Μπορεί η Τουρκία να διαφημίζει το νέο stealth μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών
ρόλων πέμπτης γενιάς TF-X ως το «εθνικό μαχητικό» της, που θα κατασκευάζεται
αμιγώς από την τουρκική αμυντική βιομηχανία, ωστόσο φαίνεται πως κάτι τέτοιο
είναι πιθανό να μην γίνει στην πραγματικότητα, αφού η Άγκυρα είναι «ανοιχτή»
στο ενδεχόμενο συνεργασίας με ξένους εταίρους στο αναπτυξιακό πρόγραμμα,
εφόσον αυτοί πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί.
Αυτό δήλωσε στην τουρκικό σταθμό TRT Haber, ο επικεφαλής της Προεδρίας των
Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκίας (SSB), λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «η πόρτα
είναι ανοιχτή για τις φιλικές και συμμαχικές χώρες που θέλουν να συμμετάσχουν
σε αυτό το έργο» που περιλαμβάνει την κατασκευή του προηγμένου stealth
μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς TF-X.
Ο ρόλος της Ρωσίας
Ο Ισμαήλ Ντεμίρ τόνισε επίσης ότι «η διαδικασία σχεδιασμού του νέου μαχητικού
αεροσκάφους TF-X βρίσκεται σε εξέλιξη και η χώρα έχει ήδη αρχίσει να
κατασκευάζει διάφορα μέρη του», όμως το «άνοιγμα» που κάνει η Τουρκία δείχνει
ότι δεν έχει την πλήρη ικανότητα και τεχνογνωσία για να υλοποιήσει την
ανάπτυξη του αεροσκάφους μόνο με τις δικές της δυνάμεις, γι’αυτό εμμέσως
ελπίζει στην ανταπόκριση μιας ξένης χώρας, με αναλυτές να κοιτούν προς την
μεριά της Ρωσίας.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κατά την διάρκεια του forum ARMY-2021 που
διεξήχθη στα τέλη Αυγούστου, ο Διευθυντής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας
Στρατιωτικής-Τεχνικής Συνεργασίας της Ρωσίας, Ντμίτρι Σουγκάγιεφ, δήλωσε ότι η
Ρωσία διεξάγει διαβουλεύσεις με την Τουρκία για την παροχή τεχνολογίας και
τεχνογνωσίας για το πρόγραμμα ανάπτυξης του TF-X
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει ο Temel Kotil, Γενικός
Διευθυντής της κατασκευάστριας εταιρείας Turkish Aerospace Industries (TAI)
τον περασμένο Ιούνιο το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος της Τουρκίας θα αποτελείται
από περίπου 20.000 μέρη, ενώ η παραγωγή των ανταλλακτικών θα έχει ολοκληρωθεί
έως το τέλος του 2022, ωστόσο το πιο σημαντικό μέρος στην κατασκευή είναι οι
βάσεις τιτανίου που συγκρατούν τους κινητήρες, με τον ίδιο να προσθέτει ότι
έχουν εκτεταμένη εμπειρία και γνώση σε τέτοιες κατασκευές, λόγω μελετών στο
αμερικανικό stealth μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς F-35.
Η παραγωγή και τα χαρακτηριστικά
Ο Temel Kotil σημείωσε ότι ένας έτοιμος κινητήρας θα χρησιμοποιηθεί για την
τροφοδοσία του κινητήρα στην αρχή, ενώ ένας νέος κινητήρας που αναπτύχθηκε από
την TRMotor θα ενσωματωθεί στο αεροσκάφος αργότερα, ενώ στο πρόγραμμα
ανάπτυξης συμμετέχουν κι άλλες τουρκικές εταιρείες όπως:
Η Aselsan για τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα ραντάρ
Η Havelsan για τα λογισμικά (software) και τους αισθητήρες
H Altınay για λειτουργικά συστήματα (επιφάνειες ελέγχου)
Η Pavotek για τα συστήματα διανομής ισχύος
Ορισμένα λειτουργικά συστήματα, θα παράγονται από την TAI και μια ουκρανική
εταιρεία.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες της κατασκευάστριας εταιρείας TAI, το
μαχητικό αεροσκάφος TF-X θα τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία το 2029, ενώ
στόχος της εταιρείας είναι η παραγωγή δύο μαχητικών αεροσκαφών TF-X το μήνα,
ενώ το πρόγραμμα θα αποφέρει έσοδα ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς
το κόστος ανά μονάδα θα υπολογίζεται στα 100 εκατομμύρια δολάρια.
Με πληροφορίες από: Defense World