Η Άγκυρα μπορεί να ήλπιζε ότι ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν θα μπορούσε να
αντιστρέψει την πορεία των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην Τουρκία και ακόμη
και να επιτρέψει στο εν λόγω κράτος του ΝΑΤΟ να επανέλθει στο πρόγραμμα
Joint Strike Fighter Lockheed Martin F-35, ωστόσο, κατά τις ακροάσεις του
Υπουργού Εξωτερικών Antony Blinken στην Επιτροπή Εξωτερικών Σχέσεων της
Γερουσίας, προτάθηκε από αυτόν η αναθεώρηση των κυρώσεων.
Επιπλέον, πρόσθεσε ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ θα έπρεπε ακόμη να καθορίσει εάν
πρέπει να γίνουν περισσότερα, μετά την αγορά της ρωσικής S-400 Triumf από
την Άγκυρα.
Δεδομένων αυτών των γεγονότων, είναι πιθανό η Τουρκία να μην πάρει το
F-35 και έτσι να προχωρήσει την προσπάθειά της για κατασκευή τού
εγχώριου μαχητικού της TAI TF-X.
Από τον περασμένο Αύγουστο, ένα εργοστάσιο κατασκευής ολοκληρώθηκε και
σύντομα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή του αεροσκάφους, το
οποίο η Τουρκία είπε ότι θα είναι έτοιμο να πραγματοποιήσει την πρώτη του
πτήση μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα εγκατάσταση αποτελείται από εννέα τετράγωνα
που αποτελούνται από περίπου 63.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ ένας χώρος
εργασίας μόνο για την ομάδα μηχανικών καταλαμβάνει περίπου 25.000
τετραγωνικά μέτρα ή λίγο περισσότερο από το ένα τρίτο του συνολικού χώρου.
Η εγκατάσταση διαθέτει τις τελευταίες τεχνικές κατασκευής,
συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας χρήσης τρισδιάστατης εκτύπωσης
χρησιμοποιώντας κράματα τιτανίου.
Το TF-X αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI) σε
συνεργασία με την BEA Systems και σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τα
F-16 Fighting Falcons που επιχειρούν επί του παρόντος με την τουρκική
Πολεμική Αεροπορία.
Επιπλέον, η Άγκυρα ανακοίνωσε ότι το αεροσκάφος που θα κατασκευαστεί θα
προσφερθεί και για εξαγωγή.
Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είπε ότι η οικοδόμηση του TF-X
ήταν “η καλύτερη απάντηση σε όσους απειλούν να τερματίσουν τη συμμετοχή
της Τουρκίας στο πρόγραμμα F-35”.
Μία μακέτα του τουρκικού αεροσκάφους πριν από την παραγωγή, που έμοιαζε με
αυτό της Lockheed Martin, το F-22 Raptor, παρουσιάστηκε στο Air Show
στο Παρίσι το 2019,
”Η TAI ισχυρίστηκε ότι μπορούσε να φτάσει σε τελική ταχύτητα Mach 2, να
έχει αποτελεσματική ακτίνα μάχης 600 μιλίων και θα μπορούσε να έχει
προδιαγραφές υλικού παρόμοια με το F-35 , αλλά χωρίς τα προηγμένα
ηλεκτρονικά του F-35.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα αεροσκάφος που μπορεί να φαίνεται
εντυπωσιακό, αλλά δεν αποδίδει”, αναφέρει το αμερικανικό ΜΜΕ
nationalinterest.
Και θα μπορούσε να είναι πολύ ακριβό να κατασκευαστεί, ακόμη και όταν η
Τουρκία προσπαθήσει να αναπτύξει τη βιομηχανία εξοπλισμού της και να γίνει
παίκτης στην κύρια σκηνή.
Όπως έχει σημειωθεί πολλές φορές, η κατασκευή ενός μαχητικού stealth είναι
τόσο ακριβή, που μόνο μια μικρή χούφτα εθνών έχουν τη δυνατότητα να το
κάνουν χωρίς να ξοδέψουν υπέρογκα ποσά και οδηγηθούν σε κρίση.
Η Τουρκία επεδίωξε να ζητήσει βοήθεια από το εξωτερικό για την ανάπτυξη
αυτών των αεροσκαφών και όχι μόνο από την BAE Systems. Πριν από λίγο
περισσότερο από ένα χρόνο τον Ιανουάριο του 2020, το κρατικό TAI έφτασε
στη Μαλαισία για να εργαστεί για την ανάπτυξη των προηγμένων αεροσκαφών,
ενώ η Άγκυρα έβλεπε την Ινδονησία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και το
Καζακστάν ως πιθανούς συνεργάτες ή αγοραστές του μαχητή.
Έχει επίσης προταθεί ότι η Τουρκία θα μπορούσε να στραφεί στη Ρωσία για να
προωθήσει το TF-X, αλλά η Μόσχα είχε αρκετά προβλήματα για να ξεπεράσει με
την ανάπτυξη του δικού της Su-57.
Για να μην αναφέρουμε ότι η Ρωσία και η Τουρκία υποστηρίζουν διαφορετικές
πλευρές στη Συρία, ενώ τα δύο έθνη μοιράζονται μια μακρά και περίπλοκη
ιστορία.
Κατά συνέπεια, η Τουρκία θα πρέπει να το κάνει μόνη της με το TF-X, αλλά
το τελικό αποτέλεσμα μένει να το δούμε.
Εν τω μεταξύ, η Άγκυρα ανακοίνωσε ότι θα αναβαθμίσει τα γηράσκοντα F-16
της, κάτι που ίσως είναι άλλο ένα σημάδι ότι το TF-X είναι κάτι
περισσότερο από ένα ονειροπόλημα!