις στελεχώσουν
πληρώματα από φρεγάτες S τις οποίες θα αποσύρει ο Στόλος.
Μάλιστα, το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού που μετέβη στο Άμστερνταμ για
την αξιολόγηση των μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου «Μ» φέρεται να
διαπίστωσε πως τα σκάφη είναι σε καλή κατάσταση και μπορούν να βοηθήσουν
το Στόλο μας. Επίσης, υπάρχει πληροφορία πως εκτός των δυο Ολλανδικών
φρεγατών τύπου «Μ», έχει πέσει στο τραπέζι και το ενδεχόμενο απόκτησης για
ακόμη δυο φρεγάτες «Μ» των Βέλγων, σε πολύ καλή τιμή, γεγονός που
καλοβλέπει το ΓΕΝ.
Υπάρχει και το σενάριο βέβαια, η Ελλάδα να κινηθεί μόνο για την απόκτηση
των φρεγατών «Μ» από τους Ολλανδούς, ως ξεχωριστό κομμάτι, όπως τονίσαμε
και πιο πάνω και προχωρώντας στην απόκτηση φρεγατών από άλλη χώρα. Ωστόσο,
αν αποφασίσει να πάρει τις «M» ως ενδιάμεση λύση, τότε το πιθανότερο είναι
πως το Ναυτικό μας θα καταλήξει και στις Sigma.
Θα γίνει η… έκληξη;
Όπως τονίζουν στρατιωτικές πηγές, όλες οι ευρωπαϊκές προτάσεις ικανοποιούν
τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, με ορισμένες να έχουν ένα
προβάδισμα. Αναφέραμε του Γάλλους και τους Ολλανδούς γιατί έχουν το κάτι
παραπάνω και έχουν ξεχωρίσει, όμως αυτό δεν σημαίνει πως οι Βρετανοί, οι
Ισπανοί, οι Ιταλοί και οι Γερμανοί δεν έχουν να παρουσιάσουν εξαιρετικών
δυνατοτήτων πλοία.
Υπενθυμίζουμε πως οι Γερμανοί προτείνουν τις A200 και A300 μαζί με 2
υποβρύχια Type 214, οι Άγγλοι τις φρεγάτες Type 31, οι Ισπανοί τις F110
και οι Ιταλοί τις FREMM, σχεδίασης της εταιρείας Fincantieri.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι η βρετανική πρόταση της εταιρείας
Babcock για την φρεγάτα Arrowhead 140 εξατάζεται και μάλιστα «ζεστά» από
το ΓΕΝ. Μπορεί όμως να γίνει και η… έκπληξη!
Για τις προτάσεις των Γερμανών και των Ισπανών, αν και έχουν να κάνουν με
πολύ αξιόλογα πλοία, υπάρχει μια διστακτικότητα για τις στενές σχέσεις με
την Τουρκία και την στάση κατά της Ελλάδας που κράτησαν στις Συνόδους
Κορυφής και ενώ το Oruc Reis έπλεε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Εκτιμάται πως τις επόμενες 15 μέρες, εκτός απροόπτου, θα έχουμε την
οριστική απόφαση. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκινήσει την τελική αξιολόγηση
όλων των προτάσεων που έχουν κάνει οι «μνηστήρες» και ο Αρχηγός ΓΕΝ,
Αντιναύαρχος Στυλιανό Πετράκης ετοιμάζει την τελική του εισήγηση προς τον
υπουργό Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Κλείνοντας, τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το Πολεμικό Ναυτικό
χρειάζεται ενίσχυση και μάλιστα άμεσα. Όσοι απεργάζονται σχέδια για νέες
παρατάσεις και αδικαιολόγητες αναμονές, ας είναι έτοιμοι να υποστούν τις
αντιδράσεις της κοινής γνώμης, για να μην μιλήσουμε για συνέπειες που
μπορεί να γίνουν επικίνδυνες, αν η Τουρκία αποφασίσει να ακολουθήσει την
περσινή επιθετική τακτική.