Την απόσυρση της ρύθμισης σε σχέδιο νόμου του υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία καταργείται η δυνατότητα να λειτουργούν τμήματα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ στα σχολεία των δήμων, ζητά ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, με επιστολή που απέστειλε στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Όπως σημειώνει ο Σίμος Δανιηλίδης, «η ενέργεια αυτή, με τη συνενοχή δύο αναρμόδιων με την Τοπική Αυτοδιοίκηση υπουργείων, του Υπουργείου Εργασίας και του Υπουργείου Παιδείας, πλήττει ευθέως τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ και αποδεικνύει περίτρανα τη ταύτιση της ηγεσίας των δύο αυτών Υπουργείων με όσους εκφράζουν ένα ανεξήγητο μίσος εναντίον σημαντικών δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
«Πρόκειται για ρύθμιση που ταυτίζεται με ακραίες, σταλινικού τύπου πρακτικές, που ικανοποιεί από τη μία δογματικές, οπισθοδρομικές και αναχρονιστικές συνδικαλιστικές απόψεις, που θέλουν το σχολείο απολύτως απομονωμένο από την τοπική κοινωνία, τη Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, θαρρείς και είναι ατομική, ιδιωτική τους περιουσία, και από την άλλη ιδιωτικά συμφέροντα, δίνοντας την ευκαιρία σε επιχειρηματίες να τρίβουν τα χέρια τους και να καραδοκούν να κερδοσκοπήσουν εις βάρος της ελληνικής οικογένειας», τονίζει μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης στην επιστολή του, την οποία κοινοποίησε στους αρχηγούς των κομμάτων, τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και στα προεδρεία της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔ-ΚΜ.
Ο Σίμος Δανιηλίδης καλεί τον πρωθυπουργό να τηρήσει τις εξαγγελίες του «για ανοιχτά στην κοινωνία σχολεία, αυτοδιοικούμενα, σχετιζόμενα με την τοπική κοινωνία και την Τ.Α., όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες», και να αποτρέψει «κάθε προσπάθεια να τιναχθούν στον αέρα κοινωνικές δομές που στήριζαν και στηρίζουν εδώ και μία εικοσαετία την ελληνική οικογένεια και ειδικά των χαμηλών εισοδημάτων και των ευάλωτων ομάδων, δηλαδή 1.000.000 και πλέον πολίτες, παρέχοντας παράλληλα ετησίως υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά».
Σε διαφορετική περίπτωση, όπως τονίζει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών «σύσσωμη η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει, μετά τις ομόφωνες αποφάσεις των συλλογικών της οργάνων, να προσφύγει στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια και να προσβάλει τη ρύθμιση αυτή, καθώς αντίκειται στο συνταγματικά κατοχυρωμένο τεκμήριο αρμοδιότητας υπέρ των δήμων για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και καταλύει την αρχή της εγγύτητας του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ)».
Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει τα εξής:
«Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ,
»Με μεγάλη έκπληξη διαπιστώσαμε πως στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» εισήχθη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία αποκλείεται η δυνατότητα χρήσης σχολικών κτιρίων ως Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) και Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία (ΚΔΑΠμεΑ).
»Η ενέργεια αυτή, με τη συνενοχή δύο αναρμόδιων με την Τοπική Αυτοδιοίκηση υπουργείων, του Υπουργείου Εργασίας και του Υπουργείου Παιδείας, πλήττει ευθέως τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια των ΟΤΑ και αποδεικνύει περίτρανα τη ταύτιση της ηγεσίας των δύο αυτών Υπουργείων με όσους εκφράζουν ένα ανεξήγητο μίσος εναντίον σημαντικών δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
»Είναι αλήθεια πως τα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ, που πρώτη εμπνεύστηκε και ξεκίνησε η Τοπική Αυτοδιοίκηση, άνοιξε την όρεξη των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, τα οποία βλέπουν πως οι δήμοι συγκεντρώνουν την προτίμηση της πλειοψηφίας των πολιτών-ωφελούμενων των προγραμμάτων ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ.
»Αυτά, λοιπόν, τα συμφέροντα επιδιώκουν να αποκλείσουν με κάθε τρόπο τη Τοπική Αυτοδιοίκηση από την πρόσβαση σε τέτοια προγράμματα.
»Έχοντας βρει συμμάχους και υπάκουους εντολοδόχους στα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας, προωθούν ρυθμίσεις που εκ των πραγμάτων εκδιώκουν τη Τοπική Αυτοδιοίκηση από ένα σημαντικό κοινωνικό και εκπαιδευτικό τομέα.
»Ο στόχος τους είναι ένας: περισσότερο και εύκολο κέρδος.
»Εμπόδιό τους είναι ένα: οι δήμοι.
»Ο τρόπος είναι ένας: αποκλεισμός των δήμων δια νόμου.
»Πώς, λοιπόν, εκδιώκονται οι δήμοι με μία απλή νομοθετική ρύθμιση αποκλεισμού των σχολικών κτιρίων από την ίδρυση και λειτουργία των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ;
»Κύριε Πρωθυπουργέ,
»Τα σχολεία είναι περιουσία των δήμων και του λαού.
»Τα σχολεία αξιοποιούνται προκειμένου να είναι χώροι εκπαίδευσης, γνώσης, μάθησης, δημιουργικής απασχόλησης, περιβαλλοντολογικής εκπαίδευσης, αθλητισμού και πολιτισμού.
