Θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει ότι τα περισσότερα αεροπλάνα είναι βαμμένα λευκά. Γιατί, όμως, οι εταιρείες ξοδεύουν πάνω από 75 γαλόνια λευκής μπογιάς για να τα βάψουν;
Οι διαφημιστικές καμπάνιες και η επωνυμία της κάθε αεροπορικής εταιρείας βέβαια δίνουν χρώμα σε κάποια αεροσκάφη, αλλά η μεγάλη τους πλειοψηφία είναι κατά κύριο λόγο λευκά.
Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό;
Το βίντεο του Tech Insider έχει την απάντηση
Όπως αναφέρεται και στο βίντεο, συνήθως τα αεροπλάνο βάφονται λευκά ή σε ανοιχτά χρώματα για να μην απορροφούν τον ήλιο και να μειώσουν τόσο την αύξηση της θερμοκρασίας όσο και τις πιθανές ζημιές που μπορεί να γίνουν από την ηλιακή ακτινοβολία. Με λίγα λόγια, είναι σαν να φορούν αντηλιακό. Άλλωστε, ένα δροσερό αεροσκάφος έχει και λιγότερο κόστος. Ταυτόχρονα με αυτόν τον τρόπο δεν φθείρονται εύκολα τα πλαστικά υλικά του αεροσκάφους. Παρ’ ολ’ αυτά, δεν σημαίνει ότι αν ένα αεροσκάφος είναι βαμμένο με άλλο χρώμα δεν είναι ασφαλές.
Ο λόγος που τα αεροσκάφη έχουν οβάλ παράθυρα!
Τα αεροσκάφη κατά καιρούς έχουν δεχτεί πολλές αλλαγές ώστε να βελτιωθούν και να παρέχουν με τον καλύτερο τρόπο τις υπηρεσίες τους. Αρχικά είχαν σχεδιαστεί να έχουν τετράγωνα παράθυρα, παρ’ όλα αυτά η εμπειρία έδειξε πως πρέπει να αλλάξουν.
Το de Havilland Comet ήταν το πρώτο εμπορικό αεροπλάνο παγκοσμίως με τετράγωνα (παραλληλόγραμμα) παράθυρα, και η πρώτη του πτήση έγινε το 1949. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε κινητήρες που του επέτρεψαν να πετάει ψηλότερα από τους ανταγωνιστές του, δηλαδή πάνω από τα 30.000 πόδια, αυξάνοντας την ταχύτητα κατά 50% και αποφεύγοντας τον καιρό.
Το 1954 όμως, δυο από αυτά τα αεροσκάφη συνετρίβησαν, σκοτώνοντας συνολικά 56 άτομα, εξαιτίας σοβαρών προβλημάτων που προκλήθηκαν από αλλοίωση των μετάλλων. Ο λόγος των συντριβών; Τα παράθυρα! Το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αλλοίωσης, οφείλονταν σε επικίνδυνες τάσεις στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων, οπού εκεί το περιβάλλον μέταλλο παρουσίαζε πίεση τρεις φορές μεγαλύτερη από οπουδήποτε αλλού.
Σύμφωνα με το Real Engineering, όσο αυξάνεται το ύψος στο οποίο ταξιδεύουν τα αεροσκάφη, η διαφορά πίεσης ανάμεσα στο θάλαμο των επιβατών και της εξωτερικής ατμόσφαιρας γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Το αποτέλεσμα είναι η διαφορά πίεσης να προκαλεί μια μικρή διαστολή στην άτρακτο, όχι τόσο μικρή όμως που να περνά απαρατήρητη. Ωστόσο τα τετράγωνα παράθυρα που είχαν παλιότερα τα αεροσκάφη άρχισαν να αποτελούν πρόβλημα καθώς οι γωνίες τους βοηθούσαν στην διαστολή της ατράκτου.
Έτσι στη συνέχεια εμφανίστηκαν τα οβάλ παράθυρα καμπίνας που όλοι γνωρίζουμε, και κάπως έτσι καταλάβαμε ότι δεν υπάρχουν μόνο για αισθητικούς λόγους.
ΠΗΓΗ
1 σχόλιο
[…] Έτσι στη συνέχεια εμφανίστηκαν τα οβάλ παράθυρα καμπίνας που όλοι γνωρίζουμε, και κάπως έτσι καταλάβαμε ότι δεν υπάρχουν μόνο για αισθητικούς λόγους.salonikanews.gr […]