Η Τουρκία εμφανίζεται ως πρωτοπόρος στον αμυντικό κλάδο, αλλά τα γεγονότα
διαψεύδουν αυτόν τον ισχυρισμό. Χαρακτηριστική περίπτωση το περιβόητο
«τουρκικό τανκ».
Η Άγκυρα δεν μπόρεσε να εκπληρώσει την υπόσχεση να ξεκινήσει την παραγωγή ενός
νέου άρματος μάχης που λέει ότι είναι «καθαρά τουρκικό», λόγω της άρνησης των
δυτικών χωρών να την προμηθεύσουν με τα απαραίτητα εξαρτήματα, σύμφωνα με το
Sky News Arabia και το Βαλκανικό Περισκόπιο που αναμεταδίδει.
Το 2019, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι η δεύτερη γενιά
του άρματος «Altay» θα τεθεί σε παραγωγή το 2020 και θα ήταν μεταξύ των όπλων
του τουρκικού στρατού φέτος.
Πριν από μήνες, ο Ethem Sancak, που είναι μέτοχος στην τουρκική αμυντική
εταιρεία BMC, η οποία λέει ότι κατασκευάζει το άρμα μάχης, δήλωσε ότι το όχημα
θα τεθεί σε παραγωγή εντός 24 μηνών.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία BMC δεν είναι τόσο «εθνική», αφού το 49,9% ανήκει
στο Κατάρ, το 25,1% ανήκει στον Talip Öztürk και 25% στον Ethem Sancak.
Ωστόσο, δεν υπάρχουν ενδείξεις στον ορίζοντα ότι ο επιχειρηματίας Ethem
Sancak, εξέχον μέλος του ισλαμιστικού κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και
Ανάπτυξης (AKP), του Ερντογάν, είπε, ότι το Γραφείο Επενδύσεων της Τουρκικής
Προεδρίας δεν ενέταξε το άρμα στον κατάλογο των εξοπλισμών που αναμένεται να
τεθούν σε λειτουργία το 2021.
Γιατί, απλά, δεν υπάρχει τέτοιο τανκ. Δεν υπάρχει γιατί δεν μπορεί να βγει
στην παραγωγή.
Ο ιστότοπος Defense News, ο οποίος ειδικεύεται στις στρατιωτικές υποθέσεις,
αναφέρει ότι η Τουρκία αντιμετωπίζει προβλήματα στην κατασκευή του άρματος
μάχης «Altay», αφού η Γερμανία και η Γαλλία σταμάτησαν να τους προμηθεύουν
σημαντικά εξαρτήματα για την κατασκευή του τεθωρακισμένου.
Ο ιστότοπος ανέφερε έναν αξιωματούχο προμηθειών στην τουρκική εταιρεία BMC,
λέγοντας ότι το πρόγραμμα κατασκευής αρμάτων μάχης αντιμετωπίζει πολλές
καθυστερήσεις, λόγω της αδυναμίας της εταιρείας να αποκτήσει σημαντικά
εξαρτήματα, όπως ο κινητήρας και η θωράκιση.
Με άλλα λόγια, οι Τούρκοι δεν έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν τανκ και
λένε ψέμματα. Μόνο να το… συναρμολογήσουν μπορούν. Η ΕΛΒΟ τα κάνει καλύτερα
και δίχως να «κοκορεύεται».
Αφού αυτά κατασκευάζονται από εταιρείες εκτός της Τουρκίας, τότε εγείρονται
ερωτήματα σχετικά με την αλήθεια των λόγων της Άγκυρας για ένα «καθαρό
τουρκικό άρμα μάχης».
Ο αξιωματούχος πρόσθεσε ότι δεν είναι σε θέση να ανακοινώσει την ημερομηνία
έναρξης της παραγωγής του άρματος, γεγονός που δείχνει ότι οι ισχυρισμοί των
Ερντογάν και Ethem Sancak σχετικά με το όχημα που εισέρχονται σε υπηρεσία δεν
φαίνεται να είναι σωστοί.