»Κανείς δεν μπορεί να περιορίζει τη χρήση τους και να απαγορεύει την αξιοποίηση των εγκαταστάσεών τους.
»Είναι γνωστό πως όλοι οι δήμοι της χώρας αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις, όταν αυτές δεν χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για τη λειτουργία ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠμεΑ, μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου.
»Σήμερα, άνω του 80% των δημοτικών ΚΔΑΠ λειτουργεί σε σχολικά κτίρια, σε σύγχρονες και επαρκέστατες εγκαταστάσεις με άρτια υποδομή και εξοπλισμό, που έχει προσφερθεί από τους Δήμους.
»Με τη ρύθμιση αυτή οι δημοτικές δομές θα κλείσουν, θα σταματήσουν να παρέχονται υπηρεσίες σε 100.000 και πλέον οικογένειες και θα οδηγηθούν στην ανεργία 3.000 εργαζόμενοι που διαθέτουν υψηλά προσόντα και αξιόλογη εμπειρία.
»Πρόκειται για ρύθμιση που ταυτίζεται με ακραίες, σταλινικού τύπου πρακτικές, που ικανοποιεί από τη μία δογματικές, οπισθοδρομικές και αναχρονιστικές συνδικαλιστικές απόψεις, που θέλουν το σχολείο απολύτως απομονωμένο από την τοπική κοινωνία, τη Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, θαρρείς και είναι ατομική, ιδιωτική τους περιουσία, και από την άλλη ιδιωτικά συμφέροντα, δίνοντας την ευκαιρία σε επιχειρηματίες να τρίβουν τα χέρια τους και να καραδοκούν να κερδοσκοπήσουν εις βάρος της ελληνικής οικογένειας.
»Πρόκειται για ρύθμιση αντίθετη στο άρθρο 102 του Συντάγματος, στις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και του «Καλλικράτη» και στις ομόφωνες αποφάσεις της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, αφού είναι γνωστό πως τα σχολικά κτίρια αποτελούν περιουσία των ΟΤΑ Α’ Βαθμού, νομίμως καταχωρημένα στο Κτηματολόγιο στο όνομα εκάστου δήμου και η διάθεση και παραχώρησή τους αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων καθώς άπτονται των τοπικών υποθέσεων.
»Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η λειτουργία εδώ και τόσα χρόνια Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης σε σχολικά κτίρια, πέραν του σχολικού ωραρίου αφενός συνέβαλε στη μέγιστη αξιοποίησή τους, με σειρά εκπαιδευτικών και άλλων δράσεων, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, και αφετέρου γινόταν με τήρηση όλων των προβλεπόμενων προϋποθέσεων (μη παρεμπόδιση της λειτουργίας του σχολείου, αποκατάσταση ζημιών ή δαπανών που γίνονται κατά την χρήση των σχολικών χώρων, καθαρισμός και απολυμάνσεις των χώρων και σεβασμός του χώρου του σχολείου). Επισημαίνουμε, δε, πως με ευθύνη των δήμων αναβαθμίστηκε στα σχολικά αυτά κτίρια ο εξοπλισμός (Η/Υ, αθλητικά όργανα, βιβλία, μουσικά όργανα, καλλιτεχνικά εργαστήρια κ.λπ.) και καλύπτονται στο σύνολό τους όλα τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων. Εξάλλου, τα ίδια παιδιά τις πρωινές ώρες συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και τα ίδια παιδιά συμμετέχουν τις περισσότερες φορές, στα ΚΔΑΠ μετά το πέρας του σχολικού ωραρίου.
»Την ύστατη αυτή στιγμή, θεωρούμε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών θα πρέπει να παρέμβει προκειμένου να ακυρώσει μία αντιαυτοδιοικητική, αντιπαιδαγωγική και αντισυνταγματική νομοθετική πρωτοβουλία.
»Σας καλούμε κ. Πρωθυπουργέ, να τηρήσετε τις εξαγγελίες σας για ανοιχτά στην κοινωνία σχολεία, αυτοδιοικούμενα, σχετιζόμενα με την τοπική κοινωνία και την Τ.Α., όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, και να αποτρέψετε κάθε προσπάθεια να τιναχθούν στον αέρα κοινωνικές δομές που στήριζαν και στηρίζουν εδώ και μία εικοσαετία την ελληνική οικογένεια και ειδικά των χαμηλών εισοδημάτων και των ευάλωτων ομάδων, δηλαδή 1.000.000 και πλέον πολίτες, παρέχοντας παράλληλα ετησίως υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά.
»Σε διαφορετική περίπτωση, σύσσωμη η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει, μετά τις ομόφωνες αποφάσεις των συλλογικών της οργάνων, να προσφύγει στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια και να προσβάλει τη ρύθμιση αυτή, καθώς αντίκειται στο συνταγματικά κατοχυρωμένο τεκμήριο αρμοδιότητας υπέρ των δήμων για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και καταλύει την αρχή της εγγύτητας του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ).
»Κανείς δεν μπορεί να τάσσει το ιδιωτικό συμφέρον πάνω από το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον.
»Κανείς δεν μπορεί να υποβαθμίζει και να απαξιώνει την Αυτοδιοίκηση».