Δεδομένου του ευρωπαϊκού μποϊκοτάζ στη βιομηχανία αρμάτων μάχης, οι Τούρκοι
αξιωματούχοι αναζητούν τώρα συνεργασία με νέες εταιρείες και συζητούν επί του
παρόντος τρόπους επίλυσης του προβλήματος με τη βοήθεια μιας εταιρείας της
Νότιας Κορέας.
Πηγές που γνωρίζουν το θέμα ανέφεραν ότι η Άγκυρα ήταν σε συνομιλίες με την
εταιρεία «Hyundai Rotem», η οποία ειδικεύεται στην κατασκευή αμυντικού
εξοπλισμού, γνωρίζοντας ότι είναι συνδεδεμένη με τον όμιλο «Hyundai Kia» για
την κατασκευή οχημάτων.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η εταιρεία ελπίζει ότι οι συνομιλίες θα οδηγήσουν
σε λύση στην κρίση του κινητήρα και της ερπύστριας, ειδικά επειδή η ελπίδα
μειώνεται για τους Ευρωπαίους να αλλάξουν την απόφασή τους, λόγω της συζήτησης
κυρώσεων που αναμένεται να επιβάλει η ΕΕ στην Άγκυρα.
Η Τουρκία διεξάγει έμμεσες συνομιλίες με δύο κορεατικές εταιρείες μέσω της
Hyundai Rotem για να αποκτήσει άλλα απαραίτητα στοιχεία για το τανκ, αλλά κι
εδώ υπάρχει διαφωνία μεταξύ των δύο μερών.
Ο ιστότοπος «Libya Review» δημοσίευσε ότι οι ευρωπαϊκές απειλές για επιβολή
κυρώσεων στην Τουρκία άρχισαν να εφαρμόζονται στην πράξη, προκειμένου να
«μειωθεί ο επιθετικός και απαράδεκτος ρόλος της Τουρκίας από τον Καύκασο έως
τη Λιβύη»
Η Τουρκία ήλπιζε να τοποθετήσει στο άρμα μάχης έναν γερμανικό κινητήρα και
κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά οι συνομιλίες με τον γερμανικό κατασκευαστή απέτυχαν
τα τελευταία δύο χρόνια, λόγω του εμπάργκο που επέβαλε το Βερολίνο στην Άγκυρα
μετά τη συμμετοχή της στον πόλεμο της Συρίας.
Το ίδιο συνέβη με μια γαλλική εταιρεία που ειδικεύεται στην κατασκευή
θωράκισης, αφού έστειλε 40 μονάδες, σταμάτησε να στέλνει τις υπόλοιπες
παρτίδες λόγω εντάσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Το Κατάρ προσφέρθηκε να αγοράσει 100 άρματα
Παρά όλα αυτά τα εμπόδια που περιβάλλουν το αναμενόμενο άρμα μάχης, που μάλλον
δεν θα βγει στην παραγωγή ποτε, το Κατάρ προσφέρθηκε να αγοράσει 100 κομμάτια.
Εξάλλου το Κατάρ είναι ο μεγαλομέτοχος σε αυτή τη… φούσκα που παριστάνει την
αμυντική βιομηχανία.
Ο αναπληρωτής επικεφαλής του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης
της Τουρκίας, Αλί Γιαβούζ, δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι η Ντόχα θα αγοράσει
έως και 100 τανκ από την Τουρκία, 40 εκ των οποίων θα παραδοθούν στην πρώτη
φάση, προσθέτοντας ότι η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών ολοκληρώθηκε τον
περασμένο Μάρτιο.
Δεν έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα, όπως όλοι οι απατεώνες, να ψεύδονται
ασυστόλως και να υποκρίνονται ότι μπορούν να κατασκευάσουν τανκ, ενώ στην
πραγματικότητα δεν έχουν ούτε τη γνώση, ούτε την τεχνολογία